« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
رودکوف ورزشی؛
از تاریخ هشتم آذر که تیم ملی به آمریکا باخت و از جام‌جهانی حذف شد، تا امروز شایعات مختلفی حول‌محور آینده تیم ملی، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود داشته است.

پایگاه خبری آوای رودکوف:به زمان انتخاب و تصمیم سرنوشت‌ساز برای آینده فوتبال ملی ایران نزدیک شده‌ایم. دعوتنامه حضور در جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای اعضا ارسال شده و حالا عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در فوتبال ایران (بعد از مجمع عمومی) سه‌شنبه هفته آینده سیزدهم دی‌ماه در طبقه چهارم فدراسیون فوتبال تصمیم نهایی را برای انتخاب سرمربی تیم ملی اتخاذ خواهند کرد.

۳ گزینه اصلی تیم ملی فوتبال ایران

از تاریخ هشتم آذر که تیم ملی به آمریکا باخت و از جام‌جهانی حذف شد، تا امروز شایعات مختلفی حول‌محور آینده تیم ملی، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود داشته و به بایدها و نبایدهای بسیار زیادی از طرف کارشناسان، رسانه‌ها و پیشکسوتان اشاره شده است. بازار بازی اسم-فامیل برای گزینه‌های هدایت تیم ملی هم داغ‌داغ بود. همین دیروز یکی از خبرگزاری‌ها از رافائل بنیتس، اروه رنار، جراردو سیوآنه، جراردو مارتینو، پائولو بنتو، پائولو سوسا، ولادیمیر پتکوویچ، برونو لاژ، رالف‌ هازن‌هوتل، جیووانی فن‌برونکهورست، شون دایچ و والتر ماتزاری به‌عنوان گزینه‌های روی میز فدراسیون برای مذاکره نام برد. اسامی مربیان بزرگ دیگری هم البته در این مدت در رسانه‌های دیگر مطرح شده بود.

تمام اتفاقات این روزها از سوی مدیریت فدراسیون فوتبال به‌صورت دقیق رصد و تحلیل شده است. با این وجود این اخبار اهالی فوتبال را در جریان برنامه اصلی مهدی تاج برای مشورت و هماهنگی با هیئت‌رئیسه قرار نمی‌دهد. هنوز همه می‌پرسند تصمیم اصلی فدراسیون برای آینده تیم ملی چیست و کسی هم جواب آن را نمی‌داند!

برای رسیدن به جواب این علامت سوال بزرگ با چند منبع آگاه و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری نهایی صحبت کردیم. خروجی این پیگیری‌ها هم رسیدن به یک برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی جالب از سوی مهدی تاج و همکارانش برای ارائه در جلسه هیئت‌رئیسه هفته آینده بود که جزئیاتش به این شرح است:

کارلوس کی‌روش گزینه اصلی و اول مدیریت خواهد بود. این مربی اما بین مردم، رسانه‌ها و اعضای هیئت‌رئیسه مخالفان بسیار جدی دارد و احتمال اینکه در جلسه روز سیزدهم اکثریت اعضا با تمدید قرارداد او موافقت نکنند، زیاد است. این مساله را هم نباید فراموش کرد که برخی مسئولان دولت و وزارت ورزش موافق ادامه همکاری با این مربی پرتغالی تا جام‌ملت‌های آسیا هستند و این موضوع به فدراسیون فوتبال هم اعلام شده است. با این حال تصمیم نهایی با هیئت‌رئیسه است.

درباره انتصاب کی‌روش یا هر مربی خارجی دیگری برای نشستن روی نیمکت تیم ملی نکته‌ای کلیدی وجود دارد. با اتفاقات اخیر و کارشکنی برخی جریان‌ها در بیرون از ایران، هر مربی خارجی شرایط لازم برای نشستن روی نیمکت تیم ملی را ندارد. پس تنها مربیانی که خودشان بخواهند به این فشارهای سیاسی و روانی بی‌توجه باشند، مورد تایید فدراسیون برای مذاکره و بعد از آن انعقاد قرارداد نهایی قرار خواهند گرفت.

اگر هیئت‌رئیسه با تمدید قرارداد کی‌روش موافقت نکند، پلن بعدی مهدی تاج و همکارانش مذاکره با مربیان خارجی چون آندره‌آ استراماچونی، برانکو و چند مربی ایتالیایی و هلندی نام‌آشناست که اراده کار کردن در ایران را بدون توجه به کارشکنی‌های خارجی داشته باشند. برای قرارداد سرمربی جدید هم تصمیم حقوقی مهمی گرفته‌شده که مفاد قرارداد به‌شکلی تدوین شود که به‌راحتی امکان فسخ یک‌طرفه آن وجود نداشته باشد. فراموش نکنیم اخیرا علی خطیر به‌عنوان مشاور عالی اجرایی مهدی تاج در فدراسیون فوتبال حکم گرفته و این مدیر کسی است که استراماچونی و قربان بردیف را به فوتبال ایران آورد و طبیعی است که در راه انتخاب سرمربی جدید، با توجه به ارتباطات بین‌المللی که دارد، مشاوره‌های مهمی به تاج و سایر مدیران فدراسیون بدهد.

اگر به هر دلیلی انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی فوتبال ایران منتفی شد، از بین گزینه‌های ایرانی تنها یک مربی شانس نشستن روی نیمکت تیم ملی را دارد و او کسی نیست جز امیر قلعه‌نویی. جواد نکونام، فرهاد مجیدی، یحیی گل‌محمدی و علی دایی در مقطع فعلی در برنامه مدیران فدراسیون جایی ندارند.

مربی بعدی تیم ملی چه خارجی باشد و چه داخلی، قراردادش تا پایان جام‌ملت‌های ۲۰۲۳ قطر خواهد بود و با توجه به انتخاب انجام شده و نتایج و عملکرد در این مسابقات، تصمیم بعدی گرفته خواهد شد.


مهدی تاج دیگر فرصت اشتباه کردن ندارد و خودش هم این واقعیت را به‌خوبی می‌داند. هر اتفاقی که بیفتد مردم او را مسئول اصلی پاسخگویی می‌شناسند و به همین ترتیب با تمام تجربیات و آزمون و خطاهای انجام‌شده، کمترین انتظار از رئیس فدراسیون فوتبال و همکارانش این است که مشاوره بگیرند، تعامل کنند، اما دستور و سفارش‌های بیرونی برخی جریان‌ها جهت اصلی تصمیم آنها را مشخص نکند. یک انتخاب درست و برنامه‌ریزی و آینده‌نگری حرفه‌ای هنوز هم این فرصت را به تاج و همکارانش خواهد که اعتماد ازدست‌رفته عموم مردم و رسانه‌ها و جامعه فوتبال را به‌دست بیاورند.

مهدی تاج مدام با اعضای هیئت‌رئیسه‌اش حرف زده و می‌داند کی‌روش چه مخالفانی دارد. حرف‌های مردم و رسانه‌ها را شنیده و قطعا با پیشکسوتان و کارشناسان مختلف هم صحبت داشته و واقعیت‌های فوتبال ایران را هم به خوبی می‌داند. جدا از هر اختلاف نظر و انتقادی که قطعا وجود دارد، برای آینده فوتبال ایران همه باید به فدراسیون فوتبال کمک کنند که یک تصمیم درست گرفته شود و انتخابی مناسب برای نیمکت تیم ملی داشته باشند. تیم و فوتبال ملی به یک مربی نیاز دارد که خون تازه به رگ‌های فوتبال کشور وارد کند.

تکرار اشتباهات و حرکت‌ روی ریل‌هایی که فوتبال ما را به مقصدی که مردم خواسته‌اند و به آن نرسیده‌ایم، ناامیدکننده‌ترین حالتی است که می‌توانیم با آن روبه‌رو شویم. حال همه منتظر سیزدهم دی‌ماه می‌مانیم تا خروجی جلسه هیئت‌رئیسه مشخص شود.


منبع: خبر ورزشی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین