« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
مسئولین رده های پایین مملکت و نمایندگان لر و مسئولین وقت استانی این هدیه ی بزرگ رهبر معظم انقلاب را با دید نگاه کلی به استان برنامه ریزی ننمودند و این طرح را تنها در محدوده جنوب استان اختصاص دادند،حال این که ...

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، ابوالفضل بابادی شوراب: با توجه به آب و هوای مساعد و همچنین گستردگی زمین های مناسب به صورت کشت های آبی، جهت احداث باغات مرکبات، به چه علت مردم  منطقه شمال خوزستان همیشه باید چشم به آسمان دوخته و منتظر بارش های فصلی بوده و همچنان به کشاوزی دیم بپردازند؟

این انسان های پرتلاش و آشنا به امورکشاورزی که تنها منبع درآمد روزانه شان ازکار در زمین و کشاورزی است، چرا همیشه باید نگران ومنتظربارش های فصلی باشند؟

با توجه به منابع گسترده ی آب، چه آب های عبوری و چه سدهای موجود و چه بارش های مناسب به شکل برف و باران در شمال خوزستان، چند درصد ازطرح 55 هزارهکتاری در شمال خوزستان و مناطق لرنشین قرارست اجرا گردد؟

حداقل استفاده ی اقتصادی،کمک به اقتصاد مقاومتی (رهنمود رهبر معظم انقلاب) ضمن ایجاد اشتغال فعالان در این زمینه، برای جلوگیری از واردات و همچنین کمک به صادرات محصولات با کیفیت انواع حبوبات، مرکبات، صیفی جات گرفته تا پرورش گاو، گوسفند، مرغ و زنبور عسل و همچنین تهیه انواع چوب جزء استعدادهای قابل رشد این دیار، مردم و سرزمین های حاصل خیز آنان می باشد و در صورت وجود کانال های آب و آبیاری زمین های حاصلخیز و جهت پیشبرد اهداف مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات با کیفیت، گام هایی جهت رسیدن به استقلال اقتصادی که جزء دغدغه های اصلی نظام می باشد، برداشت.

جا دارد وزیر محترم جهاد و مسئولین محترم طرح 55 هزار هکتاری طرح مقام معظم رهبری، ضمن بازنگری (با توجه به اینکه طرح در مراحل اولیه خود می باشد) در مورد زمین های بررسی شده در طرح، زمین های شمال (دشت های وسیع ایذه، زمین های حاصل خیز باغملک، کشتزارهای هموار رامهرمز و بهبهان، زمین های تشنه آب هفتکل، مناطق با استعداد مسجد سلیمان، زمین های زیراب اندکا، دشت خاطرات لالی،زمین های زرخیز گتوند و . . . .) که سرمایه هایی هستند که می توانند، جمعیت دو تا سه برابر مردم ایران را پوشش غذایی دهند را نیز در نظر گرفته و با توجه به خصوصیات یاد شده، عدالت را در این زمینه رعایت نمایند.

ضمن ایجاد اشتغال و ساکن نمودن روستاییان در مناطق خود و جلوگیری از حاشیه نشینی و ایجاد مشکلات در شهرهای بزرگ، توسعه کشاورزی در مناطق لرنشین از مناطق دیگر استان سهل و آسان تر است.

همچنین زمین های بلند قسمت شمالی استان نیاز به عملیات زیرسازی زهکشی ،تخلیه آب، نگهداری سالیانه وصرف هزینه های اضافی را ندارد و همچنین آلودگی محیط زیست رودخانه ها و تالاب ها را به همراه نخواهد داشت و استعداد رشد گیاهان در آن بهتر می باشد.

عدم گرمای زیاد (گرمای زیاد باعث خشک شدن گیاهان در فصول  گرم سال می شود) و دارا بودن هوای متعادل و نیاز به آب کمتر در کلیه فصول سال (باتوجه به کم آبی موجوددرمنطقه)از مزیت های این اقلیم می باشد.

همچنین وجود سدها،دریاچه ها و مخازن مصنوعی آّبی درجغرافیای لر وهزینه کم جهت انتقال آن به زمین های مساعد کشت، از دیگر فواید این خطه می باشد.

همچنین زمین های جنوب استان به دلیل بالا بودن سطح  آب های شور زیر زمینی (بدلیل همسطح بودن با دریا ) دارای شوری زیاد (EC) و صرف هزینه هنگفت برای نگهداری وبودجه سالیانه برای جلوگیری از بالا آمدن سطح آب شور،تخلیه آن درمناطق وایجاد معضلات زیست محیطی واز بین بردن اکوسیستم  تالاب ها ورودخانه ها که جبران آن شاید درآینده مشکلات بیشتری برای منطقه (تجربه احداث و توسعه کشت صنعت های موجود) ایجاد نماید، می باشد.

طرح 55 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که در بازدید سال 76 سفر ایشان به استان، به عنوان یک طرح ملی و جهت اشتغال زایی در کل استان،به مردم خوزستان لطف و عنایت نمودند و ما فرزندان خوزستان که سربازان مقام معظم رهبری می باشیم، مورد توجه و مرحمت خود قرار دادند، ولی متاسفانه مسئولین رده های پایین مملکت و نمایندگان لر و مسئولین وقت استانی این هدیه ی بزرگ رهبر معظم انقلاب را با دید نگاه کلی به استان برنامه ریزی ننمودند و این طرح را تنها در محدوده جنوب استان اختصاص دادند،حال این که اگر درصد آورده جغرافیای لر که همان منابع آبی به اشتراک گذاشته شده را مبنا قرار می دادند می بایست حداقل 50 درصد طرح در این مناطق (به خاطر حق آبه و حاصلخیز بودن منطقه ی لر در استان خوزستان) منظور می گردید.

لذا باتوجه به تاکید مجدد مقام معظم رهبری براجرای طرح فوق در استان از نمایندگان فعلی مناطق لرنشین و مسئولین استانی تقاضامندیم بجای پیشنهاد طرح هایی که کمتر سنخیتی با روحیه این مردم داشته و به آلودگی محیط زیست ما می افزاید و درصد احتمال اجرای آنها طبق (سابقه پیشین اینگونه طرح ها) کم بوده و درحد کلنگ زنی رها شده و دیگرپیگیری نمی شوند،از این طرح که نقد است وبه گفته قدما "غوره نقد به از حلوای نسیه است"، از حق این قشر محروم منطقه دفاع نموده تا این مردم تماما شیعه و وطن پرست از قافله ی توسعه و اشتغال این طرح عظیم-لطف مقام معظم رهبری-بی بهره نگردند وحداقل درصد قابل قبولی از این طرح درمناطق مستعد وحاصلخیز این مردمان اجرا گردد،تا ضمن برطرف کردن سوظن تبعیض،دلگرمی بیشتری در این مردمان ایجاد گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: