« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۵۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
احیای روابط اقتصادی ایران با اروپا از کشور ایتا لیا شروع شد و سپس به فرانسه ختم شد. اما چرا ایتالیا ؟ ایتالیا یک شریک تجاری و اقتصادی سنتی ایران و یکی از کشورهای مهم اتحا دیه اروپایی محسوب می شود

پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،

نعمت الله درتاج کار شناس ارشد تاریخ:
سفر آقای روحانی پس از شانزده سال روابط پر فراز ونشیب بین ایران و کشورهای اروپایی که به خاطر مسایل هسته ای پیش آمده بود،به سمت و سوی دو بعد متفاوت از هم آغاز گردید. بعد اول احیای اقتصاد اسیب دیده از تحریمهای آمریکا و کشورهای اروپایی و شورای امنیت ساز مان ملل متحد بود.بعد دوم، اعلان حضور سیاسی ایران در صحنه جها نی و بارویکرد تعامل بر اساس احترام متقابل بود. به نظر میرسد در این مرحله از سفر اقای رو حانی به کشورهای ایتا لیا و فرانسه موفقیت در بعد اقتصادی بیشتر می باشد . وشاید بتوان گفت در بعد سیاسی فقط اعلان حضور در جمع کشور های فعال سیاسی در عرصه سیاست خارجی بین الملل می باشد و موفقیتهای دیپلماسی شاید برای وقتی دیگر.

بنا بر این احیای روابط سیاسی و بازیگری نقش اول منطقه نیازمند فرصت و برنامه ریزی دقیقتری باشد و محدود کردن اهداف سیاسی در این سفر کوتاه ، بنا برفوریت موضوع کافی بوده و در همین اندازه که خروج از انزوای سیاسی بین المللی که توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی برای کشورمان ایران بوجود آمدهبود به موقع م، مناسب و کافی بود.

اما در بعد اقتصادی:بدون تردید تحریمهای اقتصادی اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و آمریکا اقتصاد نحیف و تک محصولی را که ریشه در تاریخ نفت ایران دارد،به شدت اسیب راسانید و اقتصاد ایران به مرز هشدار رسیده بود.اینکه ریشه این ضعفهای اقتصادی در کجا و چه بوده وهست از حوصله این بحث خارج است.

احیای روابط اقتصادی ایران با اروپا از کشور ایتا لیا شروع شد و سپس به فرانسه ختم شد. اما چرا ایتا لیا.؟ ایتا لیا یک شریک تجاری و اقتصادی سنتی ایران و یکی از کشورهای مهم اتحا دیه اروپایی محسوب می شود و به لحاظ سیاسی در دوران در گیری این اتحادیه با ایران بر سر مسایل هسته ای وجود داشت، تقریبا نسبت به سایر کشورهای اتحا دیه نقش کم حاشیه تری داشته و خود ایتا لیا درسفر روحانی به ان کشور پیش قدم شده بود.بستن قرار دادهای چندین میلیارد دلاری با این کشور نشان از رغبت هر دو کشور در معا ملات تجاری واقتصادی می باشد.

اما وضعیت کشور فرانسه در این خصوص نسبت به ایتا لیا کمی متفا وت تر می باشد. همین تفا وت با عث شده که عوا ملی چند علی الظاهراین این سفر را کم اهمیت تر نشان دهد.این عوامل عبارتد از:

1-موضع سر سخت فرانسه در مذاکرات هسته ایدر ژنو که حتی این موضع سر سختا نه در برخی موارد به چالش جدی کشانید

2-محکو میت آشکارحما یت ایران از نظام سیاسی بشار اسد در سوریه توسط دولت فرانسه .

3-روابط سیاسی نزدیک فرانسه با رقبای ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان ،قطر و دبی.

اما حواشی این سفر: سقوط بازار بورس عربستان که رقم بی سابقه را در این زمینه نشان میدهد . ایضاکشورهای شریک تجاری عربستان نیز افت محسوسی را در بازار بورس خود احساس کردند.

اقای دکتر روحانی ازتجار آمریکایی برای سرمایه گزاری در ایران در بخشهای مختلف اقتصادی دعوت کرد.

در این سفر اقای روحانی از تمام کشورهای بزرگ اقتصادی درخواست کرد که با توجه به فضای امن اقتصادی در بازار ایران انواع سر ما یه گزاری را به مشارکت بگزارندو کشور ایران را به چشم یک بازار صرف نگاه نکنند و در این زمینه نسبت به انتقال دانش روز و فن آوری های لازم و همچنین واردات با کیفیت اقدام کنند.در مجموع تمام خبر گزاریها و تحلیل گران سیاسی معتقدند این سفر برای ایران پر بارو پر برکت بوده.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
لطفا در مورد رابطه با آفریقا هم اگر نظرات کارشناسی دارید ارائه نمایید .
نظام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
خواهشا در باره رابطه با جیبوتی و تهدید های وزیر خارجه دو جنسه آل سعود هم بنویسید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: