« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
با توجه به اینکه امروزه فست فودها یکی از رایج ترین غذاها بین مردم شده اند،مصرف این گونه غذاها به دلیل محتوای بالای چربی که عمدتاً هم چربی های اشباع می باشند برای قلب و عروق بسیار خطرناک است و می تواند باعث افزایش کلسترول خون شود

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com :

مهناز همتي؛ كارشناس آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد در وب دا نوشت:"فست فودها(fast food)" یا "غذاهای  سریع یا فوری" غذاهایی هستند که به صورت یک جا، در حجم زیاد و بسیار سریع و آسان تهیه می شوند، كه اين غذاها شامل انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگرها، ماهی و میگوی سوخاری، هات‌داگ، فیلهٔ استیک گوشت یا مرغ، سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاري و انواع پیتزا است.

متاسفانه این نوع غذاها به دلیل لذیذ بودن، طرفداران بسیاری دارند و این در حالی است که فست فودها دارای کالری، نمک و مواد نگهدارنده بسیاری هستند. چربی های فراوان موجود در فست فودها نیز موجب می شود که فرد مصرف کننده در دراز مدت به دیابت، فشار خون و دیگر بیماری های ناشی از افزایش وزن دچار شود.

مواد غذایی موجود در فست فودها املاح و فیبر اندكی دارند و به همین دلیل حرکات دستگاه گوارش را کند می کنند؛ ضمن این که فست فودها می توانند در دستگاه گوارش به ترکیبات سرطانی خطرناکی تبدیل شوند.

برای حفظ و نگهداری درازمدت غذاهای حاضری و خوش طعم کردن آن ها، از افزودنی های متعددی استفاده می شود، كه این افزودنی ها به همراه دیگر فرآیندهایی که روی غذا انجام می شود، موجب از دست رفتن بخش زیادی از ارزش غذایی فست فود می شود.

فست فودها از نظر ریز مغذی ها خصوصاً ویتامین های گروه B و C و همچنین اسید فولیک بسیار فقیر هستند؛ به طوري كه یک وعده از وعده های غذایی فرد را پر می کنند، اما مواد مورد نیاز بدن را تامین نخواهند کرد. مصرف فست فودها خصوصاً برای خانم‌های جوان که در آستانه بارداری هستند بسیار مضر است و می تواند باعث احتمال نقص عصبی در جنین شود.

رابطه فست فودها با پوكي استخوان

با توجه به اینکه امروزه فست فودها یکی از رایج ترین غذاها بین مردم شده اند،مصرف این گونه غذاها به دلیل محتوای بالای چربی که عمدتاً هم چربی های اشباع می باشند برای قلب و عروق بسیار خطرناک است و می تواند باعث افزایش کلسترول خون شود، فست فودها به دلیل مقادیر فراوان چربی احساس سیری را در افراد ایجاد می کنند و این امر می تواند برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند سوء تغذیه را به همراه داشته باشد.همچنین مصرف نوشیدنی از جمله نوشابه همراه فست فودها باعث پوکی استخوان می شود و مانع از قد کشیدن کودکانی است که در سن رشد هستند.

چنانچه فست فودها در روغنی که چند بار از آن استفاده شده سرخ شود و این روغن تغییر رنگ داده باشد به راحتی می تواند در بدن فرد سرطان ایجاد کند. نمک بالای موجود در فست فودها می تواند زمینه ساز ابتلا به فشار خون باشد. رنگ صورتی موجود در سوسیس و کالباس به هیچ وجه ناشی از گوشت موجود در آنها نیست، بلکه به دلیل مقادیر فراوان نیترات و نیتریت در این فراورده های غذایی است که سرطان را ایجاد می کند و این مواد حتی بدون آنکه سرخ شوند هم سرطان زا هستند.

اگرچه ذائقه اکثر افراد به فست فودها عادت کرده و نمی توان آنها را به طور کامل از برنامه غذایی افراد حذف کرد، اما پیشنهاد می شود مصرف این مواد غذایی به یک بار در ماه و یا هر دو ماه یک بار محدود شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: