« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸
آوای رودکوف گزارش می دهد:
راکد بودن پروژه احداث کارخانه تولید کربنات استرانسیوم و سولفات استرانسیوم و دهها محصول جانبی دیگر در شهرک صنعتی لیکک واقع در روستای دوپرنظری شهرستان بهمئی موجب گلایه مندی این شهروندان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف،راکد بودن پروژه احداث کارخانه تولید کربنات استرانسیوم و سولفات استرانسیوم و دهها محصول جانبی دیگر در شهرک صنعتی لیکک واقع در روستای دوپرنظری شهرستان بهمئی موجب گلایه مندی این شهروندان شد.

گلایه مندی شهروندان لیکک از راکد بودن پروژه احداث کارخانه تولید کربنات استرانسیوم بهمئی و پاسخهای مسولان

یکی از شهروندان شهر لیکک گفت: مدیرکل صنعت و معدن سابق جواز تأسیس به میزان پنجاه هکتار زمین و تعداداشتغال معینی و میزان آب و برق و گاز که در جواز تأسیس آمده بود برای شرکت گلچین مکران و سرمایه‌گذاران چینی صادر گردید.

وی گفت" حدود یکسال پیش و در جواز تأسیس آمده که کلیه آورده طرح باید از مدیران شرکت باشد و دولت هیچگونه تسهیلاتی پرداخت نمیکند و استاندار وقت هم نامه ابلاغ کردکه هیچ معدن داری حق خام فروشی نداره ومعادن خود را پس از استخراج تحویل شرکت دهد و براساس جواز تاسیس صادره شرکت و شهرکهای صنعتی کار واگذاری پنجاه هکتار زمین را شروع کردند.

شهروند دیگری از شهرستان بهمئی افزود: با توجه به طی کردن مراحل قانونی زمین و واگذاری زمین از منابع طبیعی به شهرکهای صنعتی صورت گرفت و مرحله بعد باید زمین از شهرک صنعتی به شرکت طی قراردی واگذار می شد که حدود سه ماه پیش طی مصوبه‌ای با ریاست معاون اقتصادی استاندار آقای دکتر عسکری و  مدیر کل صنایع و معادن استان و عضوهای دیگر کمیسیون برای قیمت زمین تشکیل شد و مقرر گردید مبلغ شانزده میلیارد تومان شرکت برای پنجاه هکتار زمین پرداخت کند و خلاصه در حال حاضر باید این مصوبه را مدیر کل محترم صنایع و معادن به مدیر کل محترم شهرکهای صنعتی ابلاغ تا شرکت مبلغ مصوب را واریز و قرار داد زمین منعقد گردد و شرکت شروع بکار کند.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه مدیر کل صنایع آقای روزبهانی علی رغم مصوبه قانونی و مراحل قانونی زمین و جواز تاسیس صادر شده سه ماه است که مصوبه را ابلاغ نمیکند و مدیران شرکت هم سرگردان و هر روز یه بهانه در میاره و فکر کنم نمی خواهد شرکت شروع بکار کند.

در همین راستا خبرنگار این پایگاه خبری پیگیر موضوع شد که در زیر مصاحبه مدیرکل صمت ، شهرک های صنعتی ، معاون فرماندار شهرستان بهمئی را مشاهده میکنید.

طی تماس تلفنی با مدیرکل محترم صنعت، معدن و تجارت استان پاسخ هایی در خصوص آخرین وضعیت کارخانه کلنگ زنی شده کربنات استرانسیوم منطقه دوپرنظری فرمودند که به شرح ذیل می باشد.

مدیر کل محترم صمت استان گفت: جواز تاسیس کارخانه مزبور در شهرستان بهمئی در زمینه تولید کربنات استرانسیوم از سنگ سلستین صادر شده بود.

کریم روز بهان افزود: متاسفانه این جواز تاسیس بدون پشتوانه بود یعنی در حال حاضر مجری، معدن مواد اولیه برای این کارخانه بنام خود ندارد و زمین زیادی قریب به ۵۰ هکتار به این پروژه تخصیص داده شد که جواز آن هم صادر شد و قرار بود که ۵۰ هکتار زمین به این پروژه تخصیص بدهند وبعلت اینکه ماهیت مجری برای ما خوب مشخص نشد و از وقتی که ما وارد این عرصه شدیم، بصورت واقعی ارزیابی درستی از مجری ندیدیم، یعنی عملکردی خوبی نداشت.

وی خاطر نشان کرد: اولین کاری که این پروژه باید داشته باشد، معدن است که معدن ندارد.
ما کار گروه تعامل تشکیل دادیم که این معدنی که مد نظرش بود را تخصیص بدهیم ولی موفق نشدیم چون مجوز بر اساس معدن نداشته صادر شد.

روز بهان ادامه داد: قرار بود که زمینی با امیتاز بسیار بالا ۹۰ درصد رایگان و ۱۰ درصد اقساط به این پروژه تخصیص داده شود برای پروژه ای که بلاتکلیف بود.

وی بیان داشت: ما در مورد تخصیص زمین تسهیلاتی که به این پروژه داده می شد زمین یک تسهیلات دیگه زمین در شهرک صنعتی زمین بلامعارض دارای امکاناتی که مشعوق است زمینی که به این پروژه داده شد تناقض با این پروژه نداشته بود.

روز بهان گفت: طبق برسی های انجام شده این پروژه در کشور و چند جای دیگه که انجام شد حد نصاب زمین این پروژه بین ۲ هکتار تا ۴ هکتار بود ولی به این پروژه ۵۰ هکتار تخصیص دادند ارزیابی درستی روی این پروژه نبود و اگر ما این روند اشتباه را ادامه میدادیم در آینده تکلیف آن مشخص نبود .

مدیرکل صنعت و معدن استان افزود: زمین دارای ارزش افزوده بالا و پروژه ای هم اجراء نشده بود ما نه اینکه کامل متوقف کردیم بلکه به کندی انجامش دادیم پیغام ، تماس دادیم که بیا برسی کن پروژه ات را اگر زمین شاید بیشتر از این لازم داشته باشد و متاسفانه مجری با ما همکاری و همراهی لازم نداشت.

وی ادامه داد: ما پروژه را فعلا به کندی کار دارد پیش میرود و زمین را به طور کامل تخصیص ندادیم گفتیم باید برسی شود اگر زمین و کمتر از این مقدر لازم دارد و یا بیشتر ، ما زمین مورد نیاز را تخصیص میدیم.

روز بهان گفت: اگر مجری اهمیت دارد باید بیاد پای کار و با هم مورد برسی قرار دهیم و آمادگی کامل را داریم که هر میزان زمین لازم داشته باشد ما به زمین مورد نیاز را تخصیص و تامین میکنیم.

وی افزود: در خصوص اینکه این روند متوقف شده است این کار مثبت هست ما قرار نیست زمینی که با مشقت و به دست میاد با بهاء به سمن بخث بدیم به پروژه ای که حتی معدن هم ندارد

وی ادامه داد: این پروژه پیشرفت فیزیکی هیچی ندارد این پروژه حتی ۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی ندارد پروژه معدن اش بلاتکلیف است و هنوز معدن تخصیص داده نشد زمین هم به دلیل عدم تناسب با حد نصاب کشوری برای اجرای پروژه های مشابه ما حالت تعلیق در آوردیم نه اینکه کاملا متوقف کردیم

روز بهان گفت: پروژه با حضور متقاضی فعلا ما نظر مثبتی روش نداریم و باید بیاد تلکیف معدن و میزان مورد نیازش را برای اجرای پروژه مشخص کند.

مدیرکل صنعت و معدن خاطر نشان کرد: قیمت زمین دست من نیست و شرکت شهرکهای صنعتی در این زمینه پاسخگو است و گفت؛ هم اکنون هم مخالفتی در کار نیست ولی باید روند سرمایه گذاری و اهلیت مجری برای اداره کل صمت استان به عنوان متولی سرمایه گذاری معلوم گردد، اگر مجری اهلیت داشت، روند سرمایه گذاری اش به این کندی نبود و اثباط اهلیت خودش را زودتر انجام میداد.

وی بیان داشت: خام فروشی از نظر ما هم م ردود است است اما واگذاری زمین صنعتی با امتیاز بالا برای کسی که رغبت به سرمایه گذاری ندارد و حدود و نصاب زمین صنعتی را نمی‌داند و رعایت نمی‌کند فاقد توجیه است تلاش ما بر این است که از طریق جذب سرمایه گذار واقعی جلوی. خام فروشی گرفته شود.

مدیرکل صنعت و معدن افزود: سرمایه گذار جدی هم هست ولی گلچین مکران نتوانسته اهلیت خود را به اثبات برساند و آنچنان لازم بوده پای کار نیست.

وی در پایان افزود؛ اداره کل صنعت معدن و تجارت استان متولی و سیاستگذار صنعت و معدن استان و تشخیص اهلیت سرمایه گذار با این اداره است و از هر کسی که توان سرمایه گذاری داشته باشد و بتوان این توان سرمایه گذاری را اثبات کند به طور جدی حمایت میکند.

مدیرکل شهرک صنعتی استان نیز در همین راستا گفت: اگر صنعت معدن استان درخواست کند هر مقدر زمینی که مورد نیاز بود ما زمین را تخصیص و تامین خواهیم کرد.

وی گفت: مجوز صادر شده را تحویل ما دهند ما هر مقدر زمینی که مورد نیازشان باشد تحویل شان خواهیم داد.

موسوی افزود : زمین در شهرک های صنعتی وجود دارد اما باید اداره صمت درخواست بدهد تا ما زمین را تامین و تخصیص بدهیم.

معاون عمرانی فرماندار شهرستان بهمئی گفت: در راستای عمل به شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است و فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال پایدار، رفع معضل بیکاری و اجرایی کردن رهنمود های مقام معظم رهبری مهم‌ترین راهبردی است که راه رسیدن به استقلال اقتصادی به ‌ویژه در شرایط تحریم‌ ها را هموار می نماید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از یکسال از کلنگ زنی احداث کارخانه تولیدی و فرآوری کربنات استرانسیوم در منطقه دوپرنظری شهرستان می گذرد، هنوز گرفتار صدور مجوزهای لازم از ادارات کل استانی می باشد.
در جواب اظهارات توام با احتیاط مدیرکل محترم صمت استان، معادنی در سطح شهرستان موجود میباشد که به جای خام فروشی و خروج مواد معدنی از شهرستان می تواند محصول ورودی این کارخانه باشد و همچنین با توجه به دستور و مصوبات جلسات استانی با حضور استاندار محترم مبنی بر اینکه در صورت راه اندازی کار خانه مذکور ، کلیه مواد سیلیستن و آهکی مورد نیاز این کارخانه از کل استان به این کارخانه جهت فراوری حمل گردد، انتظار می رود دستگاهای متولی موانع موجود را برای احداث کارخانه هر چه سریع تر بردارند.

سید مبعود الهی افزود: می توان ادعای مجری را مبنی بر اراضی مورد نیاز که ۵۰ هکتار پیشنهاد شد را بصورت مشروط و با تعهد لازم بصورت مرحله به مرحله طبق پیشرفت فیزیکی کارخانه به ایشان واگذار گردد و در صورت تکمیل هر مرحله، واگذاری زمین بیشتر طبق نیاز و در مراحل دیگری در اختیار ایشان قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از هیچگونه تسهیلات دولتی استفاده نمیشود و با توجه به ارز آوری خارجی و حضور سرمایه گذارانی از کشور چین، خواهشمند است که ادعای سرمایه گذار و مجری را به مرحله امتحان گذاشته و شرایط لازم را برای شروع بکار مهیا نمایبم.

معاون عمرانی فرماندار بهمئی گفت: مجری هر گونه تعهدی را در برای عدم راه اندازی بعد از واگذاری زمین را بر عهده میگیرد و با توجه به ادعای مجری در خصوص اشتغالزایی بالا و شاخص بالای بیکاری شهرستان، ادارات کل هر چه سریعتر بستر لازم را برای اجرای کار خانه فراهم نمایید.

خبرنگار:سامان خوبی زاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: