« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
پاسخ هوشمندانه معلم بزرگ ايل (بهمن بیگی) به فرح پهلوی کودکي که در فقر به دنيا آمددر آن شرايط، بايد تبديل به چوپاني مي شد اما مبتکر آموزش به عشاير شد «به دنبال چه مي گرديد؟ من معجزه خداوند هستم!» من به نام اين مردم، با اين چشم هاي پر فروغ، پوست هاي پر چروک، لباس هاي ژنده، شکم هاي گرسنه، با اين لب هاي بي خنده و دل هاي پرخون، به نام اين مردم به نام چوپان ها، مهترها، کنگرزن ها، درودگر ها، هيزم شکن ها، ني زن ها، فعله ها، بي کارها و ولگردها از شما مي خواهم که به پا خيزيد و روز و شب و گاه و بي گاه درس بدهيد، درس بخوانيد، درس بدهيد، درس بخوانيد...»

اين بخشي از نوشته هاي معلم بزرگ ايل، محمد بهمن بيگي است. فردي که در سال 12۹9 در ايل قشقايي در بيابان متولد شد و در فقر رشد يافت. کسي که عمر خود را براي آموزش عشاير گذاشت و در اين راه به قول شاگردانش به ثروت و پست، پشت پا زد و حتي آبرو را گرو نهاد.
بهمن بيگي مي گويد: «کليد مشکلات ما در لابه لاي الفبا
خفته است و من اينک شما را به يک قيام مقدس دعوت مي کنم، قيام براي باسواد کردن مردم ايلات.» اين معلم بزرگ ايل، 11 ارديبهشت سال جاري چشم از جهان فروبست.
مراسم بزرگداشت محمد بهمن بيگي با حضور باشکوه شاگردان،
همراهان و علاقمندان  برگزار شد. به رسم هميشگي قرائت قرآن و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران آغازگر مراسم بود و بعد از اين آغاز، کليپي از عکس هاي بهمن بيگي پخش شد.
امرالله فرهادي، از شاگردان بهمن بيگي و يکي از
اولين افراد گروه فارغ التحصيلان دبيرستان عشايري، که اجراي اين مراسم را بر عهده داشت، بخشي از دست نوشته هاي بهمن بيگي را ميان صحبت هاي خود مي خواند و گاه يادي از خاطرات وي مي کرد. اين مراسم به گفته او به همت دانش آموختگان عشاير و با لطف خانواده آن مرحوم برپا شده بود.
ايرج افشار،
ايران شناس و از عشاير سيستان و بلوچستان اولين سخنران اين مراسم بود. او به روان تمام کساني که در پاسداشت بنيان هاي سرزمين ايران کوشش کرده اند، درود فرستاد و گفت: وجود چهره هاي ماندگار، تاثير پايدار و نيستي ناپذيري بر زندگي جامعه مي گذارد. ايرانيان و از جمله مردم فارس، در پيمايش تاريخ ديرپاي خو بسياري از اين چهره ها را در ميان خود ديده اند و به اعتقاد من، بزرگداشت اين چهره ها بزرگداشت تاريخ يک ملت است.
افشار تاريخچه کوتاهي
از زندگي بهمن بيگي را قرائت کرد و افزود: در چند سال گذشته، شاهد درگذشت بزرگان زيادي بوده ايم اما درگذشت هيچ يک دردآورتر از درگذشت بهمن بيگي نبود. جامعه عشايري و هم چنين کشورمان با درگذشت وي، يکي از بهترين چهره هاي خود را از دست داده است.
توران ميرهادي، ديگر سخنران اين مراسم، با
دعوت مجري که او را يک آموزگار قديمي ناميد، عشق را پديده اي دانست که بسياري از بزرگان اين سرزمين با آن، عمري را در خدمت مردم سرزمين شان بوده اند، گفت: عشق خالص حسي است که بسياري از بزرگان اين سرزمين به مردم، طبيعت، تاريخ و فرهنگ خود داشته اند، دارند و در جهت سازندگي و پيشبرد فرهنگ تلاش کرده اند.
وي افزود: ما بايد شکر کنيم که بهمن بيگي ها و
امثال او در زندگي ما نقش عميق و ارزنده اي داشته اند و به منِ معلم ساده نشان داده اند که مي توان مشکلات را برطرف کرد و به مردم اين سرزمين خدمتي کردند که هرگز از بين مي رود.
ميرهادي ادامه داد: وقتي در نتيجه تلاش
هاي بهمن بيگي عشاير تمام کشور توانستند تحصيل کنند، اين عشق در وجود تک تک ما تقويت مي شود و به ما مي گويد که تا مي توانيد به مردم اين سرزمين خدمت کنيد.
بنابر گزارش خبرآنلاين،
دکتر انصاري لاري، رئيس و بنيانگذار دانشگاه حافظ شيراز سخنران بعدي مراسم بود که در ابتداي صحبت هاي خود گفت: پيش از اين 2 بار درباره محمد بهمن بيگي سخنراني داشته ام. يک بار در بزرگداشت ايشان در انجمن مفاخر و يک بار هم در باغ عرفان شيراز که براي او مراسمي گرفته بودند. قرار بود سومين سخنراني در جشن تولد نودسالگي اش در خرداد ماه امسال باشد که متاسفانه اين جشن به سوگواري بدل شد.
انصاري لاري با بيان اين
که بهمن بيگي از مردان شگفت روزگار خود بوده است، اظهار کرد: در يکي از ديدارهايي که با ايشان داشتم، بحث از اعجاز خداوندي پيش آمد و ايشان با سرزندگي که ويژگي شخصيتي شان بود گفتند که «به دنبال چه مي گرديد؟ معجزه من هستم. به من، گذشته ام، حال، کارنامه و زندگي ام نگاه کنيد. من معجزه خداوند هستم
وي ادامه داد: و واقعا هم ايشان معجزه بودند. کودکي که
در فقر به دنيا آمد در آن شرايط، بايد تبديل به چوپاني مي شد اما مبتکر آموزش به عشاير شد.
بنيانگذار دانشگاه حافظ شيراز گفت: بهمن بيگي تمام
دغدغه و تلاش خود را روي آموزش عشاير متمرکز کرده بود. دانش آموزي را راه کسب تمام مواهب مي دانست. به اعتقاد من باقيات الصالحات بهمن بيگي از جنس انسان و دانش و فرهنگ است.
در ادامه اين مراسم، مهندس نواز الله دهقان،
يکي ديگر از دانش آموختگان محمد بهمن بيگي پشت تريبون رفت و متني را در رثاي شخصيت او قرائت کرد. هم چنين پس از سخنراني دهقان، بخش هايي از فيلم «اگر بهمن بيگي نبود» پخش شد که در آن وي از زندگي، خاطرات و مشکلات خود صحبت مي کند.
در ادامه مراسم، جهانگير شهبازي، معاون بهمن بيگي روي سن
رفت و به ذکر خاطراتي از وي پرداخت. وي يکي از خاطرات را اين گونه تعريف کرد: در همان سال هاي پيش از انقلاب اسلامي، يک بار همسر شاه به ميان عشاير آمد و به بازديد از چادرها پرداخت. از محل آموزش ما هم ديدن کرد. بعد از اين بازديد روبه بهمن بيگي گفت «شما کار خوبي مي کنيد که به بچه هاي فقير عشاير آموزش مي دهيد اما وقتي آن ها باسواد شوند تکليف اين توبره ها چه مي شود؟» خشم چهره بهمن بيگي را گرفت و پاسخ داد: «من به اين ها آموزش مي دهم که دکتر، مهندس، معلم و ... شوند. چندين سال ما توبره بافتيم و شما زينت بخش خانه هايتان کرديد. حال نوبت شما و فرزندانتان است که توبره ببافيد
ذکر اين خاطرات هر کدام به گونه اي هيجان و تشويق حاضران در مراسم بزرگداشت را به همراه داشت
.
در
پايان اين مراسم خانم بي بي سکينه، همسر استاد بهمن بيگي با تشکر از همه کساني که در اين مدات با خانواده استاد همدردي نموده‌اند، گفت: راه بهمن بيگي ادامه دارد و او براي من نمرده است.


 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: