« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
امیدواریم، جزییات این طرح هیچ‌گاه رای نیاورد و اگر خدای ناکرده مهر تایید مجلس را گرفت شورای محترم نگهبان مقابل این جفای بزرگ به جمهوریت نظام را بگیرد

 به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:
 جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان پیرامون طرح استانی شدن انتخابات نوشت: جمهوریت نظام از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب است و هیچ روا نیست که به یک تصمیم ناصحیح آسیب ببیند. امیدواریم، جزییات این طرح هیچ‌گاه رای نیاورد و اگر خدای ناکرده مهر تایید مجلس را گرفت شورای نگهبان مقابل این جفای بزرگ به جمهوریت نظام را بگیرد.

در ابتدای نامه این تشکل دانشجویی خطاب به آیت‌الله جنتی آمده‌است: همان‌گونه که مستحضرید طرح استانی شدن انتخابات که پیش‌تر یک‌بار توسط شورای نگهبان رد شده بود، بار دیگر مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفته و آنچه که در توجیه طرح و در اظهار نظرهای موافقان طرح استانی شدن انتخابات آمده این است که، نمایندگان مجلس در شرایط فعلی این امکان را ندارند تا بر اساس قانون اساسی، نماینده همه مردم ایران باشند و بخش اعظم وقت نمایندگیشان صرف این می‌شود که مراجعات مکرر مردم را پاسخ بدهند. اما اصلا به این توجه نمی‌کنند که اولا مجموعه همین خرده فرمایشات و مطالبات کوچک مردم، می‌تواند معضلات کلان کشور را ترسیم کند، در ثانی رجوع مردم از سر ناچاری و بی‌پناهی و انباشته شدن مشکلاتشان و به واسطه خطاهای دستگاه‌های مختلف حکومت در خدمت رسانی است. اگر پیرمردی در مورد شغل فرزندش و اگر پسری برای بیماری پدرش به نماینده‌ای رجوع می‌کند به احتمال فراوان هیچ واسطه دیگری نیافته تا مشکلش را با حاکمیت در میان بگذارد جز نماینده شهرش. حال چگونه است که حضرات نمایندگان به جای چاره‌اندیشی برای حل مساله صورتش را پاک می‌کنند؟! اگر این منطق، مبنای عملکرد باشد که باید نمایندگان را درمکان‌هایی ایزوله و در بسته، نگهداری کنند تا خدای ناکرده هیچ احدی از آحاد ملت زیارتشان نکند و لب به گلایه‌ای نگشاید تا حواسشان از وظائفشان پرت نشود!


جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه خطاب به آیت‌الله جنتی تاکید کرد: آن چنان که اجمالا خدمتتان عرض شد، طرح استانی شدن انتخابات نه تنها سوالی که ادعای پاسخ دادن به آن را دارد حل نمی‌کند و فقط صورتش را پاک کرده بلکه سوالات جدیدی را نیز ایجاد می‌کند که هیچ معلوم نیست چند دوره از مجلس شورای اسلامی و چند طرح و قانون دیگر باید بهارستان را مشغول بکند تا به این سوالات جدیدی که ایجاد شده پاسخ بدهد! با تصویب این طرح انتخابات به طور کامل در اختیار لیست‌ها و قبائل سیاسی قرار خواهد گرفت و راس همه امور (مجلس) به اشغال دائمی چند دسته کم جمعیت اما ثروتمند و قدرتمند خواهد افتاد که بار‌ها ثابت شده پیگیر دغدغه‌های اساسی مردم نیستند. اگر جز این است آقایان بفرمایند، یک نفر که با هیچ کدام از جناح‌های مشهور سیاسی انطباق فکری ندارد و بنا دارد مستقلا وارد کارزار انتخابات شود چگونه خواهد توانست در فرصت چند روزه تبلیغات انتخاباتی در می‌انِ جمعیت چندصد نفری کاندیدا‌ها خودش را به مردم یک استان! بشناساند و آن‌ها را توجیه کند که بهتر از دیگران می‌تواند خواسته‌هایشان را نمایندگی کند؟ پر واضح است که این امکان کاملا از بین خواهد رفت و در این صورت مردم غالبا به دو دسته تقسیم خواهند شد دسته اول آنان که از امکان اثرگذاری جدی در نتیجه انتخابات مایوس گشته‌اند و می‌دانند از این پس قدرت در دست چند گروه دست به دست خواهد شد و زمینه اعمال نظرهای دیگر به طور کامل از میان رفته و از شرکت پرشور در انتخابات چشم خواهند پوشید که البته در شبیه‌ترین نمونه به طرح استانی شدن انتخابات در کشور یعنی پایتخت همین اتفاق افتاده و تهران یکی از کم مشارکت‌ترین انتخابات‌های کشور را برگزار می‌کند که این در تضاد با رسالت اصلی انتخابات است که رهبری می‌فرمایند: «به نظر من مسئلة اول در انتخابات، مسئلة انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئلة اول، مسئلة حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‌های نظام را مستحکم می‌کند، آبروی ملت ایران را زیاد می‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی‌ها زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف می‌کند. این یک مسئله بسیار مهم است؛ پس مسئله اول، شرکت در انتخابات است.»

این تشکل دانشجویی در ادامه نوشت: دسته دوم کسانی هستند که اگرچه در انتخابات شرکت می‌کنند اما به واقع هیچ‌گاه نخواهند توانست با یکایک کاندیدا‌ها آشنا شوند و از میان آن‌ها تصمیم گزینشی بگیرند بلکه باید لیستی از اسامی را پشت سر هم بنویسند و در صندوق بیاندازند که فقط ادعای مشهور سیاسیشان را شاید شناخته باشند. با استانی شدن انتخابات مجلس، تعداد کاندیداهایی که مردم باید خصوصیات و آن‌ها را بررسی کنند، افزایش می‌یابد و این باعث کاهش شناخت مردم از نمایندگان خود خواهد شد و کاهش شناخت مردم از نمایندگان خود، علاوه بر آنکه با روح و هدف انتخابات در تضاد است، با کاهش مشارکت مردم در انتخابات رابطه مستقیم داشته و مشارکت را کاهش خواهد داد. در طرح استانی شدن انتخابات، ‌ اصل توجه نمایندگان معطوف به مراکز استان‌ها خواهد شد و دیگر شهرستان‌ها از شعاع توجه نمایندگان باز می‌مانند و این قضیه قطعاً موجب سرخوردگی مردم، افزایش شکاف و تنش‌های اجتماعی و کاهش مشارکت مردمی خواهد شد. مجلس فعلی علی‌رغم همه ایرادات به دلیل وجود نمایندگان از دورافتاده‌ترین نقاط کشور مهم‌ترین عامل حفظ وحدت ملی در کشور است. بسیاری از شهرهایی که اسم آن‌ها سالی یک بار هم به گوش مردم پایتخت نمی‌خورد و اصلا از وجود آن‌ها خبر ندارند در مجلس نماینده دارند.

در پایان نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به دبیر شورای نگهبان اعلام کرد: بررسی تفصیلی طرح غلط استانی شدن انتخابات در این فرصت نمی‌گنجد اما حضرتتان نیک می‌دانید که جمهوریت نظام از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب است و هیچ روا نیست که به یک تصمیم ناصحیح آسیب ببیند. امیدواریم، جزییات این طرح هیچ‌گاه رای نیاورد و اگر خدای ناکرده مهر تایید مجلس را گرفت شورای محترم نگهبان مقابل این جفای بزرگ به جمهوریت نظام را بگیرد. انشاالله.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: