« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در نشست آسیب های اجتماعی مسجد فاطمه الزهرا(س) یاسوج:
درخشان فاصله گرفتن از قرآن و مکتب اهل بیت (ع) در جامعه را یک آسیب بزرگ دانست و گفت: باید خانواده‌ها فرزندان خود را در زمینه مسائل اعتقادی مورد توجه جدی قرار دهند.
به گزارش پایگاه  خبری آوای رودکوف؛امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد امروز در نشست آسیب های اجتماعی که به همت موسسه فرهنگی قرآن و عترت امام حسین(ع) یاسوج برگزار شد، گفت: با استفاده از ظرفیت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه  توجه جدی به پیشگیری فرهنگی از آسیب های اجتماعی خواهد شد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: نقش و اساس بنیان خانواده در جامعه امروزی و همه جوامع مشخص بوده و در کشور ما به این نقش تاثیرگذار باید توجه جدی صورت گیرد.

درخشان در ادامه، گفت: امروزه به دلیل تنوع، تکثر و تعدد موضوعات مختلف در همه زمینه ها با توجه به وجود فرصت ها، امکانات و ظرفیت ها فراوان و متعدد ممکن است خطرات و آسیب ها به همان میزان بیشتر باشد.

وی ادامه داد: امروزه در زمینه آسیب های اجتماعی و در یک بعد آن ابزاری به نام «فضای مجازی» که هم یک فرصت بسیار مطلوب و از طرفی می تواند یک تهدید بسیار جدی باشد، وجود دارد.

درخشان یادآور شد: با توجه به اینکه بانوان نقش اساسی را در بنیان خانواده دارند، این مسئله باید مورد توجه باشد که از فرصت فضای مجازی به عنوان یک ظرفیت مطلوب مورد توجه قرار گیرد.

این فعال فرهنگی و رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تحکیم بنیان خانواده و استحکام بنیان های خانواده ایرانی و اسلامی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا خدای ناکرده شاهد آثار زیانبار فضای مجازی در جامعه و خانواده نباشیم.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارد بانوان در مسائل اجتماعی، کاری و بیرون از خانواده نیز فعال هستند، افزود: در یک جامعه ایده‌آل باید به نقش اجتماعی بانوان توجه ویژه داشته باشیم، زیرا بانوان در همه مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی اجرایی می‌توانند نقش آفرین باشند.

درخشان تصریح کرد: خوشبختانه بانوان در مسائل کاری پایبند تر، پرکارتر و متعهد تر هستند و این نوید را می‌دهد که ما در همه ابعاد و شرایط جامعه امروزی مسئولیت و وظیفه داریم که در راستای انجام وظایف به نحو مطلوب عمل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به برگزاری کلاس آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: حضور بانوان و مادران در این کارگاه و شرکت در این دوره نشان دهنده نگاه مثبت به حرکت جدی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی در جامعه امروزی متفاوت و متنوع بوده، خاطرنشان کرد: بانوان و مادران در زمینه آسیب‌های اجتماعی مدیریت خانواده، کنترل آسیب ها و تربیت فرزندان نقش مهم و تاثیرگذاری بر عهده دارند.

درخشان داشتن سواد رسانه ای در دنیای امروزی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: زمانی در زمینه دسترسی به اطلاعات محدودیت هایی وجود داشت، ولی امروز با توجه به فضای مجازی و شرایط کرونایی فرزندان جامعه دسترسی بهتری به فضای مجازی دارند و گاهی اوقات در این فضا آسیب‌هایی متوجه فرزندان بوده که باید به این مهم توجه ویژه داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به کتاب خود تحت عنوان «جامعه، فضای مجازی و سواد رسانه ای» اشاره کرد و گفت: در زمینه نگارش این کتاب از منابع مختلفی مطالب گردآوری شد و متاسفانه یکی از کشورهایی که در بحث قاعده و قانون مندی فضای مجازی با قواعد قانونی فاصله‌دار خود ما هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در همه کشورهای اروپایی استفاده فرزندان از شبکه‌های مجازی بسیار با محدودیت جدی برای هر سنی همراه بوده و مثلاً نوجوان تا سن ۱۳ سال نباید به هیچ شبکه مجازی دسترسی داشته باشد.

درخشان اظهار کرد: امروزه در کشور و جامعه ما متاسفانه به دلیل نگاه چندوجهی به مسائل و بعد قانونی در فضای مجازی به لحاظ قانونی نتوانستیم به تصمیم واحدی در این زمینه برسیم.
این فعال فرهنگی و رسانه ای بیان کرد: مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بانوان با نقش محوری خود در خانواده باید توجه و دقت کافی را داشته و سواد رسانه ای خود را افزایش دهند تا فرزندان از گزند طوفان سهمگین فضای مجازی در امان باشند و آسیب های جدی در این فضا آنها را تهدید نکند.

وی به این کلاس قرآنی با موضوع آسیب های اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: نفس این کارگاه ها و کلاسها از دل یک موسسه قرآنی بیرون آمده که باید مسائل و آسیب های اجتماعی را در قالب نگاه به مسائل قرآنی به پیش ببریم.

درخشان فاصله گرفتن از قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام در جامعه را یک آسیب بزرگ دانست و افزود: هر جامعه‌ای با توجه به شرایط اجتماعی خود می تواند برای خود تصمیم گیری کند و مسئله ای که وجود دارد این است که فاصله گرفتن از مسائل دینی، فرهنگی، اخلاقی، ارزشی مسجدی و به ویژه مسائل قرآنی خود به خود یک آسیب جدی محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: باید خانواده‌ها فرزندان خود را در زمینه مسائل اعتقادی مورد توجه جدی قرار دهند.

وی گفت: اگر امروز از سپهبد شهید سلیمانی به عنوان سردار دلها یاد می شود و در جامعه جهانی اثرگذاری و محبوبیت این شهید بزرگوار پدیدار شده، بدون تردید همه برگرفته و پرورش یافته قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام بود که این موضوع مسیر را برای ما مشخص می کند که در مسیر موفقیت باید توجه به قرآن، آموزه های دینی و اسلامی را مدنظر قرار دهیم.

درخشان خاطرنشان کرد: همه اندیشمندان ممتاز، شهدای هسته‌ای و همه پرورش یافته قرآن، مکتب اهل بیت علیهم السلام، برنامه های دینی، مذهبی و ارزشی بودند.

این مسئول فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه بحث سواد رسانه ای در دنیای امروزی باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: با توجه به تولید انبوه محتوا و مطالب متنوع در فضای مجازی که با جذابیت خاصی به مخاطبان ارائه می شود و گاهی نیز بچه‌های مسجدی، مذهبی و معتقد را تحت تاثیر خود قرار می دهد، باید توجه به بحث سواد رسانه‌ای را جدی گرفت.

وی سواد رسانه ای را تشخیص بین حق و باطل دانست و بیان کرد: باید تشخیص دهیم که این پیام از کجا سرچشمه گرفته و هدف از انتشار آن در فضای مجازی چگونه است.

درخشان بر حمایت و تداوم کارگاه های آموزشی در این راستا تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه آسیب ها در دنیای امروزی متفاوت و متنوع شده و خانواده‌ها و فرزندان و جامعه را تهدید می کند، باید بحث توجه به سواد رسانه ای را جدی گرفته و با آگاهی در این فضا حضور داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: