« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
آوای رودکوف :رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح ملی مراقبت فعال بیماری VHS ماهیان قزل آلا در مزارع پرورش آبزیان استان به اتمام رسید

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف از یاسوج  دکتر سیده صفورا بزرگواری در جمع خبرنگارن گفت: بیماری VHS که به سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی ماهیان هم معروف است، عمدتا در ماهیان قزل آلا بروز می کند.

وی با شاره به اینکه 189 مزرعه فعال پرورش قزل آلا دراین  استان وجود دارد، عنوان کرد: اگرچه این بیماری  قابل انتقال به انسان نیست اما باعث بروز تلفات سنگین در استخرهای پرورش آبزیان می شود.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اجرای طرح ملی مراقبت فعال بیماری VHS ماهیان قزل آلا در این استان،  بیان  کرد: در فاز نخست این طرح، در مزارع آبزی پروری حد واسط شهرستانهای دنا و بویراحمد اجرا شد با بررسی وضعیت سلامت عمومی ماهیان همچنین علائم مشکوک و تلفات احتمالی این مزارع از استخرهای پرورشی نمونه گیری می شود تا آزمایش های تخصصی، انجام و تدابیر بهداشتی و قرنطینه ای لازم در موارد موردنیاز اعمال شود.

بزرگواری ادامه داد: در فاز دوم طرح کارشناسان ادارات  دامپزشکی شهرستانها به تمام مزارع پرورشی فعال سردآبی شهرستان مراجعه نموده و ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوط جزئیات این عملیات پایش هم در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله سوم که از تاریخ هفتم دیماه سالجاری آغاز شد در قالب 3 اکیپ در سطح شهرستانهای بویراحمد و دنا بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان از 54 مرکز تکثیر حدواسط و پرورش آبزیان بازدید و نمونه برداری بعمل آمد.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد  عنوان کرد: عمده راه انتقال این بیماری به استخرهای آبزی پروری از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب، غذا و جابه جایی بین مزارع است.

بزرگواری افزود: به آبزی پروران توصیه می شود ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، از جابه جایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای اداره های دامپزشکی خودداری کنند و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز فقط از مراکز مجاز تحت نظر سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

وی اضافه کرد:  آبزی پروران باید در اصلاح ساختار بهداشتی مزارع خود اهتمام جدی داشته باشند و هرگونه تلفات و موارد مشکوک در استخرهای خود را سریعاً به دامپزشکی اطلاع داده تا اقدام های بهداشتی و قرنطینه ای لازم انجام گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: