« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
آوای رودکوف :حسین موسویان از اعضای تیم پیشین هسته ای ایران و از نزدیکان دولت یازدهم در تحلیلی نوشت:با ترکيب فعلي مجلس جديد ميتوان با اعتماد گفت که تقريبا تمامي نماينده گان مجلس جديد وفادار به مقام رهبري ايران هستند

 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکووف،سيدحسين موسويان، عضو تيم پيشين هسته اي و معاون اسبق سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران و استاد فعلي دانشگاه پرينستون آمريکا در مقاله اي در نشريه هافينگتون پست، به تشريح ابعاد و زواياي مختلف انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان پرداخته است:

26 فوريه دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات خبرگان برگزار شد. براي مجلس شوراي اسلامي 12067 ثبت نام، 6372 نفر تاييد صلاحيت شدند ونهايتا حدود 5000 نفر ماندند و براي 290 کرسي رقابت کردند. در مورد مجلس خبرگان که وظيفه تعيين مقام رهبري، عاليترين مقام جمهوري اسلامي را بعهده دارد، 795 نفر داوطلب ثبت نام کردند که نهايتا 166 نفر براي 88 کرسي رقابت کردند.حدود 55ميليون نفرواجد شرايط راي وجود داشتند که وزارت کشور ايران در55000 شعبه اخذ راي تامين کرد.

اما ده نکته در مورد انتخابات اخير ايران:

1- درسال 2015 توافق هسته اي قدرتهاي جهاني با ايران تنها خبر مثبت و اميدوار کننده خاورميانه بود زيرا تنها بحران مهم منطقه بود که با ديپلماسي حل شد. و در اوايل 2016 نيز درحاليکه خاورميانه در آتش جنگ و ترور ميسوزد و به اعتقاد وزير دفاع اسراييل دچار جنگ جهاني سوم است، باز هم انتخابات اخير ايران تنها نوري است که در تاريکخانه سياست و امنيت خاورميانه ديده شد.

2- رهبري ايران اولين مقامي بود که از مردم حتي مخالفان نظام خواست که در انتخابات شرکت کنند و تا آخرين لظه بر آن پاي فشرد. استقبال پرشور مردم ايران از انتخابات با مشارکت 62% يک پيروزي براي نظام جمهوري اسلامي را به ثبت رساند. در عين حال اين انتخابات که با سلامت و امنيت کامل برگزار شد، نشانه اي از ثبات، اقتدار و دمکراسي در ايران بود چيزي که در خاورميانه کمياب است.

3- با وجودي که نيروهاي حامي دولت پيروزيهاي چشمگير و غير قابل انتظاري بدست آوردند، اما در سطح رسانه هاي جهاني در مورد پيروزي اصلاح طلبان اغراق شده است. نتيجه واقع بينانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي اين است که مجلس آينده ايران به سه جناح اصولگرا ، اعتدالگرا-اصلاح طلب و نيروهاي مستقل تقسيم شده که هرکدام تقريبا سهمي مساوي در مجلس دارند.

عموما در هر دوره از مجالس گذشته يک جناح سياسي اکثريت قدرتمندي داشته است. در مجلس فعلي که آخرين ماههاي خود را ميگذراند، اصولگرايان اکثريت مطلق را دارند. اما با انتخابات جديد شايد براي اولين بار بعد از انقلاب است که بالانس عادلانه اي برقرار شده و دوجناح اصلي کشور فراکسيونهاي قدرتمندي در مجلس آتي خواهند داشت و اين امر موجب تقويت دمکراسي در ايران خواهد شد.

4- بالغ بر 66% از اعضاء مجلس فعلي تغيير کرده اند اما پديده بي سابقه اي که رخ داده، حضور قدرتمند جناح سومي بنام نيروهاي مستقل سياسي در مجلس جديد ايران است. در حقيقت عملکرد اين جناح سوم تعيين کننده سرنوشت تصميمات اينده مجلس ايران خواهد بود.

5- بسياري از نماينده گان مخالف برجام راي نياوردند به ويژه نمايندگاني که با دکتر ظريف وزير خارجه و دکتر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي برخورد اهانت آميز کردند. اين نشانه روشني است که مردم ايران از برجام حمايت ميکنند و اکثريت نماينده گان جديد حامي اجراي برجام خواهند بود و برجام در ايران دچار چالش نخواهد شد.

6- در ترکيب مجلس خبرگان نيز تغييراتي ايجاد شد.47% از ليست مشترک دو نهاد بزرگ روحانيت در قم وتهران به نمايندگي از جناح اصولگرا و 19% از ليست نيروهاي اعتدالگرا/اصلاح طلب و مابقي نيز کانديداهاي مشترک درطرف بودند. آيت الله لاريجاني رييس قوه قضاييه در بيانيه خود از رأي نياوردن برخي از بزرگان روحاني اصولگرا ابراز ناخرسندي کرد. منظور ايشان شکست چهره هايي مثل آيت الله يزدي، رييس جامعه مدرسين قم و رييس مجلس خبرگان فعلي وآيت الله مصباح يزدي روحاني برجسته اي که به پدرخوانده حزب جبهه پايداري ،حامي دکتر احمدي نژاد است ، ميباشد که اين خود نکته قابل توجهي است.

7- در تهران پايتخت سياسي ايران، جناح اعتدالگرا/اصلاح طلب پيروزي روشني بدست آورد اما در شهرستانها نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي حاکي از نتيجه بالانس جناح اصولگرا و اعتدالگرا-اصلاح طلب ميباشد.هرچند آيت الله شجوني روحاني اصولگرا گفته که :" تهران پايگاه اصلي ضديت با انقلاب و ولايت فقيه است و راي آوري اين افراد نيز نشان دهنده همين مساله است" و حسين مرعشي از اصلاح طلبان گفته: اکنون مي‌توان شاخص توسعه سياسي ايران در تهران را 100، در مراکز استان‌ها 50 و در شهرستان‌ها 30 در نظر گرفت"،اما بنظر من هردو اشتباه ميکنند. راي تهران بيشتر تحت تاثير برجام بود چون بيشترين مخالفان برجام و دولت روحاني از حوزه تهران بودند که در انتخابات شکست خوردند.مقام رهبري ايران هم اصلي ترين مدافع برجام بود و همواره از دولت روحاني حمايت کرده است.

8-مردم ايران معمولا در انتخابات بعد از انقلاب اسلامي 1979 رفتاري غير قابل پيش بيني از خود نشان داده و سياستمداران داخلي و جهاني را همواره شوکه کرده اند. در اين انتخابات هم موارد شوک آور کم نبود. آيت الله يزدي رييس مجلس خبرگان فعلي راي نياورد. دکتر حداد عادل رييس فراکسيون اصولگرايان در مجلس شوراي اسلامي فعلي رأي نياورد. دکتر عارف رييس ستاد اصلاح طلبان کشور در تهران راي اول را آورد. حجته الاسلام ذالنور از نماينده گان حزب جبهه پايداري، حزب موسوم به طرفدار دکتر احمدي نژاد رييس جمهور سابق، در شهر قم پايگاه مذهبي ايران، راي اول را آورد و آيت الله هاشمي رفسنجاني براي مجلس خبره گان در تهران راي اول را آورد. اينها همه يک معني دارد و ان اينکه مردم ايران خود انتخاب ميکنند و در انتخابات آزادند.

9- با ترکيب فعلي مجلس جديد ميتوان با اعتماد گفت که تقريبا تمامي نماينده گان مجلس جديد وفادار به مقام رهبري ايران هستند. با شناختي که از بسياري از نماينده گان مستقل موجود است، آنها عمدتا عملگرا و واقع بين هستند و لذا به راحتي ميتوان گفت که اکثريت مجلس جديد حامي دولت خواهند بود و از اقدامات دولت در بهبود روابط خارجي ايران، توسعه صنعت و اقتصاد وخصوصي سازي در ايران حمايت خواهند کرد.

10-در مقطعي که نهايت اينکه خاورميانه بي ثبات ترين تاريخ معاصر تجربه مي کند، ايران وزنه غير قابل انکار ثبات خاورميانه است. انتخابات رياست جمهوري 2013، نهايي شدن توافق هسته اي در 2015، آزادي ملوانان آمريکايي در 2016، تبادل زندانيان آمريکايي و ايراني در 2016، پيشرفتهاي حاصله در مذاکرات صلح سوريه بعد از حضور ايران در مذاکرات در 2015، انتخابات اخير دومجلس مهم ايران، نشانه هاي روشني است بر اهميت سياست تعامل و همکاري با ايران و اينکه قدرتهاي جهاني نيازمند رويکرد جديد در کار با ايران هستند. مردم با حضور گسترده درانتخابات دو مجلس اخير ايران نشان دادند که بعد از 10 سال کشنده ترين تحريمها و سخت ترين فشارهاي اقتصادي قدرتمندانه در صحنه سياسي کشور حضور دارند و تسليم زور و فشار نخواهند شد.

پيام انتخابات اخير ايران به قدرتهاي جهاني اين است آنها بايد به سمت احترام بجاي تهديد حرکت کنند و از ايران هراسي دست بردارند. دولت و کنگره آمريکا شامل رييس جمهور بعدي نيز درسياستهاي اجرائي جديد بعد از برجام به سمت کاهش فشارها و تحريم ها و ايجاد يک چشم انداز جديد حرکت نمايد. والا کساني که در پاي صندوق هاي راي آمده اند، بي تفاوت بودن غرب نسبت به وجود دموکراسي و انتخابات در ايران را لمس خواهند کرد و هرگونه ادعاي غرب در باره احترام به مشارکت عمومي در ايران رنگ خواهد باخت بويژه اينکه مردم ايران شاهدند که بسياري از متحدين غرب در منطقه ازدمکراسي صفر برخوردارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: