« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۳۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
یاداشت به قلم غلامحسین رنجبرها؛
نامه سرگشاده به مسئولین استان خوزستان در موضوع مهم احداث سد آبریز که باعث مرگ مارون می شود

پایگاه خبری آوای رودکوف:نامه سرگشاده غلامحسین رنجبرها به مسئولین استان خوزستان در موضوع مهم احداث سد آبریز که باعث مرگ مارون می شود:

مارون را به سرنوشت تلخ کارون مظلوم ، مبتلا نسازید!

محضر مبارک نماینده ولی فقیه معظم در استان خوزستان و امام جمعه معزز خوزستان، جناب آقای آیت الله موسوی فرد ، و استاندار محترم و ویژه خوزستان ، جناب آقای دکتر خلیلیان

سلام علیکم :
احتراما ، استحضار دارید که آب ، مترادف با آبادانی است ، آبادی بدون آب ، به معنای هوای بدون اکسیژن برای زیست انسان است، تمدن ها و شهرها و از جمله تمدن باستانی ارجان ، در جوار مارون سخاوتمند در جلگه خوزستان ، آفریده شده است.

متاسفانه پر آب ترین استان کشور یعنی جلگه حاصلخیز و دشت وسیع خوزستان با خاک تراز ممتاز ، امروز پر تنش ترین استان کشور در مقوله آب و حتی آب شرب روستایی است. کرخه و کارون را تعمدا در آستانه نابودی قرار داده اند و اینک رودخانه دائمی مارون ، با بزرگترین تهدید حیات تاریخی خود ، مواجه شده است. خبر تاسف بار احداث سد مارون 2،در نقطه آغازین و سرچشمه های رودخانه مارون بزرگ ، موجب بیم و هراس و دغدغه بیش از 1/5 میلیون نفر جمعیت بهره مند از برکات پر‌بار رودخانه مارون از لنده ، سوق تا بهبهان‌ ، جایزان ، خلف آباد ،آغاجاری ، رامشیر ، شادگان ،ماهشهر و آبادان می باشد.

مارون را به سرنوشت تلخ کارون مظلوم ، مبتلا نسازید.!

آثار و تبعات ناگوار احداث سد مارون 2 :

1-براساس مطالعات اولیه سد مارون یک توسط مشاورآمریکایی بنام هارزاد ، در اوایل دهه چهل شمسی ، به استناد آورد آب آن زمان رودخانه مارون، گنجایش سد را 1/6 میلیارد متر مکعب در مطالعات خود طراحی نمودند ، لیکن در فاز دو و سه مطالعات ، متوجه شدند دبی و آورد آب مارون ، کفاف این گنجایش را نمی دهد ،لذا در مطالعات فاز بعد ، گنجایش اسمی سد را به 1/2 میلیارد مترمکعب تقلیل دادند. این فاکتور، یک مستند تاریخی ، کاستی میزان آورد آب مارون ، تلقی می گردد.!!

2 - در24 سال عمر بهره برداری از سد مارون یک ، آورد آب رودخانه ، بحدی کم بوده است که فقط و فقط یکبار این سد خاکی به حد نرمال گنجایش اسمی خود معادل یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب رسیده است به استناد داده های آماری در اکثر سالهای ماضی بعلت دبی پائین رودخانه ، ظرفیت سد حتی به نصف هم نرسیده است. و گزارشات حاکیست که هم اکنون ، 64 درصد حجم مخازن کل سدهای خوزستان ، خالی است.!! آیا این خالی بودن مخازن سدهای موجود ، درس و عبرت برای حامیان سد آبریز نمی باشد؟

3- سد مارون یک برای آبیاری 55 هزار هکتار اراضی 4 دشت بهبهان ، ، جایزان ،( خلف آباد - رامشیر) و شادگان طراحی و اجرا شد ، لیکن سد مارون 2،را برای آبیاری 33 هزار هکتار در حوزه دهدشت شرقی ، طراحی کرده اند که تحقیقا و بر اساس مستندات اعلام شده شرکت مهاب قدس سال 98 گزارشات آبیاری و هیدرولوژی مارون 2 ، 14177 هکتار آن کاملا کوهستانی و جنگل پر تراکم و حتی تقریبا غیر قابل عبور (NC ) می باشد، که این حجم وسیع تخریب جنگل ، خود ،فاجعه کاهش شدید ذخایرسازی آب باران در منطقه را سبب می شود.

4- 18/8هزار هکتار زمین باقیمانده ، مستندا به لحاظ تپوگرافی ، بطورکلی در حوزه آبریز زهره ( سد کوثر) واقع شده است . یعنی متاسفانه، سد مارون 2 را جهت انتقال آب میان حوزه ای طراحی و پیش بینی کرده اند و می خواهند تراژدی و تجربه بسیار تلخ انتقال آب میان حوزه ای ، از سر شاخه های کارون و دز به اصفهان و ... را دوباره در حوزه بالادست مارون تکرار نمایند. آیا غارت حقابه چند هزار ساله مردمان حوزه مارون و انتقال اب از حوزه مارون به حوزه ای دیگر ، انصاف است ؟ و همزمان منجر به یک فاجعه زیست محیطی و شورش اجتماعی و پدیده امنیتی خسارت بار نخواهد گردید؟

 5- رودخانه مارون چند سر شاخه منفک از هم با EC متفاوت ، آب شیرین ، آب شور و حتی آب تلخ هم دارد، سد آبریز را بر روی سرشاخه اصلی مارون که شیرین با ایی سی 400 است قبل از تقاطع آبریز و رود سور طراحی کرده اند ، همانطور که از اسمش پیداست ، رود سور ، آبی با کیفیت بسیار بد است و EC آن در فصول گرم ، حتی به بالای 3000 میکروموس می رسد.!! سرشاخه دیگری بنام رود تلخ هم بعد از سد مارون 2 ، واقع شده است. هم اکنون آب مارون با وجود برکات شاخه شیرین آن ، در مقطع لنده و بهبهان ، قابل شرب نیست. ولی برای کشاورزی قابل استفاده است و EC آن قریب دو هزار میکروموس می باشد ، لیکن چنانچه سد مارون 2 بهره برداری گردد ، چون از شاخه آب شیرین آن با EC 400 میکروموس محروم خواهد شد ، در حوزه بهبهان ،EC از سه هزار میکروموس تجاوز و در انتهای رودخانه و منطقه شادگان به 7 هزار خواهد رسید. لذا ، این آب قابلیت استفاده در کشاورزی را نخواهد داشت، و چون اب مارون ، عملا شورابه خواهد شد ، نه تنها تولیدات کشاورزی در طول کل حوزه مارون تعطیل خواهد گردید ، بلکه این کیفیت آب ، اکوسیستم شرق ، جنوب شرق و جنوب خوزستان را کاملا بهم میریزد.‌و ساختار خاک را تغییر خواهد داد و خشم و طغیان طبیعت را تحریک خواهد کرد.!! عواقب برپایی سد آبریز ، کاهش قطعی کمیت آب (دبی آب) و همزمان تتزل شدیدکیفیت آب ( EC ) را بدنبال دارد به نظر می آید دستی مرموز‌در کار‌است که خوزستان را با ورشکستگی آب و بحران سازی مستمر مواجه سازد.

6 - در صورت احداث سد آبریز ، مهجوریت مارون ، شبیه کارون مظلوم ، اسباب تغییر ساختار جمعیتی و مهاجرت اجباری قریب صدها هرار نفر از امتداد حاشیه مارون را فراهم می آورد که این چرخه ی باطل ، خوزستان را بتدریج از جمعیت تهی ساخته ، و به سرزمین سوخته تبدیل خواهد کرد.!

7- برآورد کارشناسان سفارش ناپذیر و مستقل ، مبین آنست ‌که احداث سد آبریز در سالهای خشکسالی، ابتدا موجب سکته تالاب غنی و سرشار از برکت شادگان‌ و سپس مرگ ‌تدریجی این گنجینه ثروت خیزتر‌ و اشتغال آفرین تر از نفت و گاز خواهد گردید ، و زیست بوم طبیعت حوزه مارون را‌با انواع ناهنجاری های بیماریزا مواجه خواهد ساخت . یکی از پیامدهای وحشتناک خشکاندن تالاب بین المللی شادگان ، پیدایش صحرای پهنا‌ور ظهور و خیزش وسیع تر کانون ریز‌گردها ، مرگ و دفن دسته جمعی پر‌ندگان ، آبزیان ، حیوانات و افزایش دمای منطقه بویژه در فصل گرمای سوزان تابستان خواهد گردید . ثابت شده است ، بیش از 70 درصد تولید و پراکنش ریزگردها ، منشا داخلی دارند. از یک طرف هزینه ی ملی صرف می شود تا کانون های برخاستن ریزگرد ، مهار شوند و از سوی دیگر همزمان با خشکاندن تالاب شادگان ، به استقبال تشدید کانون های جدید تولید ریزگرد ، می شتابند .!!! این تعارض مشهود ، از سوء مدیریت در مقوله آب و سد و محیط زیست ، حکایت دارد

8- خاطر نشان می گردد ، گنجینه های تجدید پذیر تالاب ها ، تنظیم کننده اکسیژن ، دما و رطوبت منطقه و بسان ترموستات خودکار و طبیعی وکولر آبی خوزستان‌و چهار استان همجوار آن از جمله خود استان کهگیلویه و بویر احمد عمل می کنند. محیط زیست ، مرز تعریف شده جغرافیایی انسان ساخته را، نمی شناسد. دامنه اثرگذاری پیامدهای زیانبار مستقیم تغییر ساختار زیست بوم مارون بزرگ ، یقینا کل پهنای جنوب ، جنوب غرب ایران و حتی جنوب عراق را هم فرا خواهد گرفت. !! لذا مرگ تالاب ها، مرگ خوزستان و استانهای همجوار خوزستان است.

9- تراز جاده دهدشت - پاتاوه.1020.متر از سطح دریاست و تراز سد مارون 2 ، 1060متر از سطح دریا می باشد ، یعنی احداث سد آبریز ، قسمت مهمی از این جاده ملی و استراتژیک هزینه شده نجومی را ، از حیز انتفاع خواهد انداخت .!

10 - با عنایت به کاهش چشمگیر روش آبیاری غرق آبی و اجرای گسترده آبیاری تحت فشار ، سد مارون یک ، عملا آب 110 هزار هکتار را تامین می نماید. ساخت سد بالادست مارون یک ، بر روی شاخه آب شیرین آن ، 110 هزار هکتار زمین دایر را بایر و لم یزرع خواهد کرد.

 11- هدف اصلی از ساخت سد آبریز ، تامین آب صنایع آب بر همچون پتروشیمی دهدشت ، کارخانه سیمان و سایر صنایع آب دوست می باشد ، تامین آب کشاورزی منطقه دهدشت ، بهانه و هدف ثانویه است.!

 12- به فرمایش امام جمعه محترم بهبهان ، وفق صراحت رساله حضرت امام خمینی (ع) ،اگر اختلافی بین دو نفر و یا دو گروه در زمینه حقابه رخ دهد ، حق با اوست که سابقه و مدت زمان بیشتری در برداشت آب دارد.

13- متولیان احداث سد آبریز ، مدعی هستند که چون سرچشمه های رودخانه مارون در کهگیلویه است پس باید برای سهم آنان ، سدی در سرچشمه بنا شود ، مثل آنست که ما خوزستانی ها ، ادعا کنیم که چون بیش از هفتاد درصد نفت و گاز کشور از خوزستان است، پس باید درصد عمده عایدات نفت و گاز برای خوزستان باشد،!!! رودخانه مارون در میان منطقه ای فوق العاده کوهستانی و دره های عمیق واقع شده است ، اگر کائنات صلاح می دانست خود دشت های وسیع جهت کشت و ذرع در کهگیلویه تعبیه و مسیر حرکت آب را دهدشت شرقی قرار می داد ، سلب حقوق چند هزار ساله حقابه پائین دست مارون ، هیچ توجیه عرفی ، شرعی ، فنی ، اقتصادی ،اجتماعی و زیست محیطی ندارد. و دود آتشی که شعله ور ساخته اند قطعا به چشم خودشان خواهد رفت.!

 14- التفات داشته باشید ، جنون سد سازی توسط مافیای آب ، برای نابودی آب و هستی طبیعت ایران ، شمشیر را از رو بسته است و
تخریب و تعدی افراطی به ذات قانونمتد طبیعت ، خشم طبیعت را بر می انگیزاند و کائنات هوشمند این تجاوز بی رویه را بی پاسخ نمی گذارد!

15- تحلیل راهبردی و کاربردی :
تجمیع عواقب سیاسی تشنج آفرین و پیامدهای زیان بار اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی برپایی سد مارون 2 بلاشک، موجب :
▪️- ریزش شغلی انبوه و جمعی
▪️- کاهش تولید مایحتاج غذایی منطقه و کاهش امنیت غذایی
▪️- فاجعه زیست محیطی فراگیر جنوب ایران
▪️- تحمیل موج مهاجرت سهمگین
▪️- تولید انفجار گونه ریزگردها ،و
▪️ -ایجاد بستر خیزش و شورش اجتماعی خودجوش و فراگیر و
▪️- شادمانی صهیونیسم جهانی برای آماده سازی بستر گسست و تجزیه خوزستان از ایران ، را فراهم می آورد.
این جنبه نقش صهیونیسم بوسیله جاسوسان داخلی خود و همکاری نادانان داخلی در بحران سازی مستمر در خوزستان محروم را، جدی بگیرید!

 احداث سد مارون 2 به صورت دستوری ، بدون ارزیابی های علمی و کارشناسی مستقل و توجیه اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی بوده و یک خودزنی بزرگ ملی تلقی می گردد، معاونت سازمان محیط زیست کشور ، تحت فشار لابی ها و اعمال نفوذها و به صورت کاملا دستوری ، اعلام کرده‌است که مجوز احداث سد مارون 2 صادر خواهد گردید ، خاطر نشان می گردد ، بدون اخذ مجوز سازمان محیط زیست و حتی مجوز ماده 23 ، امکان ساخت سد موصوف ،-متاسفانه کاملا میسر است.

حکمران ها به نداشتن مجوز های ماده 23 و محیط زیست سد مارون 2 ، دل خوش نکنند چرا که مدیر مجری سد مارون2 معین ، محور و محل اجرای سد انتخاب ،مشاور آن ، شرکت مهاب قدس و پیمانکار اجرایی سد مزبور، شرکت دولتیآب نیرو و بودجه آن از محل اعتبار 6 هزارمیلیارد تومانی وزارت نیرو ، تعیین گردیده است
به تعبیری پازل سد را در خاموشی مدیران استان خوزستان ، تکمیل کرده اند ، لیکن علاج واقعی و درمان ممانعت از ساخت این پروژه ویرانگر، تصویب ممنوعیت ساخت سد آبریز در شورای تامین استان خوزستان و با امضای هیجده نماینده محترم استان و امام جمعه محترم استان و انعکاس به رئیس جمهور محترم و اخذ دستور موکد رییس جمهور محترم مبنی‌ بر عدم ساخت این سد خسارت بار، ارزیابی می گردد.

 خوزستان خود به لحاظ فقر فراگیر و محرومیت های بازمانده از جنگ تحمیلی و تنش های آبی اخیر و تحریکات دشمنان خارجی ، آتش زیر خاکستر و آماده تنش ها و طغیان های کور اجتماعی است ، خشکاندن و محروم ساختن تعمدی حقابه های چند هزار ساله تمدن حاشیه مارون بزرگ، برای نظام ،عواقبی بس سنگین و غیر قابل جبران خواهد داشت.

 خداوند دانا و مدبر، طی میلیون ها سال ، برای دشت مستعد با خاک مرغوب و جلگه مسطح و وسیع خوزستان ، آب های شیرین تعبیه نموده است تا امنیت غذایی بشر مخلوق خود را تضمین نماید و برای مناطق کوهستانی کهگیلویه ، برکات و نعمات ویژه متفاوت تری لحاظ نموده است،!

ناگفته نماند که رعایت حقوق و شاخص های محیط زیست یکی از پازل ها و ملزومات اصلی توسعه پایدار و متوازن ، تلقی می گردد..!

درایت و هوش هیجانی بلند دلسوزان واقعی سرنوشت انقلاب اسلامی و حصول ثبات سیاسی مهمترین منبع تولید ارز کشور یعنی خوزستان را ، طلب می نماید.

خوزستان دین خود را در جنگ ادا کرده است، آیا سزاوار است با امنیت اجتماعی‌، اقتصادی و زیست محیطی این استان محروم ، این چنین بی مهری و جفا گردد.؟!

خوزستان همزمان با خشکسالی مضاعف مواجه است، خشکسالی اقلیمی و خشکسالی مدیریتی در آب !!.

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد جواد هلالی فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
2
0
سلام
ما از شما فقط یک چیز میخوام اونم که رود خانه جراحی هیچ آب نداره ومن از بالا کمر تا به پایین که به آب برسم 34 متر لوله اضاف کردم لطفا آب رو باز کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
0
0
سد مارون2یا هر سدی دیگر در استان که شماها ازش استفاده می کنید ب واسطه هم وطن
ولی چرا فرزندان استان ما که ب استان شما میان برا کار با بی احترامی و بومی نبودن رد میشن
اما شما با کمال پرویی چنین مطلبی رو بیان میکنی
خب ما هم در ساختار کاری استان شما سهم داریم
خود خواستم در جایی از استان شما کار کنم تهدید ب مرگ و تعرض شدم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: