« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
یادااشت طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛
شما در قاب‌ عکس های سیاه و سفید روشنفکران و افراد سرشناس بر روی دیوار های کافه‌های مملکت، هیچ‌ وقت تصویر جان وین، استیو مک کوئین، آلبرکامو و ژان پل سارتر و ... را بدون سیگار نمی‌بینید....

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:امروز جهانی سیگار نکشیدن است. درست است که سیگار دشمن سلامتی است ولی در کنار پالتوی بلند، عینک گرد، بندلیک، موی بلند، روی سیاه، ناخن دراز، واه واه واه ببخشید اشتباه شد، سیگار در شمار ملزومات شبه روشنفکری نوین در جامعه ما محسوب می شود. 
 
یعنی برای روشنفکر شدن در این مملکت، نیاز نیست لای هیچ کتابی را باز کنید، تفکر و مداقه که اصلاً صحبتش را نکنید. گوش دادن به سخنرانی ها و خواندن مقالات بزرگان هم به هیچ عنوان...  فقط کافی است سیگاری گوشه لبتان بگذارید و چشمان تان را تنگ کنید و حرف بزنید؛ ژست روشنفکری مثل آب سد کبود وال از تمام سلول های بدن تان سرریز می شود! علت هم دارد. 
 
شما در قاب‌ عکس های سیاه و سفید روشنفکران و افراد سرشناس  بر روی دیوار های کافه‌های مملکت، هیچ‌ وقت تصویر جان وین، استیو مک کوئین، آلبرکامو و ژان پل سارتر و ... را بدون سیگار نمی‌بینید. 
 
به همین دلیل بسیاری از خلق الله برای نزدیک ‌شدن به شخصیت‌های محبوب‌ شان مجبورند در کنار پوشاک روشنفکری که شرح آن در بالا ذکر شد، سیگار را هم به ملزومات این پدیده اضافه کنند ! البته این یک طرف داستان است و مابقی افراد جامعه که در سال 65 میلیارد نخ سیگار دود می کنند، اصلاً نامی از این بزرگواران را نشنیده اند و حالشان هم از شبه روشنفکری و این جنگولک بازی ها به هم می خورد! اما این را شنیده اند سیگار بعد از غذا می چسبد ... فقط همین... فلذا از آنجایی که جمعیت هدف در مطلب امروز ما بیش از چند ده میلیون نفر است و بخش عظیمی از چرخ اقتصادی مملکت را همین دوستان یک تنه هل می دهند، بر خود واجب دانستیم مقوله سیگار و گرانی عوارض این محبوب غیر دوست داشتنی را آچار کشی کنیم.
 
حقیقت امر این است که ما که جای خود داریم، حتی آدام اسمیت، بنیان‌گذار علم اقتصاد و مکتب اقتصادی کلاسیک هم می‌داند که طرح ها و لوایح اقتصادی باید طوری تصویب شوند که با توان مردم سازگار باشند یا دستکم با جیب مردم یک مختصر همخوانی داشته باشد. آدام اسمیت و کل مقامات اقتصادی کشورهای دنیا در جریان این واقعیت هستند الا مسئولان و نمایندگان مجلس ما! 
قرار بود مختصر مالیاتی از فروش سیگار عاید دولت شود که ظاهرا تیرشان به سنگ خورد.
 
اصل خبر به روایت جراید...
 
وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند که با تدبیر نامناسب دولت و ارائه اطلاعات غیرشفاف و نامناسب توسط نماینده دولت در خصوص این بند الحاقی مجلس به گونه‌ای رقم خورد که با اختلاف کمی رأی نیاورد. در حالی که همین بند الحاقی دو ویژگی کلی را در بر می‌گرفت. نخست، سیاست‌گذاری و هدف گذاری در جهت ارتقای سلامت جامعه و دوم منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و… می‌شد.
 
درست است مجلسیان رضایت عزیزان سیگاری را از اوجب واجبات می دانند ولی خدا وکیلی حوزه سلامت هم مهم است. در ضمن با ارزانی سیگار این شعر هم بیشتر مصداق پیدا می کند: « از من پرسید: سیگار را ترک نکردی ؟ گفتم: نه، کبریت را ترک کرده ام! سیگار را با سیگار روشن می کنم...»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین