« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
یادگار امام(ره) :
رسانه‌های داخلی نباید صرفا به انعکاس تلخی‌ها بپردازند و به دنبال تحریک احساسات و تشدید تقابل‌های اجتماعی مشغول شوند، بلکه باید به دنبال باز کردن افق روشن به روی مسئولین و مردم باشند و در این راستا با کمک نخبگان دلسوز راه‌های برون رفت از وضع کنونی را ارائه دهند.

پایگاه خبری آوای رودکوف:یادگار امام(ره) اظهار داشت: در بعد اجتماعی باید امید به خدا و سپس اعتماد به مردم داشته باشید. یعنی برای یک جریان سیاسی یا کنشگران سیاسی خیلی مهم است که به مردم اعتماد کنند؛ به اینکه اگر درست کار کنند، مردم می‌فهمند، مردم همراه می‌شوند، مردم را می‌توان همراه کرد، همدل کرد و باور داشته باشیم که فطرت مردم سالم است.

به حرف مردم گوش کنیم

آیت‌ا... سید حسن خمینی گفت: مکانیزم عمل حکومت باید عقلایی باشد. یعنی شما وقتی می‌گویید مردم باید انتخاب کنند، معنایتان این است که عاقلانه‌ترین طریقی که ما می‌توانیم بگوییم راهی است که مردم انتخاب کنند. حتی اگر 51 درصد موافق باشند و 49 درصد قبول نکنند، باز هم شما نظر آن 51 درصد را می‌پذیرید؛ با اینکه می‌دانید به هر حال آن 49 درصد هم مردم هستند. وی ادامه داد: در واقع مشروعیت دموکراسی از «رأی مردم» نیست، بلکه از «عقل» است. مشروط بودن حاکمیت مبتنی بر ساز و کار دموکراتیک، از مردم است. اما اصل نظام دموکراتیک، یک نظام عقلانی است.

سید حسن خمینی افزود: اگر به مردم اعتماد کنیم و با آن‌ها صحبت کنیم، کمتر خطا می‌کنند؛ اما ممکن است باز هم خطا کنند. در مقام عمل و در حکومت‌داری، بهتر این است که به حرف مردم گوش کنیم؛ چون حداقل سود آن این است که شیوه کم‌هزینه‌تری است و شاید بتوان گفت که خطای آن از نقطة مقابلش کمتر است.

وی عنوان کرد: به نظر من، عقلانی‌ترین روش اداره کشور، «دموکراسی اکثریت محور» است که از صندوق‌های رأی درمی‌آید و راه‌های دیگر، خطاها و هزینه‌هایی به مراتب بیشتر دارند. یادگار امام یادآور شد: در دهه‌های قبل، در یک شهر شاید صرفا یک سینما وجود داشت، اما الان دیگر همه چیز، از سبک زندگی‌ها تا نوع پوشش‌ها تغییر یافته و الگوهای اجتماعی تغییر کرده‌اند و شاهد ظهور اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها هستیم. این در حالی است که قبلا الگوی یک جامعه‌ای فقط اساتید دانشگاهش، علمایش، حکام و... بودند. الأن الگوی جوانان شما هیچ‌کدام از این‌ها نیستند. چرا؟ به‌خاطر اینکه اصلاً یک بخش دیگری در حال فعالیت است. یادگار امام اظهار کرد: در شرایط تلخ و حساس 50 روز اخیر هم که شاهد اعتراضات و اتفاقات ناگواری در سطح کشور بوده‌‌ایم، باز هم باید به این نگاه توجه کنیم که چاره‌ای جز حاکم کردن عقلانیت و در پیش گرفتن رویکردهای «راه‌حل محور» نداریم.

سید حسن خمینی اذعان کرد: در جا زدن در تلخی‌ها- هرچقدر هم آن تلخی‌ها عمیق و تکان دهنده باشند- دردی را درمان نمی‌کند و در این میان رسانه‌ها وظیفه بسیار خطیری را بر عهده دارند. وی توصیه کرد: رسانه‌های داخلی نباید صرفا به انعکاس تلخی‌ها بپردازند و به دنبال تحریک احساسات و تشدید تقابل‌های اجتماعی مشغول شوند، بلکه باید به دنبال باز کردن افق روشن به روی مسئولین و مردم باشند و در این راستا با کمک نخبگان دلسوز راه‌های برون رفت از وضع کنونی را ارائه دهند. این راه‌حل‌ها باید مشفقانه و معطوف به آرام کردن فضای اجتماعی باشد. وی یادآور شد: همان‌گونه که در بیانیه 6 بندی خویش گفتم، «گفت‌وگو» تنها راه برون رفت از بن‌بست‌های اجتماعی است. اگر رسانه‌های داخلی برخوردار از آزادی عمل باشند، مهم‌ترین مرجع برای تحقق این هدف هستند؛ ولو در ابتدای امر با مقاومت‌ها و بازخوردهای منفی مواجه شوند. اما باید مسیر گفت‌وگو را بدون ترسیدن از واکنش‌های اولیه گشود و آن را بسط داد.

تولیت مرقد مطهر امام خمینی(ره) تصریح کرد: درباره گفت‌وگو لازم است این نکته را هم اضافه کنم که گفت‌وگو نه تفهیم اتهام به طرف مقابل است و نه به قصد اقناع او انجام می‌پذیرد. در گفت‌وگویی که برای حل مشکلات کشور مطرح کردم، اصلا قصد نباید حتی کشف حقیقت باشد. بحث برای کشف حقیقت در جای خود کاملا درست است، ولی گفت‌وگو برای یافتن راه‌حلی است که همه ضمن حفظ عقاید خود به آن تن دهند و آن را مفید‌ترین راه بدانند. سید حسن خمینی تصریح کرد: گفت‌وگو البته در سطح ملی در انتخابات سالم تجلی می‌یابد.

 

منبع:آرمان ملی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: