« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
روستای قیام لنده
راه دوم برای توسعه پایدار این مکان محروم ،احداث راه آسفالته از تشان بهبهان به روستای" تنگ بن" و به سوی قیام و از آنجا به لنده و خروج قیام و توابع آن از بن بست می باشد که معدن جدید تنگ زرده قیام بهترین بهانه برای آبادی قیام و روستاهای تابعه می باشد

سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com
رضا فاطمی:در پاسخ به گلایه های آقای رضا پور در دفاع از حق مردم روستای قیام و روستاهای اطراف آن چندین راه برای آبادی این مکان های محروم پیشنهاد می گردد و ارزیابی آنها با خود مردم و مسئولین محترم می باشد و امیدواریم مردم از مسئولین خویش بخواهند و تا رسیدن به نتایج نهایی پیگیری خستگی ناپذیری از خود نشان دهند تا به زودی شاهد شکوفایی این مناطق و توسعه پایدار آن بر اساس اقتصاد زیست محیطی و با تکیه بر منابع طبیعی نزدیک خویش باشند.

راه اول : با توجه به ارزیابی های صورت گرفته اولیه در منطقه کوههای حاتم و تلرش ما بین دو استان و وجود تنگ باریک و بلند معروف به" تنگ آبی " در انتهای حوزه آبخیز وسیع ممباغان و پشت روستای چلی که سالیانه هزاران متر مکعب سیلاب و رسوب با گذر از این تنگ به دریاچه سد مخزنی مارون بهبهان وارد می شود که خود باعث مشکلات زیادی در آینده سد مخزنی مارون و کاهش عمر مفید آن خواهد شد.

اما با احداث سد بتونی یا گابیونی 70 متری در " تنگ آبی" که آب چشمه های ممباغان نیز به آن تزریق می شوند می توان از مزایای بیشمار آن به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و به نفع کشاورزان فقیر و تامین آب شرب مردم بومی و جلوگیری از مهاجرت آنها کمک کرد.

از مزایای احداث این سد عبارتند از:
1- کنترل میلونها متر مکعب و صدها تن رسوب در سال، کاهش فرسایش و کاهش سرعت پرشدن دریاچه سد مخزنی مارون بهبهان.
2- احداث مخزن آب سالیانه و تامین آب شرب مردم(مثل سد لار تهران که از کنترل سیلابهای فصلی آن برای تامین آب شرب مردم استفاده می گردد) قیام و روستاهای تابعه از توابع شهرستان لنده و روستاهای شهرستان تشان بهبهان(به علت تسلط ارتفاعی "تنگ آب" بر تشان از سمت آببهاره و چهکارد ) در استان خوزستان و رونق کشاورزی در هزاران هکتار زمین دیم پایین دست این سد و اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم هزاران نفر.
3- ایجاد دریاچه آبی از سیلابها و هرزابها در منطقه نیمه خشک و کم آب و کمک به رشد حیات وحش منطقه حاتم و تلرش.
4- کمک به تقویت سفره آبهای زیر زمینی و پر آب کردن رود کوف.
5- کمک به حفظ تنوع زیستی و افزایش تعداد وحوش که از لحاظ گردشگری و رونق اقتصادی حائزت اهمیت هست.

راه دوم برای توسعه پایدار این مکان محروم
احداث راه آسفالته از تشان بهبهان به روستای" تنگ بن" و به سوی قیام و از آنجا به لنده و خروج قیام و توابع آن از بن بست می باشد که معدن جدید تنگ زرده قیام بهترین بهانه برای آبادی قیام و روستاهای تابعه می باشد. احداث کارخانه معدن مذکور در صحرای تشان حد واسط روتلخی ها و روستای تنگ بن و اشتغال به کار اهالی آل طیب در آن ، که بهتره تا دیر نشده هر چه سریعتر اقدام شود.

روستای قیام در 30کیلومتری شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

برای قرائت یاداشت «روستای قیام ومشکلی بزرگ به نام مهاجرت» اینجا را کلیک کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: