« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
جهان؛
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار کرد: خارج از کانال سوییس ما برای خرید واکسن کرونا به علت قرار داشتن در لیست سیاه FATF به مشکل برمی‌خوریم اما کانال سوییس به همین منظور خارج از FATF ساخته شده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایلنا: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار کرد: خارج از کانال سوییس ما برای خرید واکسن کرونا به علت قرار داشتن در لیست سیاه FATF به مشکل برمی‌خوریم اما کانال سوییس به همین منظور خارج از FATF ساخته شده است.

شریف نظام مافی در مورد تهیه واکسن کرونا از طریق کانال سوییس اظهار داشت: پیش‌بینی ما این بود که کانال سوییس جزو معدود کانال‌هایی خواهد بود که بتوانیم از طریق آن واکسن کرونا را تهیه کنیم و همین کار هم درحال انجام است. اما چیزی که مایه تعجب بود، مجوزی است که دولت آمریکا برای استفاده از پول‌های بلوکه شده برای خرید واکسن صادر کرد، تصور ما این بود که دیرتر و بعد از آمدن آقای بایدن این اتفاق بیفتد اما فشارهای جامعه جهانی – به خصوص نهادهای بین‌المللی- در مورد فراگیر شدن واکسیناسیون موجب شده که این اجازه را بدهند.

وی افزود: از آنجا که کانال سوییس می‌تواند خارج از FATF کار کند در نهایت این مجوز داده شد. البته دو بانک ایرانی قوانین FATF را رعایت می‌کنند از همین جهت راه اینگونه تبادلات تجاری باز است.

مافی در ادامه تصریح کرد: کانال سوییس مانند اینستکس نیست که یک دفتر یا رییس داشته باشد بلکه بانکی است که برای این کار مشخص شده است. نام این بانک BCP است که از گذشته و حتی از تحریم‌های قبل نیز با ایران برای خرید غلات و غیره کار می‌کرد. بنابراین وقتی صحبت از کانال سوییس می‌کنیم منظور مجوزهایی است که به این بانک برای انجام کارهای مربوط به خرید واکسن داده شده است.

وی افزود: اطلاعی از اینکه از پول‌های بلوکه شده‌ در کدام کشور و منبع استفاده شده در دسترس نیست اما احتمال می‌دهیم که مربوط منابع بانک مرکزی در خارج از کشور باشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس خاطرنشان کرد: این روند باید ادامه داشته باشد چراکه مقدار واکسنی که خریداری شده کافی نیست و باید واکسن بیشتری خریداری شود. ضمن آنکه در واکسیناسیون جامع امکان پذیر نیست که برای مثال ترکیه واکسیناسیون کامل داشته باشد و ایران نباشد. همه باید همزمان واکسیناسیون را انجام دهند. من فکر می‌کنم ایران بتواند به قدر نیاز خود واکسن بخرد تا درصدی که مدنظر کارشناسان و جامعه پزشکی است محقق شود.

وی افزود: امیدوارم بعد از انجام واکسیناسیون بتوانیم خریدهای دیگری هم انجام دهیم و با بازبینی FATF بتوانیم بانک‌های ایرانی را از لیست سیاه خارج کنیم. اینها خبرهای خوبی برای تجار و تجارت بین‌المللی است که ایران باید در نهایت به آن برگردد.

مافی در مورد نقش FATF در خرید واکسن اظهار کرد:‌ خارج از کانال سوییس، برای خرید واکسن کرونا به علت قرار داشتن در لیست سیاه FATF به مشکل برمی‌خوریم اما کانال سوییس به همین منظور خارج از FATF ساخته شده است. چراکه دولت سوییس فکر می‌کرد که ایران FATF را نخواهد پذیرفت به همین دلیل خارج از FATF کانال سوییس را به وجود آورد تا ایران بتواند اقلام بشردوستانه خود را بخرد اما این خیلی محدود است و در مدت زمان بیشتر ما باید 18 بانک خود را از لیست سیاه خارج کنیم.

وی افزود: حتی اگر آقای بایدن و آمریکا به برجام برگردد ما همچنان مشکل FATF را خواهیم داشت، این مشکلی است که خودمان به وجود آوردیم! باید برای این موضوع راه حل فنی یافت.

مافی در ادامه بیان کرد: از اولین حرکت‌هایی که دولت بایدن برای نشان دادن تفاوت خود با دولت ترامپ می‌تواند انجام دهد کمک کردن برای خرید واکسن برای جمعیت 80 میلیونی ایران است. این می‌تواند شروع خوبی برای بحث و گفت‌وگو در موارد دیگر باشد.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم فضا تغییر خواهد کرد و اگر ان‌شاالله مشکل FATF از نظر فنی حل شود شاهد این خواهیم بود که بانک‌ها دیگر تحریم‌های یک جانبه آمریکا را رعایت نکنند. در چنین فضایی برداشتن تحریم‌ها راحت‌تر خواهد شد. اما دشمنان برجام در سنای آمریکا حتما کارهایی خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین