« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
یاداشت به قلم وحید خاج سعیدی؛
اما با وجود پرداخت یارانه نان در دولت های مختلف و تلاش برای دسترسی آسان مردم به نان، همواره در مقاطعی از سال شاهد عرضه نا مناسب نان و تجمع افراد در مقابل نانوایی ها هستیم.
پایگاه خبری آوای رودکوف -وحید حاج سعیدی؛نان در  کشور ما قوت غالب و غذای اصلی مردم به شمار می‌رود و با وجود اینکه برنج دستکم در یک وعده غذایی بسیاری از ایرانیان جایگاه ثابتی دارد، ولی نان همچنان در جایگاه نخست سبد غذایی خانوارهای ایرانی جای دارد. بر همین پیوست نان در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی مثل گوشت، لبنیات و حبوبات و ... دارای اهمیت خاصی است و با توجه به نقش نان در تامین امنیت غذایی خانوارهای ایرانی، یارانه نان همواره در بودجه کشور جایگاه قابل اعتنا و مهمی دارد. 


اما با وجود پرداخت یارانه نان در دولت های مختلف و تلاش برای دسترسی آسان مردم به نان، همواره در مقاطعی از سال شاهد عرضه نا مناسب نان و تجمع افراد در مقابل نانوایی ها هستیم. 
هر چند دلایل متعددی در توجیه این شلوغی ها از سوی مسئولان عنوان می شود ولی شلوغی اخیر صف های نانوایی به ویژه در شهرستان علی آباد را می توان ناشی از سوء مدیریت در سیستم توزیع، نبود نظارت اصولی، عدم برخورد بازدارنده با متخلفان، کاهش کیفیت نان در برخی واحد های پخت نان، کاهش سهمیه آرد شهرستان و برخی دلایل اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی  قلمداد کرد. 

در شهرستان علی آباد کتول قریب به 200 نانوایی به تهیه و عرضه نان مشغول هستند که متاسفانه کیفیت پخت نان در برخی از این واحد ها مطلوب نیست. 

بی تردید کیفیت پائین نان در برخی نانوایی ها به دلایل مختلف نظیر عدم رعایت اصول اولیه نان پزی، استفاده نکردن از خمیر مایه مناسب و در مواقعی کیفیت پائین آرد و ... باعث شده تا نان این نانوایی ها به جای رسیدن به سفره مردم از دامداری ها و مراکز خرید ضایعات و در خوشبینانه ترین نان فروشی های سیار و مغازه ها سر در بیاورد! همین امر یکی از دلایل طولانی تر شدن صف در مقابل نانوایی های می شود که نان را با کیفیت بالا عرضه می کنند. 

از سویی عدم استقبال مردم از نان های بی کیفیت، نانوا را به فروش آرد سهمیه ای در خارج از سیستم ترغیب می کند. 

در حال حاضر هر کیسه آرد 40 کیلویی با قیمت جدید گندم که از سوی دولت 11 هزار و پانصد تومان تعیین شده است، دارای ارزشی بیش از نیم میلیون تومان است که فروش آن در بازار آزاد قطعاً چندین برابر پخت نان، سود نصیب نانوا خواهد کرد! 

هر چند دلایل دیگری نیز در طولانی شدن صف های نانوایی متصور است. به عنوان مثال افزایش قیمت برنج و کم شدن وزن آن در سبد خانوار ها به معنای افزایش میزان مصرف نان در وعده غذایی ناهار است. کم شدن سهیمه آرد شهرستان ها نیز از دیگر دلایل این نابسامانی است. در واقع مسئولان استانی باید در تخصیص میزان آرد شهرستان های مختلف بافت اقتصادی و اجتماعی خانواده ها و حتی میزان درآمد افراد را نیز مد نظر قرار دهند. حتی تفاوت سرانه صرف غذا در رستوران ها و فست فود ها در شهر های مختلف استان نیز باید در میزان  سرانه آرد مناطق مختلف لحاظ شود. چرا که در شهری مثل گرگان به سبب درآمد بیشتر مردم، استقبال از صرف غذا در رستوران و فست فود یا تهیه غذا از آشپزخانه های مرکزی بیشتر است و این به معنای حذف دستکم یک نوبت خرید نان از نانوایی ها است!   

به هر روی باید اذعان داشت مردم که روزی منتظر بازنگری استانداردهای آرد و نان و اجباری کردن استاندارد نان، استاندارد نمک در کلیه نان‌های سنتی در حد یک درصد و در مجموع در انتظار افزایش کیفیت نان بودند، امروز برای تهیه نان معمولی و بی کیفیت باید مدت ها در صف های نانوایی معطل شوند و در این صف های شلوغ به تنها چیزی که نمی اندیشند، کیفیت نان است! مردم را در یابیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: