« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
آوای رودکوف گزارش می کند:
مهری بسناس، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت:دین از خواسته های دنیوی تُرمُز و سرعت گیری را برای انسان آماده می کند تا کمتر به طرف مشکلات حرکت نماید.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، عقل برای هدایت و تأمین سعادت انسان کافی نیست، بلکه عقل جهت رشد و شناخت برخی از واقعیات، نیاز به دین دارد، زیرا عقل در شناخت برخی از مسایل عاجز است و در تشخیص حق و باطل دچار مشکل می شود.


دین است که در برخی موارد زمینه های حکم عقل را فراهم می نماید و آن را در تفسیر زندگی، شناخت جهان و شناخت مبدأ و معاد کمک می کند، براساس نیاز عقل به دین است که یکی از فلسفه های بعثت پیامبران «رشد عقلانی» بیان شده است.

هدایت ‏شرایط و مقدماتى دارد که معرفت از مهم‏‌ترین و اساسى‌ترین آن‏ها است. انسان براى آن‏که از هدایت دینى بهره‌مند شود، باید از جهان‌‏بینى استوارى برخوردار باشد.

جهان بینى دینى کاملترین نوع جهان بینى است که بشر مى تواند به آن دست یابد و چون بدون داشتن جهان بینى کامل، تکامل در حوزه علم و عمل به دست نمى آید، بنابراین، انسان در کمال علمى و عملى خویش نیازمند دین است.

باید قانون صحیح زندگی را بلد باشیم
مهری بسناس، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: عبادت، زندگی و مرگ ما برای خداوند است و برای این کار باید قانون صحیح زندگی را بلد باشیم.

وی، افزود: انسانیم و برای زندگی باید قانونمند باشیم و هم باید خود را و هم پیرامون خود را بشناسیم.

وی، بااستناد به آیه 162 سوره انعام(قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو: همانا نماز و طاعت و تمام اعمال من و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگار جهانیان است.

بسناس، ضمن بازگونمودن لزوم شناسایی راه و اسباب برای رفتن ادامه داد: انسان بدون یادگیری به جایی نخواهدرسید! باید راه را بشناسد و بداند که برای رفتن از این راه چه اسباب و ابزاری نیاز دارد تا بتواند به مقصد برسد؟!

استادیار دانشکده معارف دانشگاه تبریز، یادآورشد: اگر بدانیم در چارچوبی که در آن زندگی می کنیم،  چه عواملی ما  را به مقصد می رساند، راحت تَر می توانیم این کاررا انجام دهیم.

بسناس، گفت: انسان اگر خواهان سعادت دنیا و آخرت است باید در مسیر رشد و رسیدن به کمال اخلاقیات را رعایت نماید تا زندگی خوب و عالی با خودش رقم زند.

این استاد دانشگاه، آفریده شدن نظام آفرینش را با هدف دانست و یادآور شد: نظام آفرینش با هدف آفریده شده است و لازم است که انسان شایستگی هایی را بدست آورد و برای کسب این شایستگی ها باید علم الهی داشته باشد.

بسناس، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) اظهارکرد: ایشان می فرمایند: خداوند رسولانش را فرستاد... تا گنجینه های عقل را آشکار سازند...

وی، افزود: دین از خواسته های دنیوی تُرمُز و سرعت گیری را برای انسان آماده می کند تا کمتر به طرف مشکلات حرکت نماید.

بسناس، از توانایی انسان متدیّن در نشان دادن راه درست گفت و تاکیدکرد: انسان متدیّن به خاطر اعتقاداتش به خود و دیگران می تواند راه درست را نشان دهد.

بشر برای یک هدف متعالی یعنی هدایت خلق شده است
در ادامه عمران عباسپور، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، نیز اظهارکرد:بشر برای یک هدف متعالی یعنی هدایت خلق شده است و برای رسیدن به این هدف باید هدفمند زندگی نماید.

وی، افزود: داشتن هدف و برنامه برای انسان در زندگی هدفمند ضروری است.

وی، بااستناد به آیه 6 سوره انشقاق(يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: اى انسان، تو در راه پروردگارت رنج فراوان مى‌كشى؛ پس پاداش آن را خواهى ديد.

عباسپور، گفت: اگر انسان به این نتیجه برسد که برای یک هدف متعالی خلق شده است باید برای رسیدن برنامه ای داشته باشد.

استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، ادامه داد: دین مراحل مختلف زندگی را به انسان می شناساند که خداشناسی و جهان شناسی محسوب می شود و شناخته های درستی را به انسان ارائه می دهد، به طورکلی مبداء و مقصد و مسیر را به خوبی معرفی می نماید.

عباسپور، افزود: این برنامه از اندیشه ناقص انسان حاصل می شود که هدف و مسیر را نمی تواند، بشناسد.

این استاددانشگاه تبریز، خداوند را راهنما برای رسیدن به برنامه دانست و یادآورشد: باید برای رسیدن این برنامه از جانب موجودی ارائه شود که به ابتدا و انتهای خلقت آگاهی داشته باشد و این راهنما کسی نیست جز خداوند تبارک و تعالی.

وی، بااشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: سه چیز است اگر در جایی به وجود آیند و جمع شوند موجب کمال دین می شوند و آن سه چیز اخلاص، یقین و قناعت است.
عباسپور، از بهانه انسان برای دست به دامان دین شدن گفت و تاکیدکرد: برای اینکه انسان به سعادت دنیوی و اُخروی برسد، ناگزیر است که دست به دامان دین بشود که همه برنامه های دین به صورت کامل و جامع نگرانه است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: