« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
حداد عادل در طول عمر و فعالیت سیاسی خود بارها نشان داد که تقلایی برای کسب مناصب مختلف نداشته و اخلاق گرایی و مصلحت شناسی او در بین سیاسیون زبانزد است

 آوای دنا- جهان نیوز نوشت: پرونده سومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس صبح امروز بسته شد و نمایندگان مجلس در سومین سالگرد مجلس نهم به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. اما چند نکته در انتخابات هیات رئیسه این دوره و آرایش سیاسی مجلس و وزن دو فراکسیون "رهروان ولایت" و "اصولگرایان" مهم به نظر می رسد.

علی رغم دوره اول مجلس نهم که رقابت داغی میان علی لاریجانی رئیس "فراکسیون رهروان " غلامعلی حداد رئیس عادل "فراکسیون اصولگرایان" شکل گرفت و در نهایت منجر به ریاست لاریجانی شد، در دوره های دوم و سوم حداد عادل از عرصه رقابت کنار رفت و ترجیح داد تا ریاست مجلس دست به دست نشود و لاریجانی کماکان بر کرسی سبز مجلس تکیه بزند.

آرایش سیاسی مجلس نهم آن هم بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نشان می دهد که  فراکسیون "رهروان ولایت" که از ابتدای مجلس نهم اکثریت پارلمان را در اختیار داشت، دیگر قدرت سابق را ندارد. اعضای این فراکسیون به بهانه های مختلف از جمله تشکیل فراکسیون سوم به نام "حامیان دولت" و یا به دلیل اختلاف با مسئولان مجلس و فراکسیون از این مجموعه جدا شده یا با آن همراهی مناسبی ندارند.

اما در مقابل فراکسیون "اصولگرایان" نه تنها ریزشی نداشت بلکه در طول این سه سال با حفظ اصول و فعال بودن در صحن علنی و ارائه طرح ها و اتخاذ مواضع اصولی در قبال رخدادهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، توانست تاثیر مثبتی بر روند کلی مجلس داشت باشد.

پس عاقلانه این بود که حداد عادل در چنین شرایطی که اوضاع فراکسیون متبوعش به مراتب بهتر از فراکسیون رهروان ولایت است وارد رقابت با لاریجانی شود. اما حداد این کار را نکرد. او در طول عمر و فعالیت سیاسی خود بارها نشان داد که دندان طمع برای کسب منصب را کشیده و اخلاق گرایی و مصلحت شناسی او در بین سیاسیون زبانزد است.

رقابت حداد و لاریجانی در شرایطی که برخی دولتی ها دائما در اظهارنظرهایشان مجلس را تهدید می کنند و سعی در فعال کردن نماینده های همسو با خود در مجلس دارند، نه تنها سودی برای جریان اصولگرا که اکثریت مجلس را در دست دارد، نداشته بلکه به ضرر آنها و به نفع کسانی می شود که از اصولگرا بودن مجلس ناراحت هستند. حتما لاریجانی هم با کیاست و هوشمندی که از او دیده شده، این پیام را دریافت کرده است. حداد عادل برای حفظ جایگاه فعلی لاریجانی و جلوگیری از تنش احتمالی و اینکه برخی از اختلاف میان اصولگرایان بهره‌برداری نکنند، ترجیح داد تا وارد این رقابت نشود.

نکته قابل توجه دیگر، تغییر معنا دار در ترکیب اعضای هیات رئیسه مجلس است که باز هم وزن سیاسی دو فراکسیون را در مجلس نشان می دهد.

درانتخاب نواب رئیس مجلس حجت الاسلام ابوترابی فرد کاندیدای فراکسیون اصولگرایان مجلس توانست با کسب بیش از ۲۰۰ رای حتی بالاتر از ۱۸۷ رای لاریجانی دوباره به عنوان نایب رئیس اول مجلس انتخاب شود. محمد رضا باهنر هم تنها با اختلاف معنا دار ۱۰ رای نسبت به الیاس نادران از اقتصاددانان مجلس که ید طولایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی دارد و کاندیدای فراکسیون اصولگرایان بود، توانست نایب رئیس دوم مجلس شود.

مهرداد بذرپاش عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس و نماینده جوان و منتقد دولت هم توانست در رقابت با اعضای فراکسیون رهروان ولایت به هیات رئیسه مجلس راه پیدا کند. این در حالی است که افرادی چون جواد جهانگیر زاده کاندیدای اصلی فراکسیون رهروان ولایت که سابقه حضور در هیات رئیسه مجلس را هم داشته و از نیروهای نزدیک به لاریجانی است در این رقابت از راه یابی به هیات رئیسه بازماند.

ضرغام صادقی دیگر عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان هم که دومین سال حضور خود در انتخابات هیات رئیسه مجلس را تجربه می کند توانست بیشترین آرا در بین دبیران در هیات رئیسه مجلس را کسب نماید.

جالب تر اینکه اصلاح طلبان و حامیان دولت که مدت هاست زمزمه تشکیل فراکسیون "حامیان دولت" را مطرح کرده اند نه موفق به تشکیل این فراکسیون شدند و نه توانستند کاندیدایی برای هیات رئیسه مجلس معرفی کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: