« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۲
آوای رودکوف:عصر دیروز به تنها مرکز بهداشتی و درمانی یکی از مناطق مراجعه کردیم که در جلوی درب اتاق پزشک نوشته بود:لطفا بدلیل استفاده بی رویه و اشتباه از آمپول پنی سیلین و عوارض زیاد آن درخواست آمپول پنی سیلین نفرمایید

پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir،
پنی‌سیلین، اسم یک گروه دارویی است و نام یک داروی خاص نیست. ما فرآورده‌های متعددی داریم که در خانواده پنی‌سیلین قرار می‌گیرند و اسامی متفاوتی مانند پنی‌سیلین G، پنی‌سیلین 3-3-6، پنی‌سیلین یک میلیون و دویست و.... دارند.

خانواده پنی‌سیلین نیز یک گروه دارویی از خانواده آنتی‌بیوتیک‌ها هستند و جزو داروهای مهم محسوب می‌شوند. این آنتی‌بیوتیک‌ها از خانواده قارچ‌ها تولید می‌شوند و عمدتا علیه میکروب‌های گرم مثبت عمل می‌کنند.

 شاید خیلی از پدرومادرها در تعجب باشند كه چرا پزشكان دیگر مانند گذشته پنیسیلین تزریقی تجویز نمیكنند. تنها دلیل ندادن پنیسیلین تزریقی، احتمال ایجاد یك واكنش حساسیتی كشنده است كه این احتمال در مورد پنیسیلینهای خوراكی كمتر است.

یك دوره درمانی پنیسیلین خوراكی، اگر درست مصرف شود، به اندازه تزریق همان مقدار پنیسیلین، موثر است. ولی اگر شما به پنیسیلین حساسیت دارید، استفاده از پنیسیلینهای خوراكی شایعی مثل آموكسیسیلین نیز میتواند برای شما مشكلساز شود.

در همین خصوص پزشک یک مرکز بهداشتی و درمانی می گوید:راستش خسته شدیم از بس به مردم گفتیم خودسرانه دارو مصرف نکنند، به‌خصوص داروهای تزریقی را. داروهای تزریقی بسیار خطرناک هستند. سهم عمده‌ای از عوارض جانبی و مرگ‌ومیرها ناشی از مصرف داروها به شکل تزریقی است. بنابراین مصرف خودسرانه دارو بسیار خطرناک است.

وی با ابراز گلایه از بسیاری از بیماران می گوید:مریض میاد تو اتاق معاینه می کنم .فشارشو میگیرم قلب و ریه را گوش میدم گلوشو معاینه میکنم یه ربع توضیح میدم که این آنفلوآنزا می باشد نیاز به آنتی بیوتیک و مخصوصا پنی سیلین ندارید

مریض میگه :یعنی پنی سیلین ننوشتی؟

و در پایان بنظر می رسد حل این مشکل یعنی تضاد در باور مردم و پزشکان نیاز به توضیحات بیشتر از طرف مسولان بهداشت و درمان از طریق رویارویی با مردم در جلسات ، و همچنین انعکاس بیشتر در رسانه ها دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: