« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
دستورالعمل ستاد خدمات سفر ابلاغ شد:
دستورالعمل ستاد خدمات سفر با تاکید بر تشویق نکردن مردم به مسافرت در تعطیلات نوروز ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛طبق اعلام قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی این ستاد (وزارت کشور) در تعطیلات نوروز سفر و تردد به ۴۰ شهر ممنوع است: گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، ایذه، اندیمشک، باغ‌ملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزدگان، شادگان و مسجد سلیمان (خوزستان)، سراب و عجب‌شیر (آذربایجان شرقی)، ارومیه، چایپاره، ماکو و نقده (آذربایجان غربی)، گلپایگان (اصفهان)، دهلران (ایلام)، دیلم، کنگان و گناوه (بوشهر)، سامان (چهارمحال و بختیاری)، ارسنجان و زرین‌دشت (فارس)، دیوان‌دره (کردستان)، پل‌دختر و دورود (لرستان)، خمین (مرکزی)، بندر خمیر (هرمزگان)، نهاوند (همدان) و خاتم (یزد). بر همین اساس معاون گردشگری با عنوان رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر دستورالعملی را با موضوع «مدیریت و برنامه‌ریزی سفرهای مسؤولانه در نوروز ۱۴۰۰» ابلاغ کرد که وظایف و مسؤولیت‌های ۲۳ دستگاه در آن مشخص شده است.

در این دستورالعمل تاکید شده است:

تمام دستگاه‌ها موظند در اطلاع‌رسانی‌ها سیاست عدم تشویق به سفر را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

رعایت فاصله‌گذاری، بهداشت فردی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و انجام نشدن دید و بازدیدها از اصول مهم بوده که تمام دستگاه‌ها در اطلاع‌رسانی مد نظر قرار دهند.

تبیین شرایط غیرقابل پیش‌بینی وضعیتِ شهرها و احتمال ایجاد تغییرات به دلیل روند بیماری از یک سو و ضرورت رعایت الزامات و محدودیت‌ها متناسب با تغییرات از سوی دیگر، از محورهای اصلی بوده که باید توسط تمام دستگاه‌های اجرایی و در امر اطلاع‌رسانی به مردم نیز مدنظر و توجه قرار گیرد.

مسافرت «به» و «از» شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی ممنوع است.

در شهرهای مقصد گردشگری اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری بوده است و در صورت بروز تخلف، کمیته نظارت مراتب را برای اعمال قانون و جریمه انجام می‌دهد.

ممنوعیت مسافرت «به» و «از» شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز صرفا مربوط به خودرهای شخصی بوده و مسافرت با سیستم حمل و نقل عمومی (هواپیما، اتوبوس و قطار) را شامل نمی‌شود.

حمل و نقل کالا، سوخت، بار، اقلام ضروری و مواد مشابه شامل ممنوعیت تردد جاده‌ای نمی‌شود.

وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری پروتکل‌های بهداشتی مختص سفر با سیستم حمل و نقل عمومی برای مسافران و اماکن ارائه‌دهنده خدمات، اقدام و اجرا کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرجع رسمی اعلام تغییر وضعیت شهرها است. بر این اساس، فهرست وضعیت شهرها در دوره زمانی مورد نظر برای یک بار و به صورت ثابت تا پایان تعطیلات اعلام می‌شود.

چنان‌چه وضعیت هر یک از شهرهای زرد و آبی در طول ایام تعطیلات تغییر کند (به نارنجی و قرمز) وزارت بهداشت سریعا موضوع را به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی اطلاع می‌دهد تا محدودیت‌های مرتبط با هر وضعت اعمال شود. در این شرایط نیروی انتظامی ضمن جلوگیری از ورود خودروهای جدید به این شهرها (به دلیل تغییر وضعیت) ۷۲ ساعت زمان برای خروج خودروهای شخصی غیربومی موجود در شهرها درنظر می‌گیرد و از اعمال قانون (جریمه) خودداری می‌کند.

در صورت تغییر و ایجاد وضعیت خاص و فوق‌العاده (از منظر روند بیماری) در هر یک از شهرها و یا استان‌ها، وزارت بهداشت موظف است سه روز قبل از بروز شرایط بحرانی مراتب را به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی اعلام کند تا اقدامات لازم انجام شود.

رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط گروه‌های هدف موضوع ماده ۵ دستورالعمل (شهرهای گردشگرپذیر) و همچنین دستگاه‌های مسؤول در حوزه اماکن و مراکز خدمات‌دهنده برابر مصوبه ضروری بوده و براین اساس ستادهای استانی مدیریت کرونا با برگزاری جلسه ویژه نسبت به تدوین راهکارهای اجرایی اقدام لازم را انجام دهند.

کمیته عالی نظارت با همکاری تمام دستگاه‌های مسؤول نسبت به تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی اقدامات مرتبط را انجام دهند.

طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در تعطیلات نوروز با هدف بیماری‌یابی، جداسازی و قرنطینه افراد بیمار یا مشکوک و ارائه خدمات حمایتی استمرار داشته باشد.

اقامت در مدارس و اماکن دولتی همانند قبل در تمام شهرها (با رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.

برپایی چادر مسافرتی در بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی در همه شهرها (با رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.

اقامت در کمپ‌های جنگلی در همه شهرها (با رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.

از تردد خودروها و سرنشینان آن‌ها که دارای تست مثبت کووید هستند توسط نیروی انتظامی برابر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلوگیری می‌شود.

تورها و فعالیت خودروهای مرتبط با آن‌ها توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در چهارچوب طرح جامع مدیریت هوشمندِ محدودیت‌ها صرفا در شهرهای آبی و زرد برگزار می‌شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اطلاع‌رسانی لازم به اماکن گردشگری و اقامتی در خصوص رعایت الزامات طرح جامع مدیریت هوشمندِ محدودیت‌ها اقدام کند و همچنین روی اجرای دستوالعمل‌های بهداشتی مرتبط نظارت لازم را انجام دهد.

ستادهای استانی مدیریت بیماری، مسؤول نظارت عالیه بر اجرای مفاد دقیق این دستورالعمل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی هستند.

ستاد تسهیل خدمات نوروزی در چهارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی و تدابیر ستاد استانی مدیریت کرونا اقدامات لازم را پیگیری و اجرایی می‌کند.

ستادهای استانی از شکل‌گیری تجمعات و اجتماعات در شهرهای قرمز و نارنجی جلوگیری کنند.

در این دستورالعمل وظایف هر یک از دستگاه‌ها به تفکیک مشخص شده است؛ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، صدا و سیما، وزارت راه و شهرسازی، دادستانی کل کشور، ستادهای استانی مدیریت کرونا، اتاق اصناف ایران، اداره کل تعزیرات، جمعیت هلال احمر و اورژانس کشور از جمله اعضای این ستاد هستند.  

خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، برنامه‌ریزی و آمار، خدمات اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، سلامت و محیط زیست، اطلاع‌رسانی، تبلیغات،  امور فرهنگی و فضای مجازی و ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات نیز از جمله کمیته‌های تخصصی و تابع این ستاد به شمار می‌آیند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: