« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، گزارش می دهد:
در خانه تکانی و اسباب کشی یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین محل‌های خانه‌ آشپزخانه است که دغدغه فکری ایجاد می‌کند اما اگر گام به گام و با الویت نظافت آن انجام شود، از سختی آن کم می‌کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایرنا، اگر بگوییم آشپرخانه قلب خانه است پربیراه نگفته‌ایم. محلی از خانه که تمامی اعضای خانواده از آن استفاده می‌کنند. مخصوصا کسی که آشپزی می‌کند، وقت زیادی را در آن می‌گذراند. از سویی آشپزخانه محلی است که نظافت و تمیز بودن آن ضامن سلامتی اعضای خانه است.

در خانه تکانی و اسباب کشی یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین محل‌های خانه‌ آشپزخانه است که دغدغه فکری ایجاد می‌کند اما اگر گام به گام و با الویت نظافت آن انجام شود، از سختی آن کم می‌کند.

یخچال

برای شروع تمیزکاری در آشپزخانه بهتر است ابتدا به سراغ پردردسرترین و پراستفاده‌ترین آن یعنی یخچال رفت.‌ مواد غذایی که تاریخ مصرف آنها گذشته را دور بیاندازید. برای این کار سراغ کابینت‌ها، یخچال و فریز بروید. غذاهایی که مدت زیادی مانده‌اند و احتمال کپک زدن دارند را دور بریزید.از بالای یخچال کارتان را شروع کنید. همه وسایل را بیرون بیاورید و طبقه‌ها را تمیز کنید. اگر طبقه‌های یخچال قابل جابجایی هستند آنها را بیرون بیاورید و با آب گرم و صابون بشویید. دستگیره‌های یخچال را کاملا فراموش نکنید.

اجاق گاز، فر و ماکروویو

روزانه چندین نوبت از اجاق گاز استفاده می‌شود. اگر در طی سال و هر شب اندکی زمان برای تمیز کردن گاز صرف کنید در خانه تکانی تمیز کردن گاز و فر برایتان راحت خواهد بود اگر این کار را انجام نمی‌دهید، کار سختی پیش رو دارید. اگر اجاق گازتان مجهز به تمیز کننده خودکار نیست از شوینده های مخصوص اجاق گاز برای پاک کردن آن استفاده کنید. در اجاق گازهای معمولی فویل روی اجاق را بردارید و زیر آن را تمیز کنید اما این کار را نمی‌توان برای ماکروفرها انجام داد. تمام سینی های جدا شونده ماکروویو را بیرون بیاورید و با آب گرم و پاک کننده بشویید.

مرتب کردن کابینت‌ و قفسه‌ها

ابتدا به سراغ ادویه‌ها بروید. آیا واقعا از همه این ادویه‌جات استفاده می‌کنید؟ برخی از ادویه‌ها زمان مصرف دارند و برخی دیگر را که استفاده نمی‌کنید دور بریزید و فضای کابینت را باز کنید. با یک دستمال تمیز و مرطوب تمام سطوح خارجی کابینت ها و کشوها و همینطور قفسه ها را پاک کنید و لکه ها را از بین ببرید. کابینت زیر سینک و کابینت ذخیره مواد غذایی بخاطر خرده ریزه‌ها و ترشحات مواد غذایی و نوشیدنی‌ها احتمالا بیشتر کثیف هستند. برای تمیز کردن آنها به یک کهنه و پاک کننده مناسب نیاز دارید. دیواره‌های کابینت را فراموش نکنید.

سامان دادن ظرف‌ها

به فنجان‌ها، لیوان‌ها و ماگ‌ها سر و سامان بدهید و لکه‌های آن را پاک کنید. ظروفی را که طی یک سال استفاده نکردید مطمئن باشید دیگر استفاده نخواهید کرد. مواردی را که احتیاج ندارید، بشویید و برای بخشیدن کنار بگذارید. باقی را هم بشویید و مرتب در کمد بگذارید. یادتان باشد که وسایل کوچک مثل تستر و مخلوط کن را کاملا تمیز کنید این وسایل می‌تواند کار شما را ناقص بگذارد و از چشم‌تان دور بماند.

تمیز کردن لوله‌ها

یکی از موارد نظافت در آشپرخانه تعویض اسفنج و اسکاچ‌های قدیمی است. از طرفی لوله‌های فاضلاب متصل به سینک ظرفشویی به علت استفاده زیاد جرم بسیاری می‌گیرد. پیش از شستن کف آشپرخانه تمیز کردن لوله‌ها را حتما انجام دهید. برای پاک‌سازی این قسمت‌ها در آب جوش را در لوله و چاه ریخته و بعد جوش شیرین اضافه کنید. سپس سرکه را اضافه کنید و محفظه چاه را سر جایش بگذارید و در آن را ببندید. بعد از آن هم بار دیگر آب جوش را در لوله و چاه بریزید تا مواد قبلی را بشوید و پایین ببرد.

کف آشپزخانه

کف آشپزخانه آخرین مرحله تمیزکاری است. بعد از اتمام تمامی کارها حالاوقت این است دیواره‌ها و کف آشپزخانه را بشورید. برای ازبین بردن چربی مانده در آشپرخانه حتما برای شست و شو از آب گرم استفاده کنید. ابتدا جارو بزنید وبعد شروع به شستن یا تی کشیدن کنید. اگر آشپرخانه شما آبراهه داشته باشد کار راحت‌تری دارید و اگر کف آشپزخانه به چاه فاضلاب وصل نیست از تی باید برای تمیزکاری استفاده کنید.

مدینه صابری/خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: