« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
آوای رودکوف: یک کارشناس حوزه پولی و بانکی اظهار کرد: تسویه بدهی‌های دولت به نظام بانکی، وصول مطالبات معوق و اصلاح نرخ‌های سود، لوازم ایفای نقش شبکه بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،سپهدار رهنما، مدرس دانشگاه و کارشناس بانکی و پولی، در گفت‌وگویی ، به بحث درباره نقش نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» یک شعار کاملا استراتژیک، راهبردی و عملیاتی است که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. البته در چند سال قبل آیتم‌های این شعار از طرف معظم له تشریح گردیده اما در سال ۹۵ با توجه به تأکید ایشان بر «اقدام و عمل» مهم بودن و عملیاتی بودن این شعار مد نظر است.

جایگاه نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی

وی افزود: همه خوب می‌دانند که دو فاکتور مهم که قدرت چانه‌زنی هر کشوری را در منطقه و فرامنطقه بالا می‌برد یکی بحث امنیت و دیگری اقتصاد است؛ کشوری که این دو شاخصه مهم را داشته باشد می‌تواند در میادین بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

رهنما ادامه داد: اقتصاد چون مستقیما با معیشت مردم در ارتباط است نقش مهم و انکارناپذیری دارد. حال باید بررسی کرد که بازیگران نقش اول اقتصاد کشور کدامند؟ قطعا بانک‌ها هستند. در کشور ما بانک‌ها می‌توانند نقش فراوانی در رونق و رشد یا رکود و تورم ایفا کنند؛ بانک‌ها هستند که می‌توانند به چرخه تولید کمک کنند، تسهیلات ارزان قیمت بدهند و اشتغال ایجاد کنند اما سؤال این است که آیا بستر نظام بانکی ما یک بستر اقتصاد مقاومتی‌مسلک است که پاسخ منفی است.

لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی در شبکه بانکی

این کارشناس پولی و بانکی خاطرنشان کرد: سیستم نظام بانکی کشور نیاز به یک اصلاح همه جانبه در همه آیتم‌ها و روش‌ها دارد. این سیستم بانکی باید جراحی شده و کالبد شکافی شود. همچنین لازم است که عیب‌ها و روش‌های نادرستی که از قبل اجرا شده کلا برطرف شود و در اینصورت است که می‌توانیم ادعا کنیم می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

رهنما افزود: برای تحقق این امر لازم است دولت بدهی خود را نسبت به بانک‌ها تسویه کند و اگر این کار انجام نشود، بنیه مالی بانک‌ها تزلزل یپدا می‌کند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی خاصی جهت دادن تسهیلات با نرخ کم به بنگا‌های تولیدی داشته باشند.

وی ادامه داد: دومین موردی که لازم است مدنظر قرار گیرد این است که معوقات سیستم نظام بانکی مثل غده سرطان در بدنه بانک‌ها رشد کرده و اگر از مجرای قانونی وصول نشود، بزودی سیستم بانکی را از پا در خواهد آورد و بانک‌ها مجبور می‌شوند بجای طی کردن جاده اصلی وظیفه خود، از راه‌های دیگر از جمله بنگاه‌داری جبران مافات کنند؛ بنابراین لازم است بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان معوقات بانکی وصول شود.

معضل سودهای بالای بانکی در ایران

این کارشناس حوزه پولی و بانکی به اصلاح نرخ بهره بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی‌هایی که بنده انجام داده‌ام در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته جهان، نرخ بهره بانکی منفی یا صفر است ولی در کشور ما بطور متوسط ۲۴ درصد است که این امر به معنای فاجعه است؛ یعنی قیمت تمام شده پول بالا و به تبع آن نرخ تسهیلات بالاتر از ۳۰ درصد است، البته بانک مرکزی راهکارهایی را تدوین کرد ولی متاسفانه بعضی از بانک‌ها با دور زدن این قوانین باز هم نرخ‌های سود بالا پرداخت می‌کنند.

وی تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران اولین کشوری است که نرخ بهره ۲۴ درصدی دارد. نرخ سود بانکی در کشورهایی همانند افغانستان، بحرین، لیتوانی، کره جنوبی، اتریش، آلمان و ایتالیا... زیر ۳ درصد است و ساختار بانکی ما برعکس سایر کشورهای جهان است.

اهمیت تقویت انسجام شبکه بانکی

رهنما ادامه داد: در کشوری همانند ژاپن، از کسانی که پول خود را در نزد بانک می‌گذارند، جهت نگهداری این پول‌ها کارمزد دریافت می‌شود ولی بر عکس در ایران، سرمایه پول‌دارها را اضافه می‌کنیم و به همین دلیل است که بانک‌های ایران به هیچ وجه امکان پرداخت وام قرض‌الحسنه را ندارند؛ در حالی‌که در قرآن و سنت ما تأکید فراوانی نسبت به این مقوله مهم شده است و حال با وضعیت کنونی بانک‌های ایران چگونه می‌توانند ادعا کنند که می‌توانند در اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشند بنابراین لازم است یک عزم جدی برای تحقق این امر در میان باشد.

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به سخنان اخیر ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: ریاست محترم بانک مرکزی در دیداری با اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل بانک‌ها خواستار تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» شدند و تأکید داشتند که باید با تقویت انسجام شبکه بانکی و هدایت منابع به سمت بخش‌های مختلف اقتصادی، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم ولی من خدمت ایشان عرض کنم که امسال فقط سال شعار نیست بلکه عملا باید به میدان آمد؛ چراکه با این بستربانکی هیچ‌گاه نمی‌توانیم شاهد اقدام و عمل خوبی باشیم و لازم است بستر مناسب ایجاد شود.

لزوم کاهش سود بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

رهنما تأکید کرد: تا زمانی‌که نرخ بهره در ایران بالاست، بانک‌ها نمی‌توانند وام‌هایی با نرخ بهره پائین پرداخت کنند حتی جهت سر به سر شدن هزینه‌ها، روی به کارهایی همانند بنگاه‌داری و تسهیلات با نرخ سرسام‌آور که در اساسنامه آنها نیست می‌آورند. البته شایان ذکر است که بعضی از بانک‌ها گام‌‌هایی در این راستا برداشته‌اند که کمیته‌های تشکیل دهند ولی باید عملا نتیجه این اقدامات را دید و حس کرد.

وی در پایان گفت: برنامه‌ریزی نخبگان اقتصادی و بانکی، حضور هوشمندانه مردم، تقویت بنگاه‌های اقتصادی، کاهش تصدی‌گیری دولت در اقتصاد و واگذاری کارها به بخش خصوصی و نظارت، جراحی و اصلاح سیستم نظام بانکی، کاهش نرخ بهره بانکی، دادن تسهیلات به بخش‌های تولید و ... می‌تواند نقش عمده‌ای در تحقق این شعار کلیدی و مهم رهبر معظم انقلاب را داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: