« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۷
یلدا
نقل خاطرات و قصه گویی توسط پدربزرگ و مادربزرگ ها نیز یکی از مراسمات بسیار جالبی است که یلدا را برای خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی دلپذیرتر می کند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف از یاسوج،ما ایرانیها مناسبت هایی داریم که در تمام دنیا بی نظیر است یکی از این مناسبت ها که همگرایی خاصی نیز با طبیعت دارد شب یلداست.

این شب به طولانی ترین شب سال معروف است یلدا یک لغت سریانی و به معنای میلاد است و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کرده اند به این نام نامیده شده است.

در این شب در هر نقطه از ایران مناسبت های مختلفی توسط مردم انجام می شود که مهمترین و شاخص ترین این مراسمات به ویژه در استان ما تفعل بر حافظ توسط پدربزرگ و مادربزرگ ها برای اعضای خانواد همچنین شاه نامه خوانی است.
دیدار و سرکشی از پدربزرگ و مادربزرگ ها نیز از دیگر مراسمات مردم استان در شب یلداست و اگر هنوز هم کرسی به راه باشد با کشیدن پاهایمان زیر کرسی ها به لذت این شب افزوده می شود.

نقل خاطرات و قصه گویی توسط پدربزرگ و مادربزرگ ها نیز یکی از مراسمات بسیار جالبی است که یلدا را برای خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی دلپذیرتر می کند.

در این میان از خوراکی های شب یلدا نظیر اجیل و هندوانه و خصوصا انار نمی توان گذشت.

البته در نقاط مختلف ایران براساس خرده فرهنگ ها و ایین هایی که هر منطقه دارد خوراکی های متنوعی توسط مردم مصرف می شود.

استان ما نیز همچون اکثر نقاط ایران غذای معروفی در شب یلدا دارد.

آش کشک یکی از غذاهای معروف استان کهگیلویه و بویراحمد است که در شب یلدا در خانه های انها پخته و استفاده می شود.

برای پختن آش کشک ابتدا برنج«ترجیحا چمپا» را با مقداری آب پخته بعد کشک از قبل سابیده شده را بهش اضافه می کنند آن را مدام هم می زنند تا وقتی که به جوش آید بعد از جوش آمدن بیست دقیقه بعد این غذا اماده خوردن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: