« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
یاداشت طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛
از وزیر ارتباطات، رئیس کمیته فضای مجازی مجلس و مسئول تنظیم مقررات رادیویی کشور پنهان نیست از شما چه پنهان، این روزها اخبار، اطلاعات و اظهار نظراتی که در باب فضای مجازی منتشر می شود از اخبار مربوط به گوشت و روغن و نان و شکر و ... بیشتر شده و به قولی صف فضای مجازی از صف نانوایی شلوغ تر شده است.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:از وزیر ارتباطات، رئیس کمیته فضای مجازی مجلس و مسئول تنظیم مقررات رادیویی کشور پنهان نیست از شما چه پنهان، این روزها اخبار، اطلاعات و اظهار نظراتی که در باب فضای مجازی منتشر می شود از اخبار مربوط به گوشت و روغن و نان و شکر و ... بیشتر شده و به قولی صف فضای مجازی از صف نانوایی شلوغ تر شده است. این لابلا هم احمد راستینه سخنگوی کمیسیون افاضات فرموده اگر پلتفرم‌های داخلی نتوانند ظرفیت لازم جهت مراودات لازم برای مردم را فراهم کنند، این احتمال وجود دارد یک پلتفرم قوی خارجی خریداری کنیم.

چی فکر می کردیم، چی شد؟! گل بود به چمن مصنوعی نیز آراسته شد. یعنی از این بدتر و دردناک تر امکان نداشت. ترا به خدا آبروداری کنید و در تصمیم تان تجدید نظر کنید. می دانید چرا؟! شاید باورتان نشود. اما جماعتی که بیست و چهار ساعته و در کوچه و خیابان سر به زیر هستند و سرشان با گوشی هوشمند شان گرم است؛ مردمان کشوری 80 میلیونی که تاکنون فقط از یک اپراتور 170 میلیون سیم کارت خریداری کرده اند؛ جماعتی که غذا را قبل از فرستادن به معده و روده بزرگ ابتدا به اینستاگرام و تلگرام می فرستند؛ مردمی که عکس سلفی با مرده و زنده و تصادفی و سرطانی و جاسوس اروپا و .... برایشان یک باید است؛ مخلص کلام ملتی که لحظه ای اتمام بسته اینترنتی شان را بر نمی تابند و آن را از نان شب واجب تر می دانند، نمره سواد دیجیتال شان 12 باشد؟! البته دوازده از بیست نه بلکه دوازده از صد! چگونه باور کنیم مردمی که وقتی پای دستگاه عابر می ایستند، ژست کار کردن با دم و دستگاه های ناسا را می گیرند و یا با ارسال عکس و فیلم از نوشته های پشت نیسان و کشتن حیوان و ... خود را فعال عرصه رسانه می نامند، نمره سواد دیجیتال شان این قدر خجالت آور و افتضاح باشد؟! نَقل یک نمره و دو نمره هم نیست که با کار عملی یا چند برگ پرینت به عنوان تحقیق و یا حتی سفارش و پارتی بازی و اعتراض به نمره، جلوی در و همسایه آبروداری کنیم. کار از خرک در رفته است و با خرید پلتفرم خارجی نمره ما در سطح جهانی لو می رود. اصل خبر به روایت نشریات...

چندی قبل معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: «بررسی‌های مرکز فضای مجازی نشان می‌دهد علیرغم اینکه ضریب نفوذ اینترنت و گوشی‌های هوشمند در ایران بالای ۵۰ درصد است و پا به پای دنیا پیش رفته ایم، اما متاسفانه دانش و سواد دیجیتالی مردم در سطح بسیار پایینی است به شکلی که طبق گزارش رسمی مرکز ملی فضای مجازی از صد نمره ۱۲ نمره بیشتر نیست که این عدد بسیار نامناسب است».

وی افزود: «نحوه کارکردن با موتورهای جستجوگر، نحوه آگاهی مردم از تراکنش‌های بانکی، نحوه کسب اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، فریب‌های فضای مجازی و کلاهبرداری‌های اینترنتی از موارد بررسی‌های مرکز ملی فضای مجازی است.»

ملاحظه فرمودید. من فکر می کنم بخشی از این نمره شرم آور بر می گردد به ماهیت افرادی نظیر عمو سیفی و شاهکار هایشان نظیر روغن زدن به پشت فلاپی جهت جلوگیری از قیژ قیژ، استفاده از سی دی رام به جای نگهدارنده لیوان، تلاش برای پیدا کردن any key و ...

البته این را هم بگوئیم که پرچم عمو سیفی خیلی بالاتر از پرچم افرادی است که هشت برابر عمو سیفی تحصیلات دارند ولی با یک تماس تلفنی ساده و رفتن پای عابر بانک در یک وعده سه بار از حساب شان برداشت می شود و سه روز بعد متوجه می شوند! یا طرف نصف عمرش را در فضای مجازی گذرانده است و روزی هشتصد بار آنلاین می شود و مطلب فوروارد می کند ولی وقتی اعتبار سیم کارتش تمام می شود آویزان این و آن می شود که بروند از مغازه برایش شارژ بخرند! وقتی هم از رمز دوم کارت بانکی و مزایای آن برایش صحبت می کنید، انگار از رمزگشایی دی ان ای موجودات فضایی صحبت می کنید و خودش را به نفهمی می زند! باور بفرمائید این جماعت تلاش های چند ساله محمدرضا احمدی و دوستانش در معرفی ستاره هف هشتاد و سایر اپلیکیشن ها را برای انجام امورات اینترنتی را عین چای نپتون داخل نفت سیاه زده اند و بیرون آورده اند.

با این وجود باز جای شکرش باقی است دوستان آبرو داری کردند و فقط سواد دیجیتالی خلق الله را بررسی کرده اند و کاری به نمره سواد رسانه ای ما ندارند! چون در ان صورت یک چیز بدهکار فضای مجازی و دنیای دیجیتال هم می شدیم!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: