« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۹۶۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
تحلیلی از نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستانهای گچساران و باشت در اسفند94

 پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir

نوراله محمدی ده بزرگ:انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین روبدادهای انتخاباتی کشور است.

حساسیت ملی نسبت به آن در سطح بالایی است و در شهرستانهایی مانند گچساران میزان حساسیت بیشتر است.با توجه به فضای نماینده سالاری حاکم بر استان و شهرستان به دلایلی از قبیل، بالابودن نقش نمایندگان در شهرستان ، آرایش جدید مدیران استانی و شهرستانی با تغییر نمایندگان ،تاثیر پذیری شدید مدیران استان و شهرستان از نماینده که متعلق به همه دوران است.

بنا داریم با توجه به عوامل تاثیر گذار در انتخاب نماینده تحلیلی از فضای انتخاباتی حاکم بر شهرستان ارایه داده و سپس با توجه به تحلیل انجام گرفته به بررسی میزان موفقیت نامزدهای انتخاباتی در کسب آرای شهروندان بپردازیم .

بطور کلی ،عوامل اثر گذار در میزان برخورداری نامزدها از آرای شهروندان عبارتند از:

1-میزان موفقیت نامزدها در سوابق اجرایی قبلی بویژه در زمان تصدی نمایندگی

2-گرایشهای حزبی نامزدها و تعداد تشکل های حامی او

3-جهت گیری قومیت ها و طوایف شهرستانهای باشت و گچساران

4-عملکرد مدیریتی ، اجتماعی هواداران نماینده و نحوه تعامل آنها با مردم حوزه انتخابیه

البته به فرض اینکه همه نامزدهای موجود از فیلتر شورای محترم نگهبان عبور کنند تا کنون آقایان افشین پور،تاجگردون و فولادی اعلام موجودیت کرده اند و احتمال حضور داوطلبان دیگر نبز بعید نمی باشد هر چند که نامزدهای جدید مجبورند یا با نامزدهای موجود ايتلاف کنند یا شانس اندکی برای موغقیت دارند . حال با توجه به عوامل تاثیر گذاربه ارزیابی میزان آرا سه نامزد حاضر می پردازیم.
البته به اعتقاد این حقیر شواهدی دال بر غیر نرمال بودن جامعه مورد بررسی وجود دارد که رخدادهای غیر منتظره مانند بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان یاوقایع دیگر می تواند بر میزان دقت پیش بینی احتمالی اثر بگذارد.

در مورد عامل اول که مربوط به سوابق اجرایی نامزدها مربوط می شود آقای افشین پور به عنوان یک پزشک معتمد با سابقه عضویت در شورای شهر در ذهن شهروندان نمود پیدا می کند ، آقای فولادی به عنوان یک مدیر شرکت نفتی نمود دارد ، آقای تاجگردون با توجه به تجارب مدیریتی قبلی، از مدیرکلی برنامه و بودجه تا معاونت سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، سابقه یک دور نمایندگی توانسته است با پدیرش مسولیتهای ناشی از نمایندگی ،مانند ریاست کمیسیونهای برنامه و بودجه ، کمیسیون تلفیق ،عضو کمیسیون برجام و اخیرا مدیر صدور احکام مجلس، خود را به عنوان یک چهره ملی و اثر گذار و مایه افتخار شهرستان نشان دهد ،لذا تعداد آرایی که در ارتباط با این معیار به سبد او می ریزد از سایرین بیشتر است.

درمورد عامل دوم آقای فولادی خود را مدافع جناح اصولگرایان و آقایان تاجگردون و افشین پور خود را مدافع جناح اصلاح طلبی می دانند ،اگر چه تعدادی از مهره های اصلی جبهه اصلاحات نسبت به مشی اعتدالی آقای تاجگردون معترض هستند ولی مبزان مقبولیت آقای تاجگردون در میان اصلاح طلبان بیشتر است و از طرف دیگر مردم شهرستان به خاطر احترام خاصی که به آقای حاج بهرام تاجگردون نماد اصلاح طلبی گرایی شهرستان دارند ، غلام تاجگردون را جانشین ایشان می دانند و از او حمایت می کنند و سهم آقای افشین پور با حضور آقای تاجگردون از سبد اصلاح طلبان به حداقل می رسد وآقای فولادی از حمایتهای همه اصولگرایان برخوردارنبوده بطوری که اآقایان حسینی و جعفری نمایندگان اصول گرای ادوار قیل مجلس تا کنون حمایت از ایشان را به مصلحت ندیده اند و تنها مهره های سطوح پایین تر که اکثرا از مدیران زمان آقایان جعفری و حسینی بوده اند به حمایت از فولادی برخاسته اند .

البته با توجه به ناتوانی احزاب اصولگرا و اصلاح طلب در اقناع مردم، حساسیت زیادی نسبت به احزاب و تشکل ها در حوزه انتخابی وجود ندارد به عنوان مثال اقای یونس رضاپور که خود را اصولگرا میداند و در زمان آقای حسینی معاون فرماتدار گچساران بوده الان حامی آقای تاجگردون است و اقای سهراب علیزاده که منش و تفکر اصلاح طلبی دا رد از فولادی حمایت می کند.

وافراددیگری با این استدلال در میان حامیان دو جناح دیده می شود ، با توجه به پیچیدگی موضوعات سیاسی و اجتماعی انتخابات شهرستان از نظر سمت وسوی حزبی حساسیت زیادی به خود نشان نمی دهد.من حیث المجموع سبد آقای تاجگردون از سبد دو نامزد دیگر بیشتر پر می شود.
درمورد عامل سوم که به جهت گیری قومیتها و طوایف مربوط می گردد به اعتقاد بنده مهمترین و حساس ترین است، سوابق تجربیات انتخاباتی نشان می دهد که قوم ترک ازیک طرف به خاطر وجود کاندیدای واحد و از طرف دیگر به خاطر حساسیت قومی ،نسبت به لرها یکدست تر عمل نموده اند،آقای فولادی از حمایت قوم ترک و آقایان تاجگردون و افشین پور از حمایت قوم لر برخوردار هستند ولی به نظر می رسد در این دوره به خاطر تغییر شرایط اجتماعی منطقه حساسیت قوم ترک نسبت به دوره های قبل کاهش پیدا کرده است.

وجود افرادی مانند افراسیاب پرویزی و محمود کریمی و برخی دیگر از ترکها و اقوامشان در جبهه حامیان تاجگردون بیانگر تایید این رویه است که خود می تواند برای رفتن به سمت انتخاب اصلح امیدوارکننده باشد .طوایف قوم لر به خاطر پایین بودن تعداد کاندیداهاشان نسبت به انتخابات های قبلی منسجم تر هستند.

موفقیت سید قدرت الله حسینی در دوره های قبل تاحدود زیادی ناشی از حمایت اقوام و طوایف قوم لر بود هرچند بیشترین مزایا در زمان نمایندگی ایشان نصیب تعداد کمی از اصولگرایان شد و نارضایتی اقوام و طوایف حامی ایشان را به دنبال داشت.غیبت آقایان جعفری و حسینی در صحنه انتخاباتی باعث سرازیزی آرا قوم لربه سبد آقای تاجگردون می گردد،لرهای ممسنی و رستم بویژه روستای حسین اباد رستم که بزرگنرین روستای منطقه رستم است و همچنین آراد طایفه انصاری که در دوره قبل به خاطر خویشاوندی سببی و نسبی از سید قدرت حسینی حمایت می کردند با نبودن ایشان با توجه به اینکه اکثرا منش اصلاح طلبی دارند به سبد آقای تاجگردون ریخته می شود.

البته در منطقه رستم یک خانواده بزرگ اصالتا ده بزرگی با بستگان نسبی وسببی زیاد وجود دارد که اکثرا در گچساران شاغل و سکونت دارند با توجه به غیبت آقای حسینی در صحنه انتخابات آرا شان به سبد تاجگردون ریخته می شود ،آرای آقای تاجگردون نسبت به دو نامزد دیگر تفاوت چشمگیری به نفع او دارد.ضمنا وصلت سببی خانواده تاجگردون با قوم ترک موجب ریختن تعداد زیادی از آرا ترکها به سبد وی می گردد.

درمورد عامل چهارم که به عملکرد مدیران هوادار نماینده و نحوه تعامل آنها با مردم مربوط می شود با توجه به اینکه آقایان افشین پور و فولادی تجربه نمایندگی نداشته اند ،مصداقهای وجود ندارد که در مورد آنها قضاوت کنیم ، هر چند در دورهای قبلی برخی از مدیران نمایندگان بد از او دفاع می کردند و مصداق مناسبی نبودند ،در دوره آقای تاجگردون مشابه دوران قبل مدیرانی با دافعه بیشتر و جاذبه کمتر وجود دارد که تا حدودی از سیدش می کاهند. ولی از نظر تعامل با مردم برخی از مدیران وی موفق بوده اند. به عنوان مثال وجود آقای حاج رحیمی به عنوان فرماندار و آقای هادی زارع پور مدیر کل آموزش و پرورش و آقایان پورالحسینی واسد زاده میر و معاون آموزش و پرورش و ...... که نقشهای مهمی را عهده دار هستند یه خاطر عملکرد مناسب و جذبه خاصی که دارند می توانند آرایی را که به سید آقای تاجگردون ریخته می شود افزایش دهند.

از طرفی تعداد ی از شهروندان گچساران فارغ از همه مسایل شخصی ،صنفی ،حزبی وقومیتی رای می دهند که آرای آنها از کیفیت و پختگی بالایی برخوردار است و به تناسب میزان توانایی و شایستگی نماینده رای می دهند که اکثرا گرایش آنها به سمت آقای تاجگردون است.

با توجه به تحلیلی که بر مبنای عوامل تعیین کننده رای شهروندان انجام گرفت آقای تاجگردون با اختلاف چشمگیری برنده انتخابات خواهد شد.
نوراله محمدی ده بزرگ
دکترای جامعه شناسی

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
هادی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
0
0
اگر ملاک شان و شخصیت افراد باشد و توسعه گچساران هم اقای تاجگردون و هم اقای فولادی هر دو از توانایی خوبی برخوردارند.
جمادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
1
0
وشاید رقیب اقای فولادی از فیلتر شورای نگهبان نگذرد اگر چه ان بالا اصولگراست و در گچساران اصلاح طلب
باوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
1
0
باشت و باوی به تاجگردون رای نمی دهد ایشان اصلاح طلب نیست
اصولگرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
0
0
به اعنقاد شما تشکل های سیاسی در این شهرستان فقظ یک تابلو هستند واقعا همینطور است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: