« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
ابراهیم رجبلو کارشناس با سابقه خودرو :
خرید ماشین دست دوم چالش هایی دارد که اگر با آنها به طور درست برخورد نشود، در آینده ای نه چندان دور باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

پایگاه خبری آوای رودکوف:اتومبیل یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل عصر حاضر محسوب می شود. به دلیل مزایای متعدد این وسلیه نقلیه شخصی، افراد زیادی تمایل به خرید آن دارند، اما به دلیل قیمت بسیار بالا و نوسانات قیمت، امکان خرید خودروی صفر در این بازه زمانی دشوار است یا امکان پذیر نیست. ممکن است در این حالت افراد به فکر خرید ماشین های دست دوم و کارکرده می افتند که معمولا قیمت پایین تری نسبت به ماشین های صفر دارند.

اما خرید ماشین دست دوم چالش هایی دارد که اگر با آنها به طور درست برخورد نشود، در آینده ای نه چندان دور باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

بهتر است قبل از خرید یا فروش ماشینتان نکات ذیل را برای بازدهی بهتر خرید و فروش ماشین در ذهنتان داشته باشید.

به همین منظور گفتگو کوتاهی با ابراهیم رجبلو کارشناس با سابقه اتومبیل انجام داده ایم:

خرید خودرو دست دوم علاوه بر دانش فنی و مکانیکی به دانش حقوقی نیز نیاز دارد

به عقیده شما اولین گام در خرید یک خودرو کدام است؟
در قدم اول بهتر است بودجه خود را تعیین کنید و در صورت لزوم وام بگیرید. به این موضوع توجه کنید که یک ماشین قدیمی به دلیل استفاده زیاد، نیاز به نگهداری و توجه خاص تری نسبت به ماشین نو دارد. بنابراین در صورت خرابی اگر هزینه تعمیر قطعات ماشین زیاد باشد (مخصوصا ماشین های گران) در دراز مدت به شما هزینه های زیادی وارد می کند و در شما را باتلاقی می اندازد که تنها با فروش ماشین می توانید از آن خارج شوید و دوباره از صفر شروع کنید.

آیا خوب است که تمرکزمان روی مدل خاصی باشد یا خیر؟
بهترین حرکتی که می توان برای خرید ماشین انجام داد، انتخاب یک نوع ماشین خاص و تمرکز بر همان ماشین است. این تصمیم به شما اجازه می دهد بهترین مدل ماشین مورد نظر را پیدا کنید. در واقع شما به جای اینکه مشخصات چندین ماشین مختلف را بررسی و هر کدام را جداگانه در نظر بگیرید، تمرکز خود را روی مشخصات یک ماشین می گذارید و با بررسی موارد گوناگون از جمله قیمت، تاریخ تولید، کیفیت و ... بهترین ماشین را از بین گزینه های موجود بر می گزینید.

ماشین را قبل از خرید شخصا تست کنیم یا به حرف فروشنده بسنده کنیم؟
هر چقدر هم که از ظاهر خودرویی خوشتان بیاید و آن خودرو آپشن‌های زیادی هم داشته باشد باز هم ممکن است وقتی پشت فرمان آن می‌¬نشینید احساس راحتی نداشته باشید. مثلاً قد بلند هستید و اتاق خودرو برای نشستن شما پشت فرمان مناسب نیست و اذیت می‌شوید. در حین رانندگی حتماً تمامی دنده‌¬ها را چک کنید و به سر و صدای کمک فنرها دقت کنید. تا وقتی که خودتان سوار ماشین نشدید حرف دیگران را درباره ماشین باور نکنید!

آیا قبل از خرید، ماشین را به کارشناس فنی نشان دهیم؟
ممکن است خودرو دارای ایراداتی باشد که برای افراد عادی مشخص نباشد، یا قبلا تصادف کرده باشد اما فروشنده از این موضوع چیزی به شما نگفته باشد. بهتر است اتومبیل را به کارشناس فنی نشان دهید تا اگر قبلا دچار تصادف جدی شده یا مشکل فنی دارد، پیش از معامله متوجه شوید و با آگاهی در مورد انجام معامله تصمیم بگیرید.

در خصوص بدنه خودرو چه نکاتی را باید لحاظ کرد؟
به خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی شاسی و بدنه توجه کنید. آهنرُبایی را روی بدنه ی ماشین حرکت دهید. اگر آهنربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبید، نشانه ی آن است که این قسمت به خاطر تصادف از بین رفته و با بَتونه پر شده است. اتومبیل تصادفی و رنگ شده اُفت قیمت شدیدی دارد و اگر بعد ها قصد فروش داشته باشید شما را دچار مشکل می کند. در ضمن هنگام خرید خودرو در خصوص رنگ تنها به نظر کارشناس قناعت نکنید و همان طور که گفته شد، خودرو را حتماً نزد صافکار یا نقاش ماشین هم ببرید. ماشینی که رنگ داشته باشد، جلوبندی به هم ریخته ای خواهد داشت و جلوبندی ای که به هم ریخت، به هیچ وجه مثل روز اول نمی شود. بنابراین رنگ نداشتن ماشین می تواند ملاک خیلی خوبی برای سالم بودن آن باشد.

در خصوص مدارک خودرو چه نکاتی را باید مراعات کرد؟
مدارک خودرو را به دقت بررسی کنید! قبل از معامله خودرو، حتما از کامل بودن مدارک شناسایی فروشنده اطمینان حاصل کنید. این مدارک باید شامل موارد زیر باشد: کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگ معاینه فنی معتبر، پرداخت کامل عوارض شهرداری و بیمه خودرو دقت کنید خودرو حتما به نام طرف مقابل باشد؛ از خرید خودروهایی در رهن شرکت سازنده و یا با پلاک شهرستان‌های دیگر و وکالتی و ..… تا جای ممکن بپرهیزید. برخی دلالان، خودروها را با سند باز و پلاک نفر قبلی می‌فروشند! بعضی خودرو را جای طلب از کسی گرفته‌اند و خرید این مدل خودروها تازه اول داستان است.

چه نکاتی در مبایعه نامه باید مراعات شوند؟

پیش از خرید خودرو نسبت به بررسی اصالت و صحت خودرو توجه کنید و آگاه باشید که جمله «مورد معامله عیناً به رؤیت خریدار رسید» در مبایعه نامه به معنی پذیرفتن مورد معامله با شرایط پیدا و پنهان آن است.

تا زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، تأیید اصالت خودرو و احراز ممنوع المعامله نبودن فروشنده، همچنین پرداخت جرایم معوقه و دیون دولتی از سوی فروشنده از تسویه حساب و پرداخت کامل پول معامله خودداری کنید. برای این منظور بهتر است مبلغی (بسته به نوع خودروی مورد معامله) از کل مبلغ معامله تا اتمام مراحل معامله و تنظیم سند نزد خریدار باقی بماند تا بتواند ریسک‌هایی از قبیل به پایان نرسیدن قرارداد از سوی فروشنده را پوشش دهد.

در صورت معاوضه دو خودرو، حتما دو قولنامه یا مبایعه‌نامه جدا برای این‌کار تنظیم کنید تا در صورت انجام نشدن تعهدات یک طرف، طرف دیگر مشکلی نداشته باشد.

سعی کنید در مبایعه نامه خط خوردگی نباشد. در صورتی که خط خوردگی ایجاد شد با توضیح در پایان مبایعه نامه زیر توضیح مربوطه را نیز همه افراد امضا کننده امضا و تایید کنند که خط خوردگی قبل از امضا بوده است.

در مجموع باید اذعان داشت خرید خودرو به ویژه خودروی دست دوم یک کار فنی و تخصصی است و برای انجام این کار حتماً از تخصص ، تجربه و دانش افرادی در این کار سابقه و مهارت دارند، بهره مند شوید تا علاوه بر خرید یک خودروی مناسب از لحاظ فنی به لحاظ حقوقی نیز دچار مشکلات نشوید.

گفتگو از:وحید حاج سعیدی 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین