« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: با توجه به شرایط مناسب ایجاد شده پس از تفاهم لوزان می‌توان امیدهای زیادی در زمینه رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵ داشت و به رشد اقتصادی حتی بالای ۷ درصد هم امیدوار بود

 سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com:

سپهدار رهنما، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بحث درباره آثار اقتصادی تفاهم لوزان پرداخت و اظهار کرد: امروزه جهان و قدرت‌های بزرگ آن، ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه به رسمیت شناختند و دریافته‌اند که ایران در ابعاد مختلف از همه کشورهای منطقه مقتدرتر است.

اقدامات گسترده جهانی در راستای تحریم اقتصادی ایران

وی افزود: طراحان تحریم‌ها سعی کردند دو رکن اصلی نظام یعنی مردم و دولت را تحت فشار قرار دهند؛ یعنی در بُعد اقتصادی با طراحی تحریم‌های ظالمانه آخرین حربه خود را به‌کار گرفتند.

رهنما ادامه داد: هنگامی‌که اتحادیه اروپا به تلاش ایالات متحده آمریکا برای ممانعت از صادرات نفتی ایران پیوست، چهار مصرف‌کننده اول محصولات نفتی ایران یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی با تلاش‌های جهانی برای تحریم ایران همسو شدند و واردات خود را تا یک سوم کاهش دادند و حتی مبادرت به اقداماتی دیگر از جمله محدود کردن دسترسی ایران به بیمه باری - دریایی، بلوکه کردن حساب‌های ایران و محروم کردن بانک‌ها از سیستم پرداخت الکترونیک جهانی سوئیفت کردند.

لزوم تقویت بخش خصوصی

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد:‌ در همان مراحل اولیه، اقتصاد ایران را حدود پنج درصد کوچک کردند؛ چراکه تحریم‌ها باعث شد میلیاردها دلار درآمد بالقوه از درآمدهای نفتی نصیب ایران نشود و در نتیجه این اقدامات، تولید ناخالص ملی کاهش یافت، تورم به 40 درصد رسید، هزینه‌های خورد و خوراک و حامل‌های سوخت همانند بنزین و... گران شد که بازخورد همه اینها را می‌توان در نرخ بالای بیکاری مشاهده کرد که دو رقمی شده و فشارهای زیادی به مردم وارد شد.

وی افزود: حال با توجه به مسائلی که بیان شد و ضرورت مقابله با موارد مذکور، موضوع همدلی و همزبانی دولت و ملت که ضرورت هم دارد در شعار سال توسط مقام معظم رهبری مطرح شد که شرایط حضور پرشور مردم در همه عرصه‌های ملی بخصوص بحث اقتصادی را فراهم کرده است و می‌طلبد که مردم به کمک دولت آمده و بیش از پیش با تقویت بخش خصوصی این حضور مردم پررنگ‌تر شود؛ چراکه آثار بسیار مطلوب اقتصادی به همراه دارد.

کاهش ریسک سرمایه‌گذرای در ایران با تفاهم لوزان

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: بیانیه لوزان که در چند روز گذشته اتفاق افتاد گرچه هنوز به توافق نهایی تبدیل نشده است اما فضای امیدوارکننده‌ای در جامعه ایجاد کرده و ریسک‌ سرمایه‌گذاری در ایران را پائین آورده است و سبب شد تا سرمایه‌گذاران نسبت به گذشته برای سرمایه‌گذاری رغبت نشان دهند و دولت هم باید از این فضای حاکم به بهترین نحو استفاده کند.

رهنما ادامه داد: لازم است که دولت حضور مردم در بخش های مختلف، ازجمله، تولید، صنعت و... را بیشتر از گذشته ارج نهد و با واگذاری بخش‌های مهم اقتصادی به مردم از این پتانسیل قوی و عظیم استفاده کند.

اهمیت بازار ایران برای کشورهای توسعه‌یافته

وی با اشاره به اهمیت بازار ایران برای کشورهای توسعه‌یافته اظهار کرد: اهمیت بازار ایران برای کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست و با توجه به این اهمیت، این کشورها مایلند که سرمایه خود را به کشور ما آورده و فعالیت‌های اقتصادی خود را در این منطقه مهم جهان توسعه دهند؛ چراکه بازار ایران، بازار فوق‌العاده‌ای است که ظرفیت بیش از پانصد میلیون نفری را هم می‌تواند پوشش دهد؛ بنابراین دولت باید این شرایط را فراهم کرده و نسبت به جذب سرمایه‌های خارجی اقدام کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: بحث بعدی که ‌می‌توان از حضور مردم در اقتصاد استفاده کرد مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، از طریق حمایت از تولید، استفاده از پتانسیل قوی نخبگان در طراحی مدل‌های اقتصادی، تقویت صنعت داخلی که منجر به اشتغال شود و خلاصه هرچیزی که به مشارکت بیشتر مردم در مسائل اقتصادی بینجامد، است و در اینصورت می‌توان به تحقق شعار مهم و استراتژیک سال امیدوار بود.

رهنما در پایان عنوان کرد: ‌خوشبختانه با توجه به شرایط ایجاد شده می‌توان امیدهای زیادی را در زمینه رشد اقتصادی در سال 2015 داشت و به رشد اقتصادی حتی بالای 7 درصد هم امیدوار بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: