« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
آوای رودکوف:زندگی همان زندگی است مردم همان مردم هستند پس چه چیزی باعث شده بیماری سرطان رشد پیدا کند و وارد زندگی مردم شود سرطان قوی تر شده یا اینکه مردم ضعیف تر شدند

پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،
اسم سرطان این روزها خیلی بیشتر از گذشته بر سر زبان ها جاری می شود، فلانی سرطان گرفته دیگر فرقی نمی کند چه نوع سرطانی گرفته باشد خوش خیم یا بدخیم اما حتی شنیدن اسم سرطان آدم را به وحشت می اندازد.

باید گفت که در سالهای نه چندان دور یعنی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته مبتلا شدن به این بیماری آنگونه که امروز شایع است وجود نداشت زندگی همان زندگی است مردم همان مردم هستند پس چه چیزی باعث شده بیماری سرطان رشد پیدا کند و وارد زندگی مردم شود سرطان قوی تر شده یا اینکه مردم ضعیف تر شدند.

اما با کمی تامل می توان پی برد که سرطان همان سرطان است اما این مردم هستند که به گونه ای مقاومت بدنشان در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان کم شده است دلیل این کاهش مقاومت چه چیزی می تواند باشد.
وقتی به بیست یا سی سال گذشته فکر کنید یا از افراد کهن سال بپرسید متوجه خواهید شد که در آن سالها خیلی کم پیش می آمد که فردی یا جوان و نوجوانها در آثر مبتلا شدن به این بیماری فوت کرده باشند .

مرگها بیشتر طبیعی بودند آن دوران ها غذاها اینقدر متنوع نبود استفاده از روغن و فست فودها خیلی شایع نبود روغن مورد استفاده به ویژه در این استان بیشتر روغن حیوانی بوده است البته نمی توان از این گذشت که فوت خردسالان در اثر تلاسمی خیلی شایع بود این روزها روغن یکی از چاشنی های اصلی خیلی از غذاها شده ، بچه ها از کودکی به خوردن چیزهایی عادت می کنند که اصلا برای سلامتی آنها نه تنها مفید نیست بلکه ضرر هم دارد در آن سالها در مواد غذایی مورد استفاده مردم از مواد نگهدارنده خیلی کم استفاده می کردند اما امروزه خیلی مورد استفاده قرار می گیرد با این وجود می توان پی برد که تغذیه ناسالم باعث کم شدن مقاومت بدن مردم شده است.

بسیاری از غذاهای امروز را با غذاهای بیست سال گذشته مقایسه کنید. نوشیدنی های امروز را با نوشیدنی های بیست سال گذشته مقایسه کنید برنج و خوارکی های امروز را با خوارکی های آن سالها مقایسه کنید.

به مرور زمان بسیاری از غذاهای ما که باید به طرف طبیعی بودن می رفت به سمت مصنوعی پیش  رفته است اما منظور از مصنوعی چیست؟در غذاهایی که مصرف می شود به گونه ای یک عامل شیمیایی در به وجود آمدن آن نقش دارد یا یک جزیی از موارد به کار رفته در غذای مورد مصرف ما کم شده است.

نان را در نظر بگیرید ، آردی که برای پخت نان در نانوایی ها استفاده می شود باید سبوس داشته باشد وجود سبوس در نان ظاهر آن را تیره می کند اما ارزش غذایی آن خیلی بیشتر از نان هایی است که سفید هستند سبوس یکی از منابع مهم فیبر است که در جلوگیری از بروز بسیاری از سرطان ها موثر است ۱۰ گرم سبوس ۲۱۳ کالری انرژی دارد همچنین در بسیاری از نانها از جوش شیرین استفاده استفاده می کنند در حالی جوش شیرین در نان باعث تجزیه بسیاری از ویتامین ها از جمله ریبوفلاوین و اختلال در جذب اهن و پوکی استخوان می شود.
استفاده ما از روغن به ویژه روغن های جامد و مایع خیلی زیاد تر از گذشته شده است وقتی این روغن ها زیاد حرارت ببینند باعث ایجاد ماده ای به اسم آکرولئین در آن می شود که این ماده خود یکی از عوامل ایجاد انواع سرطان است در این موارد بهتر است از غذاهای پخت شده با آب یا بخار پز استفاده کرد اما همه می دانیم که در ساندویچی ها برای ایجاد انواع فست فود روغنی که استفاده می کنند حرارت زیاد احتمال ایجاد ماده آکرولئین در آن زیاد است استفاده از فست فودها خود به نوعی در دراز مدت باعث ایجاد انواع اختلال در بدن می شود که سرطان یکی از این اختلالات است پس اگر از این مواد غذایی استفاده نکنید مطمن باشید نه تنها ضرر نخواهید کرد بلکه نفع هم داشته است.

پنیری که برای پختن پیتزا ازش استفاده می شود در آثر حرارت دیدن یکی از عوامل ایجاد سرطان خواهد بود بیماری ها به ویژه این بیماری بر آثر یک یا دو ماه تغذیه نامناسب ایجاد نمی شود بلکه نتیجه تغذیه نا مناسب ما از دوران کودکی است که در دراز مدت آثر خود را در قالب بیماری های متفاوت نشان می دهد بدون شک افرادی که دچار این بیماری می شوند زمینه ایجاد آن را در بدن خود فراهم کرده اند.

روند رشد انواع سرطان در این استان واقعا نگران کننده است به گونه که سال گذشته ۴۰۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۲۱۵ نفر جان خود را از دست دادند و از این ۲۱۵ نفر ۷۲ نفر در اثر سرطان معده فوت کرده اند.

در همین زمینه ،رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف گفت: سرطان سومین علت مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: شایع ترین سرطان های این استان سرطان معده، سرطان پستان در میان خانمها، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان معده است.

چمن خاطرنشان کرد: بروز سرطان در این استان از متوسط کشوری پایین تر است که دلیل این تفاوت عمدتا به دلیل پایین تر بودن سن جمعیت این استان در مقایسه با کشور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب مهمترین علت ایجاد این بیماری است، افزود: کم تحریکی، تغییر سبک زندگی، استعمال دخانیات، اضافه وزنی و چاقی از دیگر عوامل ایجاد بیماری سرطان است.
وی راههای پیشگیری از بیماری سرطان را اینگونه بیان کرد: ترویج سبک زندگی سالم و اصلاح عادات غذایی، افزایش سهم میوه جات و سبزیجات و لبنیات در سفره غذایی، کاهش مصرف چربی ها و گوشت قرمز، پرهیز از استعمال دخانیات، افزایش تحرک و فعالیت بدنی، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، افزایش مصرف سرانه ماهی و گوشت سفید، عدم نوشیدن مایعات داغ، استفاده بیشتر از مواد غذایی از جمله گوجه فرنگی. کلم، اسفناج و و چای سبز است.

در صورتی که مخاطبان عزیز به داشتن اطلاعات بیشتری در خصوص این بیماری و عادات غذایی از دیدگاه طب سنتی علاقمند هستند می توانند با گذاشتن کامنت و ثبت آن نظر خود را ارایه دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: