« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، گزارش می دهد:
در هر یخچال که باز می کنی با مشتی از قرص و شربت رنگارنگ روبه رو می شوی و حسرت از اینکه چرا این همه دارو تجویز و در منازل انباشت شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری ایرنا، پدیده انباشت دارو سالهاست که در هر منزل ایرانی مشاهده می شود و هر یخچال تبدیل به داروخانه ای شده، انگار که اسامی لاتین دارو بر سر زبان ها نیز تبدیل به کلاس خاصی در بین بانوان خانه دار شده است و هر کس به نوعی علم داروشناسی خود را به رخ دیگری می کشد.

درون هر یخچال و کشوی کمدهای ایرانی ها تعداد زیادی از انواع قرص و دارو انبار شده و آسپرین، آموکسی سیلین و سرماخوردگی گوی رقابت را از دیگر داروها ربوده و از منزل به کیف ها وارد شده و در کیف بسیاری از بانوان و مردان به وفور مشاهده می شود.

فارغ از اینکه این داروها ارز زیادی را مصرف می کنند و هزینه زیادی را بر دست دولت گذاشته ولی خانواده ها طبق عادت و دومینووار این پدیده را نسل به نسل به یادگار می گذارند، از سویی قیمت دارو در این سالها به قدری افزایش یافته که هزینه زیادی را در سبد خانوارهای ایرانی شامل شده و پزشکان ایرانی نیز نمی دانم چرا دارو زیاد تجویز می کنند .

مریم فلاح عضو انجمن داروسازان خراسان شمالی پایین بودن قیمت دارو را دلیل تقاضای خرید و انباشت دارو عنوان کرد و می گوید: این مورد موجب شده تا فروش داروهای بدون نسخه افزایش یابد و دستورالعمل مشخصی نیز در این زمینه برای داروسازان وجود ندارد و لازم است تا تصمیمات بهتری در زمینه فروش دارو گرفته و حداقل فروش داروی بدون نسخه کمتر شود.

وی رعایت نکردن پروتکل های درمانی و دارویی مردم را عامل دیگری از این پدیده دانست و می افزاید: دارو بر اساس مدت دوره زمانی خاص تجویز می شود و در موارد بسیار بعد از بهبودی مقطعی، دارو مصرف نمی شود و در یخچال ها انبار می کنند.

این داروساز، پزشکان را از دیگر متهمان این پدیده دانست و گفت که پزشکان نیز در موارد زیادی بی رویه دارو تجویز می کنند و باید در آموزش نسخه نویسی تدبیر کرد و آموزش های بیشتری در این زمینه ارائه شود.

وی عنوان می کند که فرهنگسازی لازم در این زمینه باید به مردم داده شود و در نحوه تجویز دارو و نسخه نویسی نیز باید تجدید نظر شود.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی خراسان شمالی در ادامه تجویز بی رویه دارو را از عوامل انباشت دارو در منازل عنوان کرد و می گوید: هر چند که پزشکان معتقدند دارو به اندازه دوره درمان تجویز می شود ولی موارد زیادی اینگونه نبوده و همین مورد موجب انباشت دارو در منازل می شود و پر واضح است که شرایط تجویز دارو در کشور نرمال نیست و پزشکان بخشی از این کلاف پیجیده را شامل می شوند و در موارد زیادی بیش از دوره درمان دارو تجویز می شود.

علی وکیلی می افزاید: داروخانه ها نیز بر اساس دستورات سازمان غذا و دارو مجوز دریافت داروهای مرجوعی را ندارند چرا که هر دارویی نیاز به دما و مکان نگهداری خاص دارد و در صورت پذیرفتن داروی مرجوعی امکان مسمومیت نیز بیش از این شرایط می شود بنابراین انباشت دارو در منزل امری بسیار اشتباه است که در بسیاری از خانواده های ایرانی رواج دارد.

وی فرهنگسازی در این زمینه را راهکاری دیگر برای مقابله با پدیده انباشت بی رویه دارو در منازل عنوان کرد و می افزاید: باید در این زمینه اطلاع رسانی شود و مردم را از عواقب و خطرات این پدیده آگاه کنند چرا که نگهداری انواع قرص و کپسول در یخچال به دلیل رطوبت بالایی که در آن وجود دارد، موجب زودتر فاسد شدن این داروها می شود.

وکیلی می گوید: بی توجهی به میزان مصرف دارو، مصرف خودسرانه، تداخل های دارویی، استفاده از دارو در تاریکی و حتی خواب‌آلودگی از عواملی است که منجر به مسمومیت دارویی در منزل می‌شود.

وی افزود: یکی از رسالت های مهم داروخانه ها و داروسازان این است که هر دارویی بدون نسخه در اختیار بیمار قرار نگیرد اما گاهی با اصرار مردم ناچار به ارایه دارو هستند که این مورد نیز باید مدیریت شود.

مدینه صابری/خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: