« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:
کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان رتبه نخست فرسایش خاک در کشور را به خود اختصاص داده است گفت: بهره برداری نادرست در انقراض گونه های مختلف گیاهان داروئی، نقشی اثرگذار دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایرنا، هادی سینائی با اعلام این خبر اظهار داشت: از دیگر عوامب موثر در انقراض گونه های مختلف گیاهان داروئی می توان به عدم توازن بین بهره برداری و بازسازی منابع اشاره کرد.

کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ریشه کنی گیاهان خوراکی و دارویی از علاوه بر تسریع بر سرعت انقراض به تسریع در فرسایش خاک هم افزوده است.

وی ابراز داشت: متاسفانه عدم آشنایی بوته کنان با شیوه های تولید مثل این گیاهان، یکی دیگر از عوامل کاهش سالانه این سرمایه ها است.

وی فقر روزانه منابع آبی را از جمله رفتارهای نادرست با طبیعت و گیاهان برشمرد و اضافه کرد: این در حالیست که گیاهان نقش بسزایی در نفوذ آب به زمین و تقویت سفره های آبی دارند.

وی با بیان اینکه در استفاده از گیاهان، ریشه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد اذعان داشت: در حالیکه قبل از اینکه برگ های گیاه باز شود و گیاه فرصت گل دهی پیدا کند، بوسیله عده ای کنده و به بازار عرضه می شود.

سینائی تصریح کرد: عدم احیای مجدد گیاه، نتیجه عرضه چنین گیاهانی به بازار است و به همین دلیل است که شاهد فقیر تر شدن پوشش گیاهی سالانه در مناطق هستیم .

وی زمان چینش گیاهان کنگر را از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه دانست و متذکر شد: به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمی هوا رویش این گیاهان به جلو افتاده است.

سینائی یادآور شد: متاسفانه گیاه کنگر قبل از هر فرصتی برای تکثیر و تکامل ، بی رویه برداشت می شود و همین باعث شده ،رویشگاه این گیاهان در کوههای استان بشدت کاهش پیدا کند .

وی با تاکید بر اینکه فقر، بیکاری و نبود شغل های پایدار برای تامین معیشت برخی از مردم را به شغل های کاذب وابسته کرده است خاطر نشان کرد: گره دادن تامین معیشت به فروش گیاهان خوراکی اشتباهی بزرگ است که با دست خود و ناخواسته درحال تیشه زدن به ریشه آینده فرزندان خود هستیم.

مدینه صابری/خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین