« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد:
رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه با تاکید بر اینکه شنیدن اعتراضات و توان اصلاح رویه برای هر حکومتی نیاز است، تصریح کرد: آرامش و ثبات از لوازم هر اصلاح و روزآمدسازی است.
منبع: ایسنا

پایگاه خبری آوای رودکوف:رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه شنیدن اعتراضات و توان اصلاح رویه برای هر حکومتی نیاز است، گفت: آرامش و ثبات از لوازم هر اصلاح و روزآمدسازی است. به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری، در تحلیل وقایع اخیر در کشور با تأکید براینکه سیستم‌ سیاسی پویا بوده و امکان و ظرفیت اصلاح دارد، تاکید کرد: لازمه روزآمدسازی آرامش است. ناآرامی و اغتشاش، قتلگاه گفت‌وگو، اصلاح و حرکت رو به جلوست. بابک نگاهداری این گفت‌وگوها و حرف‌ها را نشانه بلوغ و قوت نظام دانست و گفت: مسئولان قوه‌قضاییه چه در عمل و چه در گفتار نشان داده‌اند که به دور از شتابزدگی و هیجانات ناشی از وضع موجود، کار خود را پیش می‌برند. از سوی دیگر، رئیس قوه قضاییه نیز صریحا از ایجاد گفت‌وگو با منتقدان استقبال کرده که اینها همگی نشانه‌های خوبی است. رئیس مجلس و بسیاری از نمایندگان هم صریحا بیان کرده‌اند با آنکه اغتشاشات رو به پایان و آرامش در حال بازگشت به فضای افکار عمومی است، اما اینها به آن معنا نیست که ما لزوم اصلاح مشکلات را فراموش و از آنها صرف‌نظر کنیم. با توجه به این موارد به‌نظرم یک فضای بسیار خوبی در اذهان مسئولان و مردم شکل گرفته که امکان ایجاد گفت‌وگو و اصلاح را فراهم ساخته است؛ البته که استفاده از این فضا نیازمند یک آرامش کامل در سطح کشور است که در روزهای آتی حاصل خواهد شد.

عزم جدی مسئولان برای اصلاح رویه‌ها

احساس نارضایتی چندبعدی
نگاهداری این احساس نارضایتی را چند بعدی دانست و گفت: اگر هر کسی بگوید دلیل اصلی نارضایتی فلان موضوع یا حوزه است، از شناخت دقیق دور شده است. تمام مطالعات ما نشان می‌دهند که ما باید تمام عوامل و حوزه‌ها را ببینیم. برای سهولت در شناخت می‌توان ریشه‌ها را در ۵حوزه موضوعی دسته‌بندی کرد؛ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، زیست‌محیطی و بین‌المللی که هیچ‌کدام از این حوزه‌ها نقش تعیین‌کنندگی بر دیگری ندارند؛ یعنی اینطور نیست که مثلا اگر مسائل حوزه اقتصادی را رفع کنیم، نارضایتی به‌طور کل از بین برود.

اغلب مسائل مهم کشور قابل حل هستند
وی با اشاره به اینکه اغلب مسائل مهم کشور قابل حل هستند، تأکید کرد: این را نه براساس یک احساس شخصی که براساس پژوهش‌ها و مطالعات نخبگان کشور خدمت شما عرض می‌کنم. قرار هم نیست که همگی‌شان یک‌شبه یا 6‌ماهه حل شوند. برخی می‌گویند که جامعه دیگر نمی‌تواند صبر کند که مشکلات حل شوند و به‌اصطلاح آستانه تحملش لبریز شده است، اما اینطور نیست. جامعه بسیار تیزهوش است و به محضی که متوجه می‌شود که مسیر به سمت اصلاح حرکت می‌کند، همدلی خود را به سیاستمداران نشان می‌دهد. جامعه ایران به‌خوبی از مخاطرات هم آگاه است.

وی افزود: با توجه به چیزی که من متوجه می‌شوم، علی‌الخصوص از فضای مجلس و سایر قوا، عزم جدی برای حرکت به سمت اصلاح رویه‌ها وجود دارد. این عزم از سال۱۴۰۰ به‌وجود آمد و بعد از فروکش کردن این التهابات می‌تواند شتاب بیشتری یابد. نگاهداری با تأکید بر اینکه شنیدن اعتراضات و توان اصلاح رویه برای هر حکومتی نیاز است، ادامه داد: هنر حکمرانی این است که با تمام بخش‌های جامعه، در ارتباط باشد و اعتراضات و حتی اعتراض‌های خاموش تمام مردم را بشنود. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس موضوع مهم دیگر را بازگشت آرامش به فضای افکار عمومی دانست و گفت: وضعیت ملتهب فعلی، منجر به آسیب و ایجاد اضطراب در فضای افکار عمومی شده است که نیاز به ترمیم آن دیده می‌شود. در این راستا نیاز به اجرای یک کمپین آرامش‌بخشی یکپارچه داریم که بتوانیم با کمک تمام مردم و مسئولان از دوران فعلی گذر کنیم، درس‌ها و تجارب آن را به یاد بسپاریم و تلخی‌هایش را با شیرینی‌های آتی جابه‌جا کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: