« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۰
در چند دهه اخیر فرهنگ غلط مصرف هندوانه در شب یلدا رواج یافته که هیچ ارتباطی با فرهنگ و سنت ایرانی ندارد

پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،

شب یلدا نزدیک است و بسیاری از مردم در تدارک خوراکی های مربوط به این شب اما خوردن بعضی از میوه جات و همچنین زیاد خوردن  انواع مواد غذایی با هم ممکن است شما را دچار بیماری کند.

بر همین اساس خبرنگار پایگاه خبری « آوای رود کوف» گفت و گویی با محقق و پژوهشگر طب سنتی  داشته که در ادامه با هم می خوانیم:

سید حامد گوهری فر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری « اوای رود کوف» گفت:به هیچ عنوان از هندوانه در شب یلدا استفاده نکنید.

کارشناس طب سنتی افزود:در چند دهه اخیر فرهنگ غلط مصرف هندوانه در شب یلدا رواج یافته که هیچ ارتباطی با فرهنگ و سنت ایرانی ندارد.

وی اظهار کرد: بهترین فصل برای مصرف هر میوه فصل برداشت آن است.که متاسفانه پیشرفت تکنولوژی باعث راه اندازی سردخانه ها و انبارهای میوه شده که دلالان خرید و فروش میوه فقط برای سودهای کلان اقدام به انبارداری میوه های تمام فصول از جمله هندوانه کرده اند تا در فصلی غیر از فصل برداشت آن میوه با سودهای چندبرابر به دست مردم برسد در صورتی که این کار کاملا اشتباه و طبق احادیث میوه هر فصل باید در همان فصل استفاده شود.

سید حامد گوهری فرد بیان کرد:هندوانه دارای مزاجی سرد و تر است فصل برداشت این میوه در فصل تابستان است که فصلی با مزاجی گرم و خشک می باشد پس بهترین فصل برای مصرف هندوانه فصل رویش آن یعنی تابستان است.

وی افزود:باتوجه به اینکه هندوانه دارای مزاجی سرد و تر است و فصل زمستان نیز دارای مزاج سرد و تر است به هیچ عنوان مصرف هندوانه در این شب توصیه نمی شود و توصیه می شود به جای استفاده از هندوانه از اجیل و خشکبار گرم و خشک، کدو حلوایی، انار و میوه های شیرین استفاده شود.

گوهری فرد تاکید کرد:در این شب از هر گونه پر خوری پرهیز شود و بهترین زمان برای مصرف میوه و خشکبار دوساعت بعد از صرف شام است چرا که مصرف میوه بعد از غذا باعث ایجاد اختلالات هاضمه و دیگر مشکلات مربوط به معده خواهد شد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی ضمن تبریک شب یلدا با اشاره به اینکه عامل اصلی همه بیماری ها تغذیه نامناسب است، اضافه کرد: در فصل زمستان از مصرف غذاهای سرد از جمله هندوانه، لبنیات، ترشیجات، ماهی خصوصا در مناطق سردسیر پرهیز شود و به جای آنها از غذاهای گرم مثل حبوبات، میوه های شیرین، ادویه ها، گوشت قرمز ،دمنوشهای گرم دارچین ،به لیموو استوخدوس به جای چای استفاده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: