« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵
تحلیل روز به قلم:ربانی مهر کارشناس ارشد مدیریت بین الملل؛
بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی آب،حدود ۱۵ تا۲۰ کشور دنیا که اکثرا در خاورمیانه و آفریقا هستند با تنش آبی شدید مواجه هستند...
پایگاه خبری آوای رودکوف-اسداله ربانی مهر : بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی آب،حدود ۱۵ تا۲۰ کشور دنیا که اکثرا در خاورمیانه و آفریقا هستند با تنش آبی شدید مواجه هستند...


 کم آبی مشکلی حهانی

امروزه مشکل کم آبی به یکی ازبحران های جوامع بشری تبدیل شده است و به شکلی می توان گفت مشکل آب نه تنها برای کشاورزی و حوزه صنعت که حتی خطری برای تامین آب آشامیدنی مردم درآینده باشد و این بحران شاید به صورت کامل  قابل حل نباشد اما می توان اقداماتی را در جهت کاهش مشکلات کم آبی انجام داد.
 بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی آب،حدود ۱۵ تا۲۰ کشور دنیا که اکثرا در خاورمیانه و آفریقا هستند با تنش آبی شدید مواجه هستند و این نشانه کم توجهی به منابع آبی و بعضی اقدامات اشتباه در این کشورهاست که نتیجه آن در دراز مدت این مشکلات  را ایجاد کرد.

 کم آبی مشکل زیست محیطی است یا سیاسی !

 کم آبی یک بحران زیست محیطی است  که آثار زیادی در حوزه اقتصادی دارد و در بحث کشاورزی و صنعت تاثیر بسبار زیادی دارد و امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل تامین آب مواجه  هستند و نگرانی های زیادی را در سطح کشوری شاهد هستیم که نتیجه بعضی از آنها همین اعتراضات اخیر در چند استان مرکزی بوده است .  

بحران آب فقط مختص اصفهان نیست!

اصفهان شهری بزرگ و تاریخی است که بخش زیادی از محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی در این استان تولید می شود و کشاورزان این استان با مشکلات زیادی روبرو هستند و به شدت مردم این استان همچون دیگر مردم متضرر شدند و حتی تجمعات زاینده رودبازتاب زیادی در رسانه ها داشته است اما فراموش نکنیم که مشکل کم آبی فقط مختص اصفهان نیست و در مرحله اول یک بحران جهانی و  از طرفی بسیاری از استان های کشور با مشکل کم آبی مواجه هستند و تعداد زیادی از شهرها با تانکر آب رسانی میشود و نباید این بحران را به یک استان نسبت داد بلکه بسیاری از استانهای دیگر این مشکل را دارند.

 از کارخانه فولاد تا برنج کاری

درحالی این روزها در شهر اصفهان به علت مشکل کم آبی تجمعات چند هزار نفری را شاهد هستیم  که بر اساس آمارهای رسمی در استان اصفهان بیشترین کارخانه های صنعتی و حتی زمین های برنج کاری  و محصولات کساورزی با مصرف زیاد آب دیده می شود که همین موضوع مهم و کم توجهی سال های اخیر در کنار کاهش ۴۷ درصدی بارندگی باعث ایجاد مشکلات زیادی در حوزه آب در این استان شده است و این نشانه اجرای بعضی سیاست های غلط از گذشته تا امروز بوده است .

نکته آخر

نکته آخر اینکه باید سعی کرد با سیاست های اصولی و منطقی بخشی از مشکلات آبی حل شود و اجازه ندهیم که مشکل کم آبی به عنوان یک موضوع زیست محیطی که ریشه اصلی آن کاهش بارندگی ها در سال های اخیر و بعضی اقدامات اشتباه در حوزه راه اندازی کارخانه ها بوده است به یک مسئله سیاسی و اجتماعی تبدیل شود که  عده ای از آن سواستفاده کنند .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین