« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوختن یک درخت بلوط کهنسال در یکی از مناطق استان خبر داد و گفت: این درخت بلوط که 500 سال سن داشت در پی بی‌توجهی و نامهربانی یک گروه طبیعت گرد در آتش سوخت

آوای دنا:محمدرضا جهان آرا افزود: این افراد به روشن کردن آتش زیر تنه این درخت اقدام و آن را به همان صورت رها کرده بودند تا این درخت کهنسال شبانه بسوزد و صبح روز بعد فقط خاکستری از آن به جا بماند.

وی با بیان این که این منظره و ذغال شدن این درخت که روزی سایه اش را از هیچ عابری دریغ نکرده بود، دل هر انسانی را به درد می آورد، تصریح کرد: یک گونه بلوط شاید میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و هزینه های بسیار هنگفتی لازم است تا بتوان یک بلوط را به سن 500 سال رساند.

جهان آرا با بیان این که جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد از جنگل های حوزه زاگرس، معادل یک میلیون هکتار از شش میلیون هکتار جنگل زاگرس را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: از مجموع یک میلیون و 900 هزار هکتار مساحت کهگیلویه و بویراحمد، حدود یک میلیون هکتار آن را جنگل ها و 700 هزار هکتار را نیز مراتع تشکیل می دهد.

این کارشناس مسئول با اشاره به این که بیش از 80 درصد جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را بلوط و 20 درصد مابقی را نیز سایر گونه ها از قبیل بنه، کیکم، گلابی وحشی، ارس، بادام کوهی و ارژن شامل می شود، گفت: با این حال به دلیل کمبود نیرو در حفاظت و نگهداری از عرصه های طبیعی با مشکلات عدیده ای روبه رو هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از جاده سازی برخی دستگاه های اجرایی در مناطق جنگلی انتقاد کرد و افزود: این دستگاه ها برای اجرای برخی طرح ها به جاده سازی در برخی مناطق جنگلی اقدام کرده اند، اما پس از اجرای طرح این جاده ها را نبسته اند که این مسأله موجب عبور و مرور از این جاده ها و تخریب جنگل و طبیعت شده است که طی ماه های اخیر به انسداد بسیاری از این جاده ها اقدام کرده ایم.

سعید نظری، کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به این که بخش زیادی از آتش سوزی جنگل ها در این استان، ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی گردشگران است، گفت: طی سال های اخیر نزدیک به پنج هزار و 500 هکتار از جنگل های این استان طعمه حریق شده است.

وی با بیان این که البته در دو سال اخیر شاهد کاهش سطح آتش سوزی ها در جنگل های استان بوده ایم، افزود: با این حال بیشترین آتش سوزی ها در روزهای تعطیل به وقوع می پیوندد که این نشان دهنده نقش گردشگران در بروز آتش سوزی هاست.

به گفته وی، این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیب های بالای 27 درصد تشکیل می دهد که به همین دلیل امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد و اطفای حریق به سختی انجام می شود. بنابراین برای جلوگیری از تخریب طبیعت باید راهکارهایی اندیشیده شود و در غیر این صورت شاهد استمرار روند نابودی طبیعت استان خواهیم بود. (مهر)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین