« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۳۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
یاداشت به قلم وحید حاج سعیدی؛
اینکه انتظار داشته باشیم سلبریتی ها همواره تابع حکومت ها و در اختیار آنها باشند، روح و نفس هنر، ورزش، موسیقی، سینما و ... را زیر سوال می‌برد ولی اینکه در شرایط بحرانی هنرمند و چهره شناخته شده منافع ملی و تمامیت ارضی و ... را فدای مطامع شخصی خود کند نیز با هیچ آرمانی همپوشانی ندارد.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:مهاجرت هنرمندان، ورزشکاران، مجریان، داوران، خبرنگاران و به طور افراد شناخته شده یا همان سلبریتی ها پدیدۀ غریبی نیست و در طول سال‌‌‌‌های گذشته تعدادی زیادی از افراد مشهور به دلایل مختلف شخصی یا حرفه ای، جلای وطن نموده اند. در ادامه برخی از آنها زندگی معمولی در پیش گرفتند و عده ای نیز زندگی شان توام با رفتار‌‌‌‌های سیاسی همراه شد و به اصطلاح به چهره اپوزیسیون تبدیل شدند.

اما حوادث و رویداد‌‌‌‌های اخیر به ویژه دگردیسی عقیدتی و ایدئولوژیک بسیاری از سلبریتی ها پس از مهاجرت ( یا حتی بدون مهاجرت که منجر به دستگیری یا دستکم ممنوع التصویری آنها شده است) در تقابل با جمهوری اسلامی، نظام، حاکمیت و یا هر نام دیگری که بتوان بر این ساختار نهاد، نشان داد بسیاری از افرادی که در همین مدیوم و هماهنگ با مولفه ها و اقتضائات ساختار حکومتی به جایگاهی رسیده اند، به هیچ عنوان معتقد به مبانی و اساس آن نبوده و نیستند.

جایگاهی که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی تا جایی قابل اعتنا و پر و پیمان است که امکان مهاجرت به هر جای کره خاکی را فراهم می‌سازد؛ بخصوص اگر ته رنگ و لعاب سیاسی هم داشته باشد.

ناگفته نماند یافتن بهانه برای رفتن، بهانه است و در طول سالیان شاهد بوده ایم که بسیاری از این جماعت خیلی ناگهانی «به رفتن گرفتند ساز» و اگر می‌بینید این بار جماعتی اعتراضات مردمی را بهانه کردند و برای رفتن تار موی مهسا امینی را نردبان ساختند، زیر بار هزینه‌‌‌‌های زندگی لاکچری خود و فرزندان شان زائیده بودند و منتظر پر شدن چَپ شان بودند!

آنچه در این میان آشکار است زیر و رو بازی کردن جماعت سلبریتی و رودست خوردن نهاد‌‌‌‌‌های رسانه ای نظیر صداوسیما و نهاد‌‌‌‌‌های حاکمیتی مانند سازمان تبلیغات، حوزه هنری، شهرداری، بنیاد فارابی و... یا همان دروازه‌‌‌‌های شهرت است که سالیان مدید پول‌‌‌‌‌های هنگفت و میلیاردی را به بهانه سرگرم یا شاد ساختن مردم، خرج جماعتی بعضاً کم سواد و میان تهی کردند تا به زعم خودشان در بزنگاه‌ها به کارشان بیایند. ناگفته نماند متولیان امر تنها به پرداخت دستمزد‌‌‌‌های آنچنانی بسنده نکردند و در امورات معنوی و اخروی نیز برای این عزیزان سنگ تمام گذاشتند. از اعزام به حج و مسابقات جام جهانی گرفته تا بخشش‌‌‌‌های مالیاتی و وام‌‌‌‌های کم بهره و واکسن‌‌‌‌های بدون نوبت و ...

طرفه اینکه مسئولان شبکه‌‌‌‌های پربیننده، همیشه و همین روزها نیز این اعداد و ارقام بخششی را خیالی، خنده دار و گاه دروغین می‌پندارند تا جایی که معتقدند نیاز به واکنش هم ندارد! اما در عمل شاهد زندگی‌‌‌‌های لاکچری و نامتعارف افراد شناخته شده در قاب جادویی و پرده سینما هستیم.

کاری با رفتار غیر حرفه ای سلبریتی ها در انتخاب گزینه‌‌‌‌های مهاجرت یا پشت کردن به میهن و نظام و ... نداریم چرا که آنها مسیرشان را مهندسی شده و موشکافانه با توجه به اعتقادات نداشته شان به نظام انتخاب کردند و با پول‌‌‌‌های بادآورده ای که به بهای سرگرم ساختن مردم به پایشان ریخته شد، علاوه بر ساخت یک زندگی مجلل و کسب جایگاه اجتماعی قابل قبول، در اولین فرصت مناسب، ترک وطن کرده یا می‌کنند! روی سخن با مسئولانی است که نتوانسته اند در طول این سال ها شناختی حتی نسبی از جماعتی به دست بیاورند که همواره سبک زندگی، پوشش، آرایش، ادبیات و اظهار نظرات گاه و بیگاه شان در باب موضوعات مختلف، موید این مطلب بود که این جماعت دلبستگی به نظام و آرمان‌‌‌‌های آن نداشته و ندارند. در حالی که همواره رسانه ها و کارشناسان از تضاد در رفتار و گفتار و سبک زندگی سلبریتی ها گلایه داشته و آن را متضاد با ماهیت شخصیتی این افراد عنوان کردند.

در چنین رویکردی انتظار طرفداری از نظام توسط مجری ای که در رسانه ملی به اعلی درجه چادر چاقچور می‌کند ولی کمی آن سوتر در بلاد کفر شرب خمر می‌کند، کمی خنده آور به نظر می‌رسد! لعنت به لنزهایی که از راه دور هم مارک روی بطری ها را نمایان می‌سازند!

آیا مسئولان نظارتی هیچگاه با خود فکر نکردند بازیکن، مربی، هنرپیشه، مجری و ... که در پارتی‌‌‌‌های شبانه مختلط و آنچنانی دستگیر می‌شود و یک ساید یخچال ساید بای سایدش از مسکرات آکنده است، چگونه می‌تواند در بزنگاه از نظام حمایت کند؟! این دست اسطوره در بزنگاه نه تنها نظام را یاری نخواهد کرد بلکه «آنچنان را آنچنان تر می‌کند»!

وقتی فلان مدیر اسبق باشگاه سرخابی در برنامه زنده اعلام می‌کند که در خودروی مدیران باشگاه ها همیشه چند سند ملکی وجود دارد، چه انتظاری از این ظرفیت ( به زعم آقایان) در حمایت از آرمان‌‌‌‌های نظام داریم؟

هنوز بوی گند فایل صوتی بازیکن تیم ملی که اتوبوس تیم ملی را به مکانی برای قرار تبدیل کرده بود در فضای مجازی به مشام می‌رسد و هر از گاهی اخبار دستگیری بازیکنان ملی پوش و هنرمندان و ... به بهانه‌‌‌‌های اخلاقی و اقتصادی و .... در صدر اخبار قرار می‌گیرند!

ای کاش گاهی اوقات مسئولان با شهامت از پادرمیانی ها، ریش سفیدی ها و لاپوشانی‌‌‌‌های اخلاقی، اقتصادی، منکراتی و منشوری که در قبال سلبریتی ها روا شد نیز سخن به میان بیاورند. ریش گرو گذاشتن هایی که هنوز هم ادامه دارد و آخرین نسخۀ آن منجر به اکران «فرار به سوی پیروزی» شد! البته نه «فرار به سوی پیروزی» جان هیوستون بلکه فرار به سوی پیروزی «حمید فرخ نژاد»!

یادمان باشد شهرام، بهرام، تقی، نقی، آقای ایکس و خانم ایگرگ آخرین بازمانده جماعتی نیستند که هویت و چهره روتوش کرده شان را در ورای لباس نظامی و بسیجی، ظاهر متشرع و محاسن انبوه، لباس روحانیت، حجاب برتر و ... پنهان می‌سازند و در اولین فرصت به ریش همه پوزخند می‌زنند. اینجاست که مسئولان رسانه ها و دروازه‌‌‌‌های شهرت باید پاسخگوی افکار عمومی و این خسران سرمایه و منابع باشد. رسانه ای که سال ها با حصار‌‌‌‌های بلند تبعیض و گیت‌‌‌‌های نخبه کشی و سلبریتی پروری، مانع از تحقق آرزو‌‌‌‌های جوانانی مستعد، متعهد، خلاق و وطن پرست شد و انتشار هر فیلم و کلیپ و صوتی را به دریافت مجوز از سوی دست اندرکارانش گره زد، امروز در گرداب سلبریتی‌‌‌‌های خودساخته ای گرفتار شده که هیچگاه نشانی از وطن پرستی ( حمایت از نظام بماند) در رفتار، گفتار و سبک زندگی شخصی شان دیده نمی‌شود ولی در فیلم ها و سریال ها ... تا جایی که در توان دارند نقش بازی کرده و خرشان را دو سره کرایه می‌دهند!

اینکه انتظار داشته باشیم سلبریتی ها همواره تابع حکومت ها و در اختیار آنها باشند، روح و نفس هنر، ورزش، موسیقی، سینما و ... را زیر سوال می‌برد ولی اینکه در شرایط بحرانی هنرمند و چهره شناخته شده منافع ملی و تمامیت ارضی و ... را فدای مطامع شخصی خود کند نیز با هیچ آرمانی همپوشانی ندارد.

عبور از منافع ملی و قوانین مملکت (هر چند ممکن است این قوانین خوشایند عده ای نباشد) خط قرمزی بین المللی است که در هیچ کشوری عبور از آن به سادگی کشور ما نیست. کار تا جایی از خرک در رفته که حتی برخی از اینان تذکر شفاهی را نیز در خصوص رفتار و گفتارشان بر نمی‌تابند. جایی که ترانه علیدوستی در مصاحبه با BBC گفته بود ما وقتی در جشنواره‌ها حرفی می‌زنیم بعد از برگشت احضار می‌شویم و تذکراتی به ما داده می‌شود!

اما این نیز تحفه است که هر گاه سخن از حقوق‌‌‌‌های کلان و دستمزد‌‌‌‌های میلیاردی به میان می‌آید این بزرگواران در کنار حکومت و حاکمیت از ایفای نقش شهید، روحانی، محجبه، بسیجی، فرمانده سپاه، نیروی امنیتی... هیچ ابایی نداشته باشند ولی آنجا که صحبت از تغییر حکومت و تجزیه و براندازی می‌شود در جاده تهران – قم، چمدان به دست، پای پرواز استوری زن، زندگی، آزادی بگذارند و یا از روی کاناپه در ینگه دنیا مردم را تشویق به ایستادن در برابر حاکمیتی کنند که تمام شهرت و دار و ندار شان را مدیون همان حکومت و رسانه هایشان هستند!

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
امان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
0
عالی استاد
زیبا نوشتی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین