« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
مشروح گفتگوی معاونت گفتمان سازی بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد با خبرنگاران:
وی افزود: حضرت امیر (ع) می فرمایند: خداوند را به واسطه شکستن تصمیم ها (فسخ العزائم) شناختم...
به گزارش پایگاه خبری  آوای رودکوف،معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران در خصوص برداشتن فنس های پروژه پتروشیمی سقاوه بیان کرد: می توان گفت از آغاز تا انجام را دانشجویانی با سبقه و صبغه بسیجی و انقلابی پی گرفتند، و به تعبیر بنده؛ در «سپیده دمِ» مطالبه گری این موضوع، بیم ها بیش از امیدها بود،همچنین در «نیمروزِ» آن، مخاطرات (اعم از تهدید، تحقیر و احیاناً تمسخر) و خاطراتِ خوش، در روند و آیندی توأمان وجود داشت، و در «شامگاه» و پایان این مسئله، با جدّ و جهدهای مجموعه بسیج دانشجویی سابق و کنونی، همدلی و همزبانی اهالی محترم سقاوه و اهل رسانه مستقل و آزاد، عزم و حزم دستگاه قضایی، یک‌شبه و یکسره فنس های این دشت به غایت مطبوع و دل‌پذیر  برچیده شد.

خبرنگاران: چه درس ها و عبرت هایی این مطالبه گری موفق برای جنبش دانشجویی داشت؟

بنظرم این نوع مطالبه گری نشان داد که می توان کاخِ تن‌آسانی اهل زر و زور و تزویر را که بواقع لانه ماران و موران جامعه است، با تأمل در نظر و تأنی در عمل، از بنیان ویران کرد، تأمل در نظر جایی بود که دوستان ما، رفع مشکل را در حل مسئله می دیدند؛ به سخن دیگر، مدام با ارجاع به نظر کارشناسان محیط زیست، جلسات متعدد علمی، مناظره موافق و مخالف و... پیش می رفتند، و تأنی در عمل، آنجایی بود که دچار شتاب‌زدگی و اقدام نسنجیده نمی شدند بلکه  با استفاده از ظرفیت تشکلات موجود و نه ساختارشکنی، گام به گام جلو می رفتند.

رحمان رزم پا در ادامه اظهار کرد: این بیان به معنای ملاحظه کاری به معنای منفی آن نیست، بلکه به وقت ضرورت و به قدر ضرورت، اقدامات شورمندانه عزیزان ما در تجمعات، فشار رسانه ای و... چشم‌گیر و چشم گشا بود، درس دیگر این موضوع این بودکه «امکان» مبارزه با فساد هر چند با دانه درشتان را اثبات کرد، و تصور و تصویر ناامیدانه را در هم کوبید، شما ببینید، در قضیه هفت تپه بعضاً دورنمای اصلاح را ناممکن می دانند، اما دانشجویان بسیجی و عدالت‌خواه در قضیه پتروشیمی سقاوه عکسِ این موضوع را نشان دادند.

رزم پا تصریح کرد: درس سوم، دیدن دست خداوند در پسِ این حوادث است، یکی از اهالی این روستا می گفت وقتی بیل مکانیکی داشت برای پیشبرد این پروژه کار می کرد، به یکی از آن ها گفتم شما را به این امامزاده قسم، این خاک وقف امامزاده است، دست از این اقدام بردارید، آن آقا گفتند اول اینجا را صاف می کنم بعد امامزاده تان را!

وی افزود: حضرت امیر (ع) می فرمایند: خداوند را به واسطه شکستن تصمیم ها (فسخ العزائم) شناختم.

خبرنگاران: آسیب های مسیر مطالبه گری را چه می دانید؟

معاونت مطالبه گری سازمان بسیج دانشجویی استان گفت: قطعاً مسیر مطالبه گری، مسیر ناهمواری است، و کنشگران این عرصه با رویدادهای مخاطره‌آمیزی مواجه اند و شمار آفات این مسیر بسیار! با این حال، گمان می کنم پنج آسیب از بقیه آسیب ها جدی ترند، اول، کنشِ خواهشمندانه؛ منظورم اقداماتی است که برای منافع شخصی و یا برای مدح و ثنای دیگران انجام می دهیم. در صورتی که باید «کنشِ بی‌خواهش» را در پیش گرفت، و چشم‌داشت شخصی نداشت و نسبت به ارزشداوری های دیگران (هر چند میدانم دشوار است) بی اعتنا باشیم به تعبیر دیگر، دنبال نامجویی یا کامجویی نباشیم.

رحمان رزم پا در ادامه بیان کرد: دوم، بی کنشی یا کنشِ بی‌مایه و کم‌جان؛ منظورم عدم اقدام و یا بدعملی در مواجهه با مشکلات و مسائل است. این هم عارضه ای است که گاهی دامن‌گیر افراد مطالبه گر می شود، البته در این مسیر انسان دچار زیر و زبر شدن ها و جزر و مدهای روحی می شود، اما آنچه مهم است، حفظ تعادل و ثبات علی رغم این تلاطم هاست.

وی با بیان مسئله سوم تصریح کرد: سوم خیال‌اندیشی؛ منظورم بلندپروازی و عدم در نظر گرفتن محدودیت های عملی است، این یک واقعیت است که گوهر وجود آدمی در مقام عمل، صیقل می خورد و تیزی های آن گرفته می شود، واژه «سَر خورده» واژه خوبی است برای توصیف نتیجه کار افراد خیال‌اندیش! چون سر ایشان به سنگ واقعیت می خورد، و نهایتاً دچار سرخوردگی می شوند.

معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری اظهار کرد: چهارم، عاجل‌اندیشی؛ اقدامات عجولانه ما را به چاهِ ویل مصائب نوپدید در می اندازند، صبر و طمأنینه شرط لازم مطالبه گری است؛پنجم استیصال و سرگردانی؛ حیرت در نظر به بلاتکلیفی در عمل می انجامد، مسیر مطالبه گری باید با تحقیق همراه باشد و فرد مطالبه گر مبرهنِ به برهان، مستند به اسناد و مستشهد به شواهد و قرائن عمل کند.

خبرنگاران: در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید؟

رحمان رزم پا تصریح کرد: از همه عزیزانی که در این مسیر علی رغم وزیدن بادهای مخالف، استقامت کردند، تشکر می کنیم و اجر ایشان را به خدای متعال حواله می دهیم؛ اجرکم عندالله.
رزم پا در پایان گفتگوی خود با خبرنگاران گفت: احکام سنگینی و عجیبی علیه اهالی این روستا صادر شده بود، که الان ظاهراً یک چهارم تقلیل یافته و به مدت یکسال تعلیق خورده است، ما بجدّ از ریاست محترم دادگستری درخواست داریم، در این قضیه‌ ورودکنند جلوی هر گونه حق‌کُشی را بگیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین