« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
امام جمعه ملکان در گفتگو با آوای رودکوف:
برای اینکه نظامی ویژگی مردم سالاری داشته باشد باید بزرگترین شمار مردم در صورت بندی قدرت و امور عمومی و سیاست مشارکت داشته باشند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:مشارکت سیاسی یکی از شقوق و همبسته با مردم سالاری است. برای اینکه نظامی ویژگی مردم سالاری داشته باشد باید بزرگترین شمار مردم در صورت بندی قدرت و امور عمومی و سیاست مشارکت داشته باشند. مردم سالاری نیز در درون خود، مؤلفه هایی چون حاکمیت قانون، خیر عمومی، برابری، حقوق فطری، اصالت فرد و احترام به حقوق اساسی انسان ها را دارد. فقدان و کم رنگ بودن مشارکت درنهایت منجر به تداوم و تقویت حکومت غیرمردم سالار خواهد شد. در نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت سیاسی مردم به منزلة رأی به تحقق و برپایی حکومت است.

خبرنگار آوای رودکوف در آذربایجان شرقی درهمین رابطه، گفت‌وگویی با حجت السلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان داشته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

حضور در انتخابات چه اهمیتی دارد؟
فراوانی شرکت در انتخابات نشانه پشتوانه مردمی است و چگونگی پیروزی نامزدها نشانه ذائقه سیاسی جامعه است که در پی آن سیاست مداران داخلی و خارجی به تحلیل و بررسی می پردازند و حتی گاهی زمینه های تهدید و تطمیع از سوی دشمنان فراهم می شود. از این رو شرکت در انتخابات و دقت در نوع انتخاب دارای اولویت می باشداست و یا شرکت نکردن ممکن است قوه مجریه به دست افرادی بیفتد که دلسوزی لازم را برای اسلام و نظام اسلامی نداشته باشند، بعید نیست که شرکت در انتخابات واجب شرعی شمرده شود.

چه راهکارهایی را برای حضوری قدرتمند در انتخایات تاثیرگذار می دانید؟
نحوه تربیت خانوادگی و مضامین درسی مدارس و مراکز آموزشی باید به گونه ای باشد که شهروندان نسبت به سرنوشت اجتماع خود احساس مسئولیت کنند. باید به افراد آموخته شود که آنها بخشی از اجتماع هستند و ایفای نقش در سرنوشت عمومی جزو حقوق اساسی آنها است.
مشارکت هدفمند و شرکت گسترده مردم در انتخابات، زمانی باعث تقویت اساس نظام شده و توسعه پایدار را رقم خواهد زد که این مشارکت آگاهانه بوده و فرد با در نظر گرفتن میزان تناسب ویژگی های یک نامزد با اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی، دست به انتخاب بزند.

پیش نیاز و پیش فرض مشارکت سیاسی، آرمان خواهی در ترسیم وضع مطلوب است که با ایجاد چنین فضایی از طریق تبلیغات و تشویق مردم، انگیزه جهت حضور در انتخابات افزایش می یابد.
یکی از پایه های اساسی مشارکت افراد، جمع شدن گروهی از افراد حول محور یک ایده مشترک است. در انتخابات حمایت جمعی و گروهی از ملاک های نامزد اصلح و تبلیغ و ترویج سازمان یافته و برنامه ریزی شده این ملاک ها در چهارچوب مجاری قانونی تأثیر فراوانی در مشارکت هدفمند خواهند داشت.

احزاب در معرفی نامزد اصلح چه نقشی دارند؟
مردم باید امکان نظارت بر حکومتشان را در کنار پارلمان و سایر نهادهای نظارتی از طریق تشکلهای مدنی و مردمی، نظیر احزاب پیگیری نمایند. حزب و اصولاً فعالیت تشکیلاتی در ایران به سوابق سالهای خیلی دور و خیلی نزدیک برمی گردد وتجربه ای که مردم از احزابی مانند منافقان؛ توده یا رستاخیز و به طورکلی یک نظام تک حزبی در یاد داشته اند فرصت اعتماد به فعالیت حزبی را از آنان گرفته و این عامل باعث شده تا به نوعی رفتار فراجناحی یا تکروی در میدان سیاست باب شود که نتیجه چنین رفتاری جز آسیب بر بدنه نوپای تشکل های مردمی درقامت تحزب نخواهد بود.

با توجه به نزدیک تر شدن به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری و فضای خاص آن از مسئولان امر انتظار میرود با توجه به نقش احزاب در جذب سلیقه های متفاوت مردم با توجه نشان دادن به رویکرد فعالیت حزبی درجهت حمایت از این نهال نوپا اما لازم قدم بردارند.

آیا می توان مشارکت حداکثری در انتخابات را با توسعه پایدار مرتبط بدانیم؟
مشارکت حداکثری باعث می شود تا نظام از پشتوانه مردمی گسترده ای برخوردار باشد و بنابراین با تکیه بر این پشتوانه خواهد توانست برنامه ها و اهداف بلندمدتی را تدوین نماید. دارا بودن برنامه های کلان و عملیاتی نمودن آنها باعث شده همة امکانات و توانمندی های کشور در راستای هدفی مشخص بکار گرفته شده و میزان هزینه ها کاهش یابد.

تصمیم گیری کلان و عملی ساختن آنها یکی دیگر از الزامات نیل به توسعه پایدار است. زمانی که یک دولت یا یک نهاد سیاسی از پشتوانة مردمی بیشتری برخوردار باشد، قدرت اخذ تصمیم های مهم در ابعاد داخلی و خارجی افزایش می یابد. در بُعد داخلی به جهت پذیرش بیشتر آن از سوی مردم، تصمیم گیری ها علاوه بر برخورداری از سهولت بیشتر، زمینه اجرایی شدن آنها نیز فراهم می شود. در بُعد خارجی نیز توافق اکثریت مردم یک جامعه درمورد یک مسئله باعث می شود تا سیاستمداران با انگیزه و شجاعت بیشتری اهداف خود را دنبال نمایند.

سرلوحه قراردادن اخلاق اسلامی به چه صورتی باید در برنامه های نامزدهای انتخاباتی قرار داشته باشد؟
نامزدها باید همواره در كلام، ادب را مراعات كنند. ادب به معنای رعايت بسياری از ريزه كاری‌ها و ظرافت های رفتاری است كه شايد در وهله نخست بی اهميت و غيرضروری باشد ولی در عمل دانسته می‌شود كه بسياری از مردم به اين نكات ريز و ظرايف رفتاری توجه و اهتمام دارند.

در انتخابات نامزدها رقيبان هم محسوب می‌شوند و رقابت، امری غير از مخالفت است، با اين همه در برخی موارد برخوردها به جای آنكه براساس ادب نسبت به برادر دينی باشد به شكل برخورد با مخالفان درمی‌آید با اين همه اگر مراعات ادب نسبت به مخالف را نيز داشته باشند و درواقع رفتارها رنگ اخلاقی خواهد داشت.

نامزدها به عنوان برادران دينی درعرصه رقابت باید به عنوان سبقت‌گیری به كار خير با هم رقابت داشته باشند نه آنكه به عنوان مخالفان در برابر هم قرار گيرند.

مهم ترین دستاورد انتخابات چیست؟
کارآمدسازی نظام جمهوری اسلامی را می‌توان مهم ترین دستاورد انتخابات دانست. انتخاباتی که در آن رای دهندگان با آگاهی کامل و مبتنی بر فهم صحیحی از شرایط و نیازها و اولویت‌های کشور، به نامزدهایی رای دهند که شایسته ترین افراد برای تصدی قدرت در قوه مقننه باشند، بنابراین به نظر می‌رسد به جای توجه به مولفه‌های فرعی و بزرگنمایی برخی شاخصه‌های ثانوی و برای تعیین مجلسی كه در دهه پنجم انقلاب اسلامی با وجود مشكلات متعدد و دشمنی های فراوان، راه دشواری را در پیش رو دارد، بیش از پیش به تشكیل مجلسی كارآمد با حضور نمایندگان باتجربه و كارآمد نیازمندیم و باید مراقب بود با شعار زدگی، كسانی را به مجلس نفرستیم كه از توانایی لازم برای انجام امور نمایندگی درحد كافی برخوردار نیستند.

گفت و گو: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: