« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اصل فرهنگ باورها و ارزش ها است، گفت: بزرگترین خدمت به جامعه انتقال باورها و ارزش های صحیح است؛ بالاترین خیانت گرفتن باورها و ارزش های صحیحی و جایگزین کردن باورهای نادرست است

 به گزارشپایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  در دیدار دانشجویان طرح ولایت استان کهگیلویه و بویر احمد که در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، گفت: آفریده شدن انسان در عالم با ویژگی های خاص منجر به اختلافات و نزاع می شود البته این مسأله به گونه ای نیست که بتوان گفت خداوند از این موضوع خبر نداشته است.

وی افزود: اگر به فلسفه آفرینش انسان نگاه کنیم می بینیم که این مسأله از لوازم آفرینش است، خداوند انسان را آفریده تا با انتخابات آگاهانه سرنوشت خود را تعیین کند؛ برای ایجاد زمینه انتخاب باید شرایطی پدید آید که در حال تغییر باشد؛ از همین رو انسان در شرایط ثابت نمی تواند انتخاب داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان می تواند هر آن تصمیم خود را تغییر دهد، اظهار داشت: انسان می تواند 50 سال راه خوب را در پیش بگیرد و در آخر عمر خود مسیرش را تغییر دهد، همچنین می تواند 50 سال در مسیر نادرست باشد و در آخر عمر خود به مسیر حق بازگردد.

وی ادامه داد: منافعی که در دنیا نصیب انسان می شود محدود است و هیچ انسانی نمی تواند به تمام خواسته های خود دست پیدا کند، انسان گرایش بی حد طلبانه دارد؛ از همین رو اگر کل ثروت زمین به کسی داده شود آن شخص به این فکر می افتد که آیا در مریخ نیز ثروت وجود دارد تا به آن دست پیدا کند؛ بنابراین این روحیه بی حد طلبی انسان می تواند سبب اختلاف شود.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که منافع مادی بخشی از زمینه های اختلاف بین انسان ها است، ابراز داشت: عامل نزاع تنها منافع مادی نیست بلکه گاهی قوه وهمیه انسان و حس برتری خواهی نیز سبب نزاع می شود؛ اختلاف می تواند عامل عقلانی نیز داشته باشد که این مورد در زمانی است که انسان برای دین وارد جنگ شود.


وی عنوان کرد: در تورات آمده زمانی که خداوند انسان را آفرید و فسادهای او را مشاهده کرد پشیمان شد اما این مسأله کاملا نادرست است، خداوند متعال با آگاهی کامل انسان ها را خلق کرده و با قرار دادن حق اختیار در صدد امتحان کردن بندگان است تا فداکار از خودخواه مشخص شوند.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر خداوند قدرت دفاع را برای انسان ها قرار نداده بود سبب می شد ظالمان مسلط شوند و دیگران را از بین ببرند که در این صورت زمینه رشد انسان نابود می شد؛ اگر دفاع نبود مراکز خدا پرستی از بین می رفت و جهان به فساد همه گیر مبتلا می شد، از همین رو خداوند به مؤمنان اجازه داد تا از خود دفاع کنند.


وی اضافه کرد: اگر کار به جایی برسد که مؤمنان در حال انقراض باشند خداوند عذاب نازل می کند و همچنین در جایی که بنا باشد کار به دست اهل فساد بیفتد جلوگیری می کند، از همین رو می بینیم در قضیه حضرت نوح خداوند مؤمنان را سوار کشتی کرده و اهل فساد را دچار عذاب می کند.


رییس مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) با بیان این که هرچه امتحانات سخت تر شود رشد انسان بالاتر می رود، گفت: با پیشرفت علم افراد آسان تر می توانند راه حقیقت را در پیش بگیرند، همچنین زمینه ها برای به دام افتادن در دام فساد نیز بیشتر شده است.


وی افزود: امروز در یک لحظه می توان با تمام دنیا ارتباط برقرار کرد؛ از این رو تحولات و پیشرفت ها می تواند سبب پیشروی گروه های حق و باطل شود، اگر کسی خداوند را انتخاب کند خدا چند برابر به او کمک خواهد کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نخستین وظیفه انسان شناخت درست زمان و وظایف پیش رو است، اظهار داشت: در اسلام هر کس به اندازه توانش در برابر دیگران مسؤول است، کسانی که بهره بیشتری از هدایت و نعمت های خدا ببرند وظیفه سنگین تری دارند.


وی ادامه داد: مسؤولیت شخص عالم 70 برابر بیش از جاهل است چون جاهل توانایی کمک دیگران را ندارد البته در این مسأله عالم به معنای عمامه به سر نیست بلکه مراتب علم در افراد می تواند متفاوت باشد از این رو هرکس به اندازه ای عالم است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که می توان ادعا کرد که از ابتدای آفرینش آدم تا کنون هیچگاه شرایط به حساسیت زمان ما و امروز نبوده است، ابراز داشت: از سویی اسباب گمراه و اغوای بندگان به اندازه ای وسیع شده که امکان نفوذ و فساد در همه جا وجود دارد.


وی عنوان کرد: اگر در گذشته در زمان های طولانی یک نفر گمراه می شد امروزه با القای تفکرات غط و صحنه های گمراه کننده این مسیر کمتر از یک سال انجام می شود، در مواجهه با اختلافاتی که بین انسان ها پدید می آید دو طیف کلی وجود دارد.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: گروهی معتقد هستند انسان باید لذت ببرد و خوش بگذراند چون پس از مرگ خبری نیست اما گروه دیگر می گویند تمام زندگی دنیا ابزار بوده و هدف جایی دیگر است و انسان باید به فکر دوران پس از مرگ باشد.


وی اضافه کرد: بیش از 20 هزار آیه قرآن مربوط به این است که زندگی در دنیا خلاصه نمی شود، باید توجه داشت انسان برای همنشینی و همسایگی خدا آفریده شده است؛ اگر این موضوع برای انسان حل شود موضع انسان در موارد گوناگون مشخص می شود.


رییس مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) با بیان این که همه تلاش انبیا این بود که به انسان بفهمانند مسائل دنیوی ابزاری برای سعادت دنیوی است، گفت: اصل فرهنگ باورها و ارزش ها است، بزرگ ترین خدمت به جامعه انتقال باورها و ارزش های صحیح است؛ بالاترین خیانت گرفتن باورها و ارزش های صحیح و جایگزین کردن باورهای نادرست است.


وی با اشاره سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه افزود: خدمت کردن فرهنگی با دیگر خدمات قابل مقایسه نیست، باید توجه داشت که میزان ضرر فرهنگی بسیار بیشتر از ضرر مالی است؛ نخبگان باید با تهاجم و خیانت های فرهنگی مبارزه کنند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تنها تأمین آب و نان مردم هنر نیست، اظهار داشت: آب و نان جنبه حیوانی انسان است، آنچه انسان را سعادتمند می کند وجهه ارزشی او به شمار می رود؛ نخبگان می توانند سرنوشت یک کشور را تغییر دهند.


وی ادامه داد: کشور ایران از هر طرف به وسیله تحریم های اقتصادی، علمی و دفاعی مورد هجوم است اما خداوند به برکت اسلام و رهبری حضرت امام و رهبر انقلاب کشور را در غالب موارد بی نیاز کرد؛ آنچه که سبب پیروزی بر دشمنان می شود خدمات فرهنگی است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دشمن بالاترین تلاش خود را برای از بین بردن فرهنگ صرف می کند، ابراز داشت: دشمن از همان زمان پیروزی انقلاب فهمید که برای جلوگیری انقلاب باید فکر انقلابی از ملت گرفته و ارزش های ملت را تغییر دهد که متأسفانه موفقیت های به دست آورده است.


وی عنوان کرد: آنچه مایه خسارت و تأسف است تصمیم سازان و تصمیم گیران هستند که توجه ندارند خطر فرهنگی خطرناک تر از خط مادی و مالی است؛ حضرت امام به صورت یک نفره در جهان تحول فرهنگی ایجاد کرد اما کسانی هستند که آگاهانه یا از روی غفلت توجهی به مسائل فرهنگی ندارند.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: امروز جنس و کالایی می خریم به عنوان مثال 3 هزار تومان اما این جنس در هفته بعد 8 هزار تومان می شود، پس چگونه گفته می شود که تورم ها کاسته و تحریم ها برداشته شده است؛ ان شاء الله که سخن این افراد درست است و عقل ما نمی رسد.


وی اضافه کرد: اگر ما به اندازه ای پیشرفت کنیم که یکی از ایالت های آمریکا شویم یا از نظر حمایتی شبیه اسرائیل شویم آیا ما باید راضی شویم.


رییس مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) با بیان این که هدف از انقلاب انسانیت و رسیدن به قرب الهی بود، گفت: اگر فقط مسأله مادیت بود زمان شاه هم می توانستند زندگی کنند همانگونه که برخی گروه های سیاسی ملی گرا می گفتند اگر شاه دست از بلندپروازی بردارد دیگر مشکلی نیست.


وی افزود: عده ای که خود را برای معنویت آماده کردند از سوی برخی افراد به آن ها گفته می شود دست از معنویت بردارید و هر علفی که دوست دارید در آخور خوبی برایتان آماده کرده ایم؛ این افراد همین موضوع را نیز دروغ می گویند اما اگر راست هم باشد هدف انسانیت بود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در هیچ یک از وصیت نامه های شهدا نیامده که برای ارزان شدن نان یا کاهش تورم شهید شده باشند، اظهار داشت: در وصیت نامه همه شهدا صحبت از حضرت امام، اسلام، انقلاب، تبعیت از رهبر و حفظ ارزش ها و دستاوردها است.


وی ادامه داد: حال با این وجود اگر مسیر آرام آرام و بدون این که حساسیت ایجاد شود به سوی گرایش های مادی هدایت شود آیا خیانت نیست، هیچ خیانتی بالاتر از این نیست؛ این کار سبب ضعف ایمان مردم می شود، عزت و قدرت جمهوری اسلامی به دلیل ایمان بود.رسا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: