« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
آنچه در نشست هم اندیشی رسانه ها ؛مطبوعات و فضای مجازی شهرستان لنده گذشت:
این نشست به منظور سلامت فضای مجازی، جریان‌سازی و همصدایی رسانه‌ها و جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف:؛نشست هم اندیشی رسانه ها و فعالان فضای مجازی شهرستان لنده با حضور فرماندار، دادستان عمومی و انقلاب ، فرمانده سپاه ناحیه لنده ؛ فرمانده انتظامی،نماینده رئیس دادگستری؛حراست فرمانداری ؛رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لنده و فعالین فضای مجازی و رسانه ای  به منظور سلامت فضای مجازی، جریان‌سازی و همصدایی رسانه‌ها و جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی برگزار  شد.


حفظ و حراست از رأی مردم مصداق حق‌الناس است

فرماندار لنده در این نشست ضمن تبریک سالروز آزادی خرمشهر گفت:انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم و مشارکت بالا موجب تقویت نظام خواهد شد.

تورج رزمجو اظهار داشت:رأی مردم حق‌الناس است و  حراست و صیانت از آرای مردم و تمام انتخابات حق‌الناس و امانتی در دست مسؤولان محسوب می‌شود که همگی آنان به وظیفه خود عمل می‌کنند.

ایشان در ادامه با بیان اینکه قصد بایکوت کردن فضای مجازی و رسانه ها را نداریم و نقد منصفانه را می پذیریم؛ به قدرت منطق در استدلال افراد بر تقویت دانش رسانه‌ای  و حرکت بر مبنای منطق تاکیدکرد و افزود: درست انتقاد کردن یک مهارت بسیار مهم است که اگر همه افراد یاد بگیرند، تقریبا نیمی از سوءتفاهم‌ها یا مشکلات  برطرف می‌شود.

رئیس شورای اداری شهرستان لنده با اشاره به انتخابات پیش رو گفت:از زمان ورودم به این شهرستان با تقسیم کاری که انجام دادیم توانستیم هم مقدمات انتخابات را به خوبی فراهم کنیم و هم به تمامی مناطق سرکشی  داشته باشیم.

رزمجو بر بی طرف مسولان و عوامل اجرایی انتخابات تاکید نمود و گفت:هیات های اجرایی را قسم دادیم که از افراد سالم و خداترس و بدون حاشیه استفاده کنند و قطعا نمایندگان فرمانداری نیزبا همین نگاه  و با دیدگاههای مختلف انتخاب خواهند شد.


  رسانه های دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات بعنوان رسانه رسمی شناخته می شوند

رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان لنده نیز پیش از سخنان فرماندار طی سخنانی گفت:در قانون مطبوعات به صراحت اعلام شده است که رسانه ها دارای چه تعاریفی هستند و براین اساس تنها رسانه های که از هیات نظارت بر مطبوعات دارای مجوز باشند بعنوان رسانه رسمی شناخته شده و در صورت تخلف احتمالی پرونده آنها به دادگاه ویژه مطبوعات ارجاع خواهد شد.

وی با بیان بخشهایی از قانون مطبوعات گفت: صاحب امتیاز در قبال خط مشی کلی نشریه مسئول است و مسئولیت یکایک مطالبی که در نشریه به چاپ می‌رسد و دیگر امور در‌رابطه با نشریه به عهده مدیر مسئول خواهد بود.

اسماعیل زارعی افزود:مطابق تبصره هفت ماده دو قانون مطبوعات؛ مسئولیت مقالات و مطالبی که در نشریه منتشر می‌شود به عهده مدیر مسؤول است ولی این مسئولیت نافی مسئولیت نویسنده و سایر‌اشخاصی که در ارتکاب جرم دخالت داشته باشند نخواهد بود.

وی اظهار داشت برابر ماده 23 از فصل ششم قانون مطبوعات ؛  هر گاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود،‌ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه کتباً برای همان نشریه بفرستد. و نشریه مزبور موظف است آن گونه توضیحات و پاسخها را در یکی از دو‌شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون و یا همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند،‌به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.

زارعی در ادامه اظهار داشت برابر ماده 32 قانون مطبوعات هر کس در نشریه‌ای خود را بر خلاف واقع صاحب پروانه انتشار یا مدیر مسئول و یا خبرنگار معرفی کند، یا بدون داشتن پروانه به انتشار نشریه‌مبادرت نماید، طبق نظر حاکم شرع با وی رفتار خواهد شد.


فعالان رسانه اي به دشمن فرصت سوءاستفاده از فضاي مجازي را ندهند

فرمانده سپاه ناحیه لنده دیگر سخنران این نشست بود و طی سخنان ضمن تبریک سالروز ازادی فتح خرمشهر،به بیان دیدگاههای مقام معظم رهبری در باب فضای مجازی پرداخت و گفت:رهبری انقلاب فرمودند اگر رهبر انقلاب نبودم حتما رئسی فضای مجازی کشور می شدم.

سرهنگ روح الله ویسی اظهار داشت:فضای مجازی اگر مدیدیت نشود مضرات ان بیشتر از فواید ان است و در تمام دنیا فضای مجازی مدیریت می شود اما در کشور ما مدیریت نمی شود.

وی افزود:با توجه به افراد زیادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند فضای مجازی تاثیرات مثبت و منفی در جامعه دارد، اگر کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند انگیزه‌های درستی داشته باشند، از این فضا می‌توان به بهبود جامعه کمک کرد و اگر اینگونه نباشد آسیب‌های اجتماعی گریبان گیر کاربران مجازی خواهد بود.

ویسی در ادامه با تاکید بر اینکه ؛ فعالان رسانه اي و مجازی به دشمن فرصت سوءاستفاده از فضاي مجازي را ندهند گفت:بهره گيري از فضاي مجازي وظيفه همه اقشار جامعه است و بايد از آن جهت بهتر كردن شرايط استفاده شود.


فعالین رسانه ای و مجازی انتخابات را ملتهب نکنند

فرمانده انتظامی شهرستان لنده نیز در این نشست با بیان اینکه اصحاب رسانه زبان گویای مردم هستند از فعالان رسانه ای و مجازی خواست تا فرصت باقیمانده تا انتخابات فضا را ملتهب نکنند و با آرامش به سمت یک انتخابات سالم به پیش روند.

سرگرد فرزین جمشیدی اظهار داشت:استفاده از فضای مجازی علیرغم اینکه دارای فرصت های فراوانی است و باعث سهولت امور خواهد شد، در صورت عدم مدیریت صحیح و رها ساختن آن، باعث بروز نتایج ناگوار و آسیب های متعددی برای کاربران خواهد شد.

وی افزود: گاها برخی  افراد در فضای مجازی به محض تخلف یک فرد در یکی از سازمان ها و نهادها ان را به کلیت آن سازمان ربط داده و مردم را دعوت به تجمع می کنند که این امر مذموم و غیرقانونی است چرا که راهکارهای قانونی برای دفاع از حقوق عامه مردم در تمام سازمان ها و نهادها مشخص شده و افراد باید از مسیر قانونی این فرایند را  طی نمایند.



توهین به رئیس جمهور مستلزم طرح شکایت کیفری است

در ادامه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده با بیان اینکه خداوند از حق الناس نمی‌گذرد، گفت: انسان همواره باید مراقب اعمال و رفتار خود باشد.

اکبر پرندوار ضمن تشریح جرائم مطبوعات و رسانه ی گفت: مطبوعات از بارزترین مصادیق آزادی بیان و دارای آثار مثبت و کارکردهای مفیدی از جمله تسهیل ارتباطات بین عناصر مختلف نظام اجتماعی، انعکاس نقطه نظرات متعدد و محل تلاقی آنها، سطح دانش و آگاهی مردم، انعکاس مسائل و مشکلات جامعه، کمک به گسترش عدالت اجتماعی، شکل‌دهی و هدایت افکار عمومی، تقویت همبستگی اجتماعی و گسترش مشارکت عمومی هستند اما این مسئله را نباید از نظر دور داشت که مطبوعات در برخی مواقع کارکرد و نقش منفی و مخرب نیز ایفا می‌کنند؛ نظیر اهانت و هتک حرمت، نشر اکاذیب، درج مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی، سرقت ادبی و... که بر اساس ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به جرایم مطبوعاتی در دادگاهای کیفری ومطبوعات قابل بررسی و منجر به صدور حکم خواهد شد.

این مقام قضایی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین مبنی بر رسیدگی به توهین افراد به مقامات گفت:توهین به رئیس جمهور و دیگر مسولان جرم قابل گذشت است و پیگیری آن منوط به شکایت خصوصی می باشد.


دستگاه قضایی جرائم و تخلفات انتخاباتی را رصد می نماید

نماینده دادگستری شهرستان لنده در این نشست ضمن تاکید بر پیشگیری از جرائم انتخاباتی گفت:با تلاش و جدیت ایرج علیبازی رئیس داداگستری لنده کارگروه‌های متناظر شهرستانی  تشکیل  و جدول زمانبندی برگزاری جلسات ستاد به اعضا ابلاغ خواهد شد.

رضویان  افزود : برای تحقق انتخاباتی سالم با حضور حداکثری مردم باید همه ستاد‌ها و کارگروه‌های انتخاباتی حول محور قانون فعالیت کنند.

وی به نقل از رئیس محترم دادگستری و با بیان اینکه انتخابات شهرستان توسط مرجع قضایی رصد خواهد شد گفت: هر کسی در هر جایگاه و مقامی قبل، حین و بعد از انتخابات مرتکب جرمی شود، با برخورد مراجع قضایی مواجه خواهد شد.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کرد: با مشارکت نهادها و ادارات متولی در سطح شهرستان، انتخاباتی سالم، پرشور، عاری از ‌تخلفات و جرائم تأثیرگذار و با مشارکت حداکثری آحاد مردم رقم خواهد خورد.


به گزارش آوای رودکوف ؛در ادامه فعالین مجازی و رسانه ای نکته نظرات خود را طرح  و همچنین احصاء مشکلات و اولویت‌بندی آن برای رفع و پیگیری توسط مسولان  از دیگر محورهای بحث و گفت‌وگو در این جلسه بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: