« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۵۷۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حرکت کشور در راستای خودکفایی و اتکا به متخصصین داخلی، ضرورت دارد که دولت مدل‌های با اهمیتی را که از فرمایشات رهبر معظم انقلاب احصاء می‌شود را هرچه سریعتر طراحی و اجرا کند

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:

سپهدار رهنما، پژوهشگر اقتصادی و حوزه بانکی، در گفت‌وگویی ، با اشاره به سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جانب رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: سال‌ها بود که اقتصاد کشور ما تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی، تورم و واردات غیرضروری و پدید آمدن اقتصادی ناپایدارقرار داشت اما خوشبختانه با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی توانسته‌ایم با اتکا به ظرفیت‌های داخلی به ترمیم اقتصاد خود بپردازیم؛ با این حال معتقدم که شرایط  امروز کشور نیازمند جهاد همگانی جهت اجرای اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه تحقق اقتصاد مقاومتی در سرنوشت کشور و مناسبات بین‌المللی تاثیر‌ بسیاری خواهد گذاشت.

ضرورت طراحی مدل اقتصادی بومی

رهنما در ادامه به چالش‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: چالش‌های اقتصادی ما از جایی شروع می‌شود که قدرت خرید مردم مدام کاهش یافته، تا جایی که برخی معتقدند نرخ تورمی که از سوی دولت اعلام می‌شود واقعی نیست. یکی دیگر از معضلات اقتصاد ایران، اتکای بودجه کشور به نفت است و بنده اعتقاد دارم که با توجه به نوساناتی که در قیمت نفت پدید می‌آید ضرورت دارد که دولت محترم هرچه سریعتر اقدامات لازم و برنامه‌ریزی مدون برای اجرای اقتصاد مقاومتی را انجام دهد؛ چراکه همین طرح‌ها و اجرای آن است که تفاوت میان اقتصاد مقاومتی و ریاضتی را روشن می‌سازد.

این پژوهشگر اقتصادی و حوزه بانکی تأکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حرکت کشور در راستای خودکفایی و اتکا به متخصصین داخلی، ضرورت دارد که دولت مدل‌های با اهمیتی را که از فرمایشات رهبر معظم انقلاب احصاء می‌شود را هرچه سریعتر طراحی و اجرا کند.

تأثیر نظام مالیاتی کارآمد بر کاهش وابستگی به نفت

سپهدار رهنما توجه به سیستم مالیاتی را از کلید‌واژه‌های مهم برای عدم اتکا به نفت دانست و اظهار کرد: بررسی همه‌جانبه نظام مالیاتی و رفع کاستی‌های آن، کمک می‌کند تا گام‌های مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تحول اقتصادی در کشور برداشته شده و درآمد ناشی از آن جایگزین درآمد‌های نفتی شود.

وی در ادامه به عواملی که می‌تواند اقتصاد ایران را وارد شوک کند اشاره کرد و گفت: سقوط ناگهانی قیمت نفت، جنگ اقتصادی میان روسیه و غرب و شاخص‌های اقتصادی کشورهایی همانند چین از عوامل مؤثر بر اقتصاد جهانی هستند و  باید توجه داشت که تأثیر اقتصاد کشورهایی همانند چین و تغییر سیاست‌های اقتصادی و شاخص‌های بازار آن هنوز به طور کامل بر اقتصاد جهان مشاهده نشده است ولی قطعا در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر پیامد‌های آن باشیم.

نبود عایق حفاظتی در اقتصاد ایران

وی نکته بعدی را مداخله کشور عربستان سعودی در کشمکش‌های سیاسی خاورمیانه دانست و اظهار کرد: به باور تحلیلگران، رقابت منطقه‌ای در منطقه خاورمیانه ادامه داشته و تصمیم اوپک برای عدم کاهش عرضه نفت به بازار که با پافشاری عربستان اتخاذ شد، مورد رضایت همه اعضای اوپک نبود و از سوی دیگر کشورهایی همانند عراق و روسیه در سال آینده حتما بر موقعیت‌های اقتصادی خاورمیانه تأثیرگذار خواهند بود و با وجود نبود عایق حفاظتی در اقتصاد ایران باید منتظر این تأثیرات باشیم اما  بنده اعتقاد دارم که اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای است که محافظت از اقتصاد ایران را در صحنه بین‌الملل تضمین می‌کند.

این پژوهشگر اقتصادی و حوزه بانکی در پایان تأکید کرد: برای رهایی از تأثیرپذیری اقتصاد کشور از بحران‌های اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی لازم است با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، ترمیم اقتصاد و طراحی مدل اقتصادی و عملیاتی کردن آن، بار اصلی اداره اقتصاد کشور را  از دوش درآمدهای نفتی برداریم  تا این اقتصاد این توانایی را داشته باشد که نَفَس راحتی کشیده و در عرصه روابط اقتصادی بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
0
0
درود بر مدیریت محترم سایت که با جناب آقای رهنما که از افتخارات استان در حوزه بانکی تهران است مصاحبه کردید ،ایشان از نخبگان و تحلیلگران زبده بانکی است که در عرصه مقالات اقتصادی بسیار فعال است
جهت اطلاع و آشنایی با ایشان به گوگل مراجعه کنید
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
0
0
جدا جالب و بسیار کارشناسی بود
امیدواریم از نظرات و مقالت شما بیشتر بهره ببریم
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
0
اقای دکتر از فرزندان عزیز و نخبگان شهرستان لنده می باشد که در تهران ساکن هستند خداوند به ایشان توفیق عنایت فرماید
پورمحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
0
آقای دکتر سپهداررهنما از نویسندگان و شاعران دیار شهر لنده است که هم اکنون در عرصه بانکداری فعال است
امیدوارم این سایت بیشتر از ایشان مطلب منتشر کند
خبرگزاری های فارس -ایکنا-تسنیم و...و حتی عصر دنامطالبی خوبی از ایشان کار کردند امیدوارم این سایت هم از قابلیت های ایشان استفاده کند.

پاسخ:
آوای دنا آمادگی کامل دارد تا از نکته نظرات جناب آقای رهنما برای مخاطبان عزیز استفاده لازم راببرد و نسبت به انتشار کلیه ی مطالب و تحلیلهای ایشان اقدام نماید.
انتشار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
0
http://tnews.ir/search?q=%D8%A2%D9%88%D8%A7%DB%8C+%D8%AF%D9%86%D8%A7
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین