« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
در گفتگو با آوای رودکوف تشریح شد:
تربیت ذهن خلاق و باز تعریف کارکرد مغز از جمله اهداف تدریس است که اگر با تدریس خلاقانه همراه باشد، رسیدن به این اهداف دور از دسترس نیست.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی :بهره گیری از روش های خلاقانه در کلاس های درس و حتی حل مسائل مختلف به ویژه در دروس پایه از نکات بسیار مهم در تدریس بوده و همواره مورد تاکید کارشناسان و مدرسان این علوم است.

بهره گیری از روش های خلاقانه و نوآوری در حل مسائل ریاضی

شیوه های گوناگونی وجود دارد که معلمین با بهره گیری از آنها میتوانند تدریس خلاقانه ای را در فضای کلاس ارائه دهند که علاوه بر جذاب سازی و چالش انگیزی محیط کلاسف ذهن دانش آموزان را برای ایده سازی، خلاقیت، یافتن شیوه های نوین و ... فعال و آماده می سازد.

در حقیقت شیوه های نوین به کار گرفته شده توسط معلمان باعث شده ، برخی دانش آموزان از روش های ابتکاری و منحصر به فردی در حل مسائل استفاده کنند.

محمد حسام سوخته سرایی دانش آموز خلاق پایه سوم ابتدایی شهرستان علی آباد کتول یکی از این دانش آموزان است که با استفاده از مهارتی که از این شیوه تدریس به دست آورده است، توانسته در حل برخی مسائل ریاضی یک شیوه نوین ابداع کند.

او درباره شیوه ابداعی خود در باره الگوهای عددی ( دنباله ها) گفت: معمولاً بچه ها در الگوهای عددی با تقسیم هر عدد بر 2 به عدد بعدی الگو دست پیدا می کنند ولی من توانستم با تفریق هر عدد در نصف همان عدد به عدد الگوی بعد دست پیدا کنم.

سوخته سرایی در ادامه گفت: هر چند دنیای ریاضیات دنیای بزرگی است و هر روز ابداعات مختلفی در آن به وقوع می پیوندد ولی من با پیدا کردن همین شیوه انگیزه پیدا کردم و علاقه ام به ریاضی بیشتر از قبل شده است.

رضا شیرازی مدرس دانشگاه در این باره گفت: يکي از اهداف مشترک نظام هاي آموزشي در سراسر دنيا به رشد شخصيت خلاق مربوط مي شود. تربیت ذهن خلاق و باز تعریف کارکرد مغز از جمله اهداف تدریس است که اگر با تدریس خلاقانه همراه باشد، رسیدن به این اهداف دور از دسترس نیست.

در این بین اهمیت درس ریاضی در دوره ی دبستان تا آنجاست که در تمام آزمون های بین المللی، ارزیابی فهم دانش آموزان مفاهیمی و موادی از درس ریاضی وجود دارد حال آن که سایر دروس ممکن است باشند یا نباشند؛ همچنین اکثر علوم تحت سیطره ی علم ریاضی قرار دارند ، همین امر ضرورت و اهمیت یادگیری بهتر این علم و ایجاد پیوند بین آموزه های درس ریاضی و زندگی واقعی را بیش از پیش نمایان می سازد.

وی در پایان به ضرورت دستیابی به منابع جدید علمی و شیوه های نوین تدریس اشاره کرد و گفت: بسیاری از مباحث که در دوران تحصیل و در قالب کتاب های درسی آموزش داده می شود; دیگر هرگز مجالی برای طرح نمی یابند و اگر مفاهیم به خوبی به دانش آموز منتقل نگردد در به یادسپاری و به یادآوری آموخته ها دچار مشکل می شود. اما اگر مبنا بر اصول پرورش ذهن خلاق باشد، چه بسا دانش آموزان خودشان به روش های ابداعی در حل مسائل دست یابند که نمونه اش در بالا اشاره شد. در ضمن زدن مثال های عملی و واقعی و مشارکت دادن دانشجویان و دانش آموزان در ارائه درس هم می تواند علاوه بر افزایش جذابیت تدریس به خلق شیوه های نوین و منحصر به فرد منجر شود

شبنم کدخدایی کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی نیز در خصوص توانمندی های دانش آموزان و ضرورت استفاده از ظرفیت های آنها گفت: تمام اختراعات و کشف‌ها، حاصل خلاقیت و در درجه بعدی نبوغ است.

هوش، توانایی بدنی، استعداد و علاقه‌های متنوع عواملی هستند که در داشتن تــفکر خلاق موثر هستند و ژنتیکی یا اکتسابی هستند. اما چیزی که مهم است توانایی شما و محیط برای پذیرش و پرورش توانایی‌های کودکتان است. نوع تــربیت کودک در شکل‌گیری تفکرات خلاقانه کودک نقش دارد. در واقع استعداد تنها بخشی کوچک از خلاقیت است و تمرین، نظم‌بخشی و پرورش آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین هر چه محیط تدریس از تنوع بیشتری برخوردار باشد و دانش آموزان دارای فرصت ارائه و بروز توانمندی باشند، امکان رشد خلاقیت در آنها و بروز ایده های نوین بیشتر است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: