« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۰۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
آوای رودکوف؛
چهارشنبه سوری، یکی از جشن‌های ایرانی به‌شمار می‌رود که در شب آخرین چهارشنبه هر سال برگزار می‌شود و اولین جشن از جشن‌های نوروزی است.
پایگاه خبری آوای رودکوف:یکی از مهم‌ترین رسوم در این شب، افروختن آتش است. در برخی از نقاط ایران سه کپه آتش (به نشانه سه پند بزرگ ایرانیان باستان: اندیشه نیک و کردار نیک و گفتار نیک) و در برخی نقاط ۷ کپه آتش (به نشانه هفت صفت پاک اهورامزدا) برپا می‌کنند. قاشق زنی و خوردن آجیل مشکل گشا از دیگر رسوم در این شب است.


دانستنی هایی در مورد چهارشنبه سوری

نام چهارشنبه سوری از دو واژه "چهارشنبه” و "سور” به معنی جشن و شادی گرفته شده است. هچنین "سوری” به معنی سرخی نیز است.

تاریخ اولیه چهارشنبه سوری به روشنی مشخص نیست، برخی ریشه‌های جشن چهارشنبه سوری را به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد (۳۷۰۰ سال پیش) نسبت می‌دهند اما برخی از افراد اعتقاد دارند که این جشن پیش از ظهور زرتشت نیز در ایران وجود داشته است.

آتش بازی به شکل امروزی در شب چهارشنبه سوری، برای اولین بار توسط فرانسوی‌ها در ایران اجرا شد. در ابتدا این آتش بازی منحصر به شاه و اطرافیان او بود. پس از مدتی مردم نیز در این سرگرمی سهیم شدند و این نمایش‌ها در میدان توپ خانه نیز به اجرا گذاشته شد.

یکی از رسوم چهارشنبه سوری پریدن از روی آتش و خواندن شعر "زردی من از تو، سرخی تو از من” است. به این ترتیب افراد اظهار امیدواری می‌کردند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و به‌جای آن سرخی و گرمی و نیرو به آن‌ها بدهد.

کی از رسوم مردم تهران در چهارشنبه سوری، دخیل بستن به توپ مروارید در میدان ارگ بود. در این شب زنان و دختران دور این توپ جمع شده و از آن حاجت می‌خواستند.

گفته شده که مختار ثقفی برای خون‌خواهی از عاملین واقعه کربلا، در شهر کوفه که بیشتر آنان ایرانی بوده‌اند از فرصت چهارشنبه سوری سود برد و در زمان همین جشن که مصادف با چهارشنبه بود بسیاری از آنان را قصاص کرد.

این جشن علاوه بر ایران، در کشورهای افغانستان، تاجیکستان و اقلیم کردستان عراق نیز برگزار می‌شود.


منبع:مجله دلتا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
0
0
قبلاً چطور بوده اون آدمها منقرض شده آمد الان اینها که طرقه های صدا دار انفجاری صوتی می اندازند متوحش ودشمن مردم هستند اونی که واردات یا قاچاقچی ترقه وبمب های صوتی است جنایت کار جنگی است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: