« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۳
عضو پیشین وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: شاید در کلمات و از نظرحقوقی، برجام یا توافق هسته ای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی  به قوت خودش باقی باشد، اما روح برجام نقض گردیده است، چراکه اساس این توافقنامه بر این بود که ایران تضمین هایی درراستای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود به کشورهای دنیا می دهد و از طرف دیگر تحریم ها برداشته شود، اما اگر قرار باشد یک طرف قرارداد در برداشتن تحریم ها سستی به خرج دهد، روح برجام، نقض شده است.

 

پایگاه خبری آوای رودکوف:پروفسور شیرین طهماسب(شیرین هانتر)، استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به دور جدید تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: اغلب مشکلاتی که بر سر برداشته شدن تحریم ها علیه ایران به ویژه تحریم های بانکی ایجاد گردیده به دلیل اعمال فشارهای کنگره آمریکا بوده که تحت تأثیر لابی های اسرائیل و عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

به گزارش رسانه های خبری، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته محدودیت های عمده برای صنایع آمریکایی در تجارت با ایران همچنان به جای خود باقی است. پایگاه اینترنتی کاخ سفید به نقل از جاش ارنست ادعا کرده قوانین مفصلی وجود دارد که مانع از روابط تجاری گسترده بین ایران و آمریکا می شود زیرا نگرانی هایی درباره حمایت ایران از آنچه که وی تروریسم، نقض مستمر حقوق انسانی مردم این کشور، ادامه توسعه برنامه موشک های بالستیک، ادامه تهدید علیه نزدیک ترین متحد آمریکا یعنی رژیم اسرائیل، خواند باعث شده است که ایران منزوی بماند.

شیرین هانتر در همین رابطه با ذکر افشای عملیات لابی اسرائیلی- سعودی در اعمال تحریم های جدید برعلیه کشورمان اظهار داشت: قبل از آنکه اوباما به عربستان سفر کند عده ای از نمایندگان کنگره آمریکا به این کشور رفتند تا با مقامات عربستان سعودی درباره تحولات منطقه و همچنین نقش ایران در منطقه وارد مذاکره شوند.

عضو پیشین وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر تصریح کرد: این اقدام نمایندگان کنگره نشان داد که کنگره آمریکا هم نوعی سیاست خارجی اعمال می کند که بر این اساس باید حساب قوه مجریه آمریکا از کنگره این کشور را جدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی نمی کند که این کارشکنی ها از سوی کنگره و یا قوه مجریه صورت می گیرد، گفت: با چنین رویکردی از سوی ایران البته نمی توان به صراحت اعلام کرد که دولت آمریکا تعهدات برجام را نقض کرده، چون تعدادی از تحریم ها برداشته شده و در مورد سایر تحریم ها نیز حرفی از برنداشته شدن آنها گفته نشده اما اقدامات کنگره، فرآیند برداشته شدن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را کند کرده است.

آمریکا روح برجام را نقض کرد؛ ایران خویشتن داری کند
عضو پیشین وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: شاید در کلمات و از نظرحقوقی، برجام یا توافق هسته ای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی  به قوت خودش باقی باشد، اما روح برجام نقض گردیده است، چراکه اساس این توافقنامه بر این بود که ایران تضمین هایی درراستای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود به کشورهای دنیا می دهد و از طرف دیگر تحریم ها برداشته شود، اما اگر قرار باشد یک طرف قرارداد در برداشتن تحریم ها سستی به خرج دهد، روح برجام، نقض شده است.

وی در ادامه در خصوص تدابیر ایران در مواجهه با اقدام آمریکا در ایجاد تحریم های جدید علیه این کشور بیان داشت: مهمترین اقدام ایران  آن است که عکس العمل شدیدی از خود نشان ندهد و خویشتن داری کند، چرا که هنوز از برجام 3 ماه گذشته و نباید انتظار این را داشت که یک دفعه و ناگهانی همه دشمنی ها و اعمال فشارها پایان پذیرد.

عده ای از ایرانیان از وجود تحریم ها استفاده های اقتصادی می کنند
این تحلیل گر سیاست بین الملل خطاب به منتقدین تندرو و داخلی سیاست های دولت دکتر روحانی گفت:  افرادی هم که در داخل ایران از دولت آقای روحانی انتقاد می کنند و انتظار این را دارند که در ظرف این مدت کم تأثیر برجام را در اقتصاد ایران مشاهده کنند نباید فراموش کنند که مشکلاتی که آنها در طی دوران گذشته ایجاد کرده اند به این زودی با یک توافق هسته ای و اجرای برجام مرتفع نخواهد شد.

هانتر تصریح کرد: عده ای از ایرانیان، هم در داخل و هم در خارج که از وجود تحریم ها استفاده های اقتصادی می کرده اند به دلیل منافعشان نمی خواهند که این تحریم ها برداشته شود و ایران به اقتصاد بین المللی متصل شود و بخش خصوصی واقعی در ایران ایجاد شود، لذا از هیچ اقدامی فروگذار نیستند.

دولت فعلی آمریکا حداقل روح برجام را اجرا کند
تحریم های جدید موشکی بر علیه ایران به بدبینی ایرانی ها از آمریکا می افزاید
استاد دانشگاه جورج تاون تأکید کرد: دولت آمریکا باید از این فرصت باقیمانده تا پایان دوره ریاست جمهوری آمریکا حداکثر استفاده را برای حل مشکلات فیمابین دو کشور ایران و ایالات متحده کند، چراکه اگر واقعاً اوباما می خواهد که مسئله هسته ای ایران پایان پذیرد و آمریکا  وارد یک جنگ منطقه ای جدید نشود و راهگشایی هم در آینده روابط ایران و آمریکا ایجاد شود، قدم اول این است که حداقل روح برجام اجرا شود.

وی ادامه داد: به عقیده من اگر تحریم ها برداشته نشود یا به قول برخی نمایندگان کنگره، تحریم های جدید موشکی بر علیه ایران اعمال شود، مسلم است که به بدبینی ایرانی ها از آمریکا اضافه خواهد کرد.

عهدشکنی مقامات آمریکایی موضع منتقدین دولت روحانی را تقویت می کند
عضو وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: فرض کنیم آمریکا بخواهد که ایران در بعضی مسائل منطقه ای و غیره مواضع خود را تعدیل کند، آن زمان اگر این عهدشکنی ها صورت گرفته باشد و تداوم پیدا کند دیگر ایالات متحده نمی تواند از ایران انتظار را داشته باشد که دوباره جمهوری اسلامی به آنها اعتماد کند و از طرفی در این شرایط، ایالات متحده بر سخنان انتقادآمیز محافظه کاران ایران که به طور مثال آقای لاریجانی 10 سال پیش گفته بود که «مروارید بدهیم و شکلات بگیریم» صحه خواهد گذاشت و سخنان منتقدین داخل جمهوری اسلامی را تأیید می کند.

اروپایی ها بدون اجازه آمریکا کاری از پیش نخواهند برد
هانتر ادامه داد: مسئله مهم این است که اکنون ابتکار در دست آمریکا است، چراکه  اگر به دقت به صحبت های رئیس جمهور اتریش هم گوش فرا داد به خوبی می توان متوجه شد که می گوید: اروپایی ها بدون اجازه آمریکا کاری از پیش نخواهند برد؛ پس این درست که ایران برای اروپا بازار بسیار خوبی است، اما هیچگاه نمی توان آن را با بازار آمریکا برای اروپایی ها قیاس کرد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر بنا باشد هر زمان که ایران هر اقدام مثبتی انجام می دهد، طرف مقابل، او را مجازات یا مؤاخذه کند، مانند مسئله افغانستان خواهد شد که ایران به آمریکا کمک های زیادی کرد اما بعد از آن از سوی رئیس جمهور وقت ایالات متحده، محور شرارت لقب گرفت.

هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا قادر نیستند از ایران حمایت کنند
شیرین هانتر در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم با بیان اینکه من در تمام این سال ها در آمریکا شاهد انتخابات های زیادی بودم اما هیچگاه به اندازه امروز آنچنان ناراحت نبوده ام، تصریح کرد: متأسفانه هیچکدام از این نامزدها قادر نیستند از ایران حمایت کنند و اگر در انتخابات مقدماتی، ترامپ به پیروزی های خود ادامه دهد، به احتمال زیاد حتی کسانی که در حزب جمهوری خواه با او مخالف هم هستند نمی توانند از نامزدی وی جلوگیری کنند، اما اگر کروز بتواند موفقیت هایی در انتخابات مقدماتی  کسب کند، شاید جمهوری خواهان مخالف ترامپ، به نحوی کروز را انتخاب کنند.

وی افزود: اما من فکر می کنم ترامپ، نامزد انتخاباتی جمهوری خواهان خواهد بود و هیلاری کلینتون هم نامزد انتخاباتی دموکرات ها می شود.

هیلاری کلینتون پیروز انتخابات آمریکا خواهد شد
استاد دانشگاه جورج تاون در ادامه گفت: در این شرایط، پیش بینی می کنم که در انتخابات آمریکا هیلاری کلینتون پیروز خواهد شد، چرا که تعدادی از جمهوری خواهان از برخی خصوصیات و افکار ترامپ می ترسند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از همین جمهوری خواهان، اخیراً به من گفت اگر ترامپ نامزد انتخاباتی جمهوری خواهان شود، من به هیلاری کلینتون رأی خواهم داد.

انتخاب هیچکدام از نامزدهای رئیس جمهوری آمریکا به نفع جمهوری اسلامی نیست
هیلاری کلینتون طرفدار افراطی اسرائیل است و به شدت تحت نفوذ آنها  قرار دارد
هانتر در پاسخ به سؤالی درباره رابطه ایران با آمریکا پس از انتخاب رئیس جمهور آینده ایالات متحده اظهار داشت: انتخاب هیچکدام از نامزدهای رئیس جمهوری ایالات متحده به نفع جمهوری اسلامی نیست، اما شاید تنها گزینه مناسب ایران، سندز باشد که او هم شانسی برای پیروزی ندارد و حتی اگر سندز به عنوان نامزد انتخاباتی دموکرات ها پیروز شود، مسلماً ترامپ، پیروز انتخابات آینده ایالات متحده خواهد شد، چون ساندز هنوز در بین افرادی که گرایش چپ دارند، محبوب نیست.

وی با بیان اینکه هیلاری کلینتون خیلی طرفدار اسرائیل است و به شدت تحت نفوذ آنها  قرار دارد و خودش هم به طور کلی به استفاده از نیروی نظامی اعتقاد دارد، تصریح کرد: اتفاقاً ترامپ خیلی علاقه ای به ورود به ماجراهای نظامی ندارد و شاید از این جهت، آینده روابط ایران و آمریکا با انتخاب ترامپ بهتر از انتخاب کلینتون باشد.

ترامپ در خصوص سیاست خارجی، ساده اندیش نیست
کلینتون در دفاع از عربستان تأکید بیشتری می کند
این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: درست است که ترامپ اعلام کرده که برجام را پاره می کند اما من شخصاً نمی توانم باور کنم آدمی با این تجربیات در خصوص سیاست خارجی، ساده اندیش باشد.

شیرین هانتر با بیان اینکه بطور کلی هر کس در آمریکا رئیس جمهور آینده باشد، مشکلش با ایران بیشتر خواهد بود، ادامه داد: اگر کلینتون رئیس جمهور آینده ایالات متحده باشد این احتمال که در دفاع از عربستان نیروی نظامی بیشتری را به عراق اعزام کند، وجود دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی بین الملل افزود: مسلماً کلینتون در دفاع از عربستان تأکید بیشتری می کند، چراکه نباید فراموش کرد بخشی از نفوذ عربستان به دلیل اتحاد مقطعی با اسرائیل است و بنابراین لابی اسرائیل هم از عربستان حمایت خواهد کرد، پس این سیاست ها را گروه های مختلف در ایران باید متوجه باشند.

سیاست ایران با تغییر رؤسای جمهور در این کشور، تغییر چندانی نخواهد کرد
روحانی از شرایط لازم برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری برخوردار است
استاد دانشگاه جورج تاون در ادامه به انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران و تأثیر آن در روابط دو کشور ایران و ایالات متحده اشاره کرد و گفت: سیاست ایران با تغییر رؤسای جمهور در این کشور، تغییر چندانی نخواهد کرد، اما با توجه به اینکه آقای روحانی از نظر شخصیتی فردی آرام و بدون نیاز به هیاهو و خودنمایی هستند و همچنین با توجه به گرایش اعتدالی که در زمان دولت آقای روحانی ایجاد شد و با در نظر گرفتن محبوبیتی که رئیس جمهور ایران هم در نزد اصلاح طلبان و هم در جناح راست معتدل برخوردار است، تصور می کنم که ایشان همه شرایط لازم جهت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری را داشته باشند.

بهتر است اعتدال گراها پیروز انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران باشند
انتخاب مجدد آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری به نفع ایران است
عضو پیشین وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: شرایط و منافع ملی و بین المللی ایران ایجاب می کند که جناح های راست میانه و چپ میانه رو تحت عنوان اعتدال گراها پیروز انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران باشند، چراکه جناح راست افراطی در ایران بیشترین صدمات و حملات را تاکنون متوجه آقای روحانی روا داشته و از طرفی، جناح اصلاح طلب افراطی نیز تاکنون بیشترین حملات و زیان ها را متوجه آقای خاتمی کرده است.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه کلیت جمهوری اسلامی ایران و مقامات عالی رتبه نظام به این نتیجه برسند که انتخاب مجدد آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری به نفع ایران است، تصریح کرد: حتی اگر به حرف های آقای روحانی توجه کرد، ایشان بارها سخن از آشتی ملی، صلح و تعامل با دنیای خارج بر زبان آورده اند.

انقلاب های بهار عربی تاکنون به پاییز خونین مبدل گردیده است
مسایل خاورمیانه در مدت کوتاهی در آینده حل نخواهد شد
استاد دانشگاه جورج تاون در بخش دیگری از سخنان خود به آینده خاورمیانه با توجه به مناسبات کنونی ایران و آمریکا اشاره کرد و با بیان اینکه مشکلات خاورمیانه ریشه های بنیادی دارد، خاطرنشان کرد: با نگاهی به انقلاب هایی که تحت عنوان بهار عربی در منطقه صورت گرفت، نتیجه گرفته می شود که همه انقلاب ها تاکنون به پاییز خونین مبدل گردیده و مسایل خاورمیانه در مدت کوتاهی در آینده حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: از طرفی، مداخلاتی که در 15 سال اخیر در کشورهای خاورمیانه صورت گرفته، مشکلات آنها را چندین برابر کرده است و به عنوان نمونه، داعش محصول سیاست های چندین ساله ای است که هم از طرف کشورهای منطقه و هم از سوی کشورهای بزرگ قدرتمند در منطقه دنبال شده است.

هانتر تصریح کرد: در مورد کشتار اخیری که در پاکستان اتفاق افتاد، باید به این نکته توجه کرد که پاکستان سالیان طولانی از همین نیروهای افراطی با تصور اینکه می تواند اعمال آنها را کنترل کند، استفاده ابزاری کرد.

اکنون جنگ بین قدرتمندان دنیا در کشورهای منطقه بالا گرفته است
جمهوری اسلامی ایران باید خودش را از درگیری های خاورمیانه دور نگه دارد
این کارشناس روابط بین الملل، مسئله عمده دیگر در منطقه را رقابت های منطقه ای و همچنین موضوع فلسطین دانست که تا حد زیادی در اتفاقات و تحولات آینده خاورمیانه تأثیرگذار خواهند بود.

وی برخی دیگر از مشکلات منطقه را هم به اختلافات داخلی کشورهای خاورمیانه و پیرامون نسبت داد و تأکید کرد: اکنون جنگ بین قدرتمندان دنیا در کشورهای منطقه مانند عراق بالا گرفته است، و با این اوصاف نمی توان آینده خوبی برای خاورمیانه تصور کرد و معتقد هستم جمهوری اسلامی ایران تا آنجا که در توان دارد باید خودش را از خاورمیانه دور نگه دارد.

ورود روسیه به خاورمیانه به نفع ایالات متحده و متحدان آن تمام خواهد شد
این استاد روابط بین الملل، آینده خاورمیانه را تاریک توصیف کرد و اظهار داشت: حتی کشورهایی نظیر ترکیه که تصور می شد نسبتاً به ثبات سیاسی رسیده باشند، اکنون وضعیت خوبی ندارند، به گونه ای که اردوغان در ترکیه دیکتاتوری به راه انداخته و شکاف های زیادی هم بین گروهای مذهبی در این کشور ایجاد کرده و این احتمال وجود دارد که ترکیه به دهه های گذشته خود بازگردد و در مورد عراق هم هنوز مشخص نیست که آینده این کشور چه خواهد شد.

پروفسور شیرین هانتر در پایان به مسئله حضور روسیه در خاورمیانه نیز اشاره کرد و گفت: با ورود روسیه به خاورمیانه، پیش بینی می شودکشورهایی نظیر آمریکا به نتایج مطلوبی در منطقه دست پیدا کنند و همگرایی بیشتری به نفع ایالات متحده و متحدان این کشور در خاورمیانه بوجود آید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: