« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد بدون اعضای شورای همکاری خلیج فارس، دست‌یابی به توافق ایران امکان‌پذیر نبود.

 

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در کنفرانس خبری در پایان نشست مشترک با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض و در پرسش و پاسخ با خبرنگاران  گفت: دوستی و همکاری میان ما و عربستان در چند دهه گذشته ادامه داشته است.

به گزارش انتخاب، اوباما ادعا کرد: بدون اعضای شورای همکاری نمی توانستیم به توافقنامه هسته ای با ایران دست پیدا کنیم. دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران، به معنای نادیده گرفتن اقدامات بی ثبات کننده این کشور در منطقه نیست.

اوباما گفت: ایران به تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته ای عمل می کند. به نفع هیچ کشوری نیست با ایران درگیر شود. میان ما و کشورهای عضو شورای همکاری اختلافات تاکتیکی درباره ایران وجود دارد.

اوباما افزود: اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) نگرانی هایی درباره توافقنامه هسته ای ایران دارند. مذاکرات با ایران در چارچوب یک روند روشن بود. مذاکره با ایران باعث کاهش تنش شد و حداقل تماس را (با این کشور) برقرار کرد.

وی مدعی شد: ما تعامل ساده انگارانه ای نسبت به رفتارهای ایران در بعضی کشورهای منطقه نداریم. ما با اعضای شورای همکاری در این باره توافق نظر داریم که ایران برای تحریک و مداخله در امور کشورهای منطقه تلاش می کند. تهدیدات ایران در منطقه را درک می کنیم و برای اقدامات لازم آمادگی داریم.

وی گفت : آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای از بین بردن گروه (تروریستی) داعش متحد هستند.

 رئیس جمهور آمریکا  گفت: همکاری میان آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج  فارس پایدار و باثبات است. این کشورها مدتهاست با تروریسم در منطقه مبارزه می کنند.  

اوباما افزود: ما از اعضای شورای همکاری می خواهیم تا نقش بیشتری در عراق برای برقراری ثبات در این کشور ایفا کنند.

وی خاطر نشان کرد: آتش بس در سوریه شکننده است و شاید شاهد فروپاشی آن باشیم. از ولادیمیر پوتین خواستم بشار اسد را تحت فشار قرار دهد. آمریکا و روسیه درباره گفتگوهای صلح سوریه با یکدیگر هماهنگی می کنند.

اوباما گفت: ما همواره به لزوم دستیابی به راهکار سیاسی در سوریه اشاره کرده ایم. هر طرحی که شامل حل سیاسی بحران سوریه نباشد، باعث خواهد شد نبردها در این کشور به طور نامحدود ادامه پیدا کند.

وی مدعی شد: برای برقراری صلح در سوریه بشار اسد باید از قدرت کنار برود. ما نمی توانیم باقی ماندن بشار اسد را در حکومت آینده سوریه بپذیریم، زیرا او بخشی از مشکل در این کشور است. ما از ادامه مذاکرات سوریه حمایت می کنیم. بهترین گزینه در سوریه، راهکار سیاسی است و همگان باید در آن مشارکت کنند.

 باراک اوباما  گفت: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، شریک خوبی برای ما در مبارزه با داعش است و با چالش های زیادی روبروست. چالش های فعلی در بغداد مذهبی نیست. عراقی ها باید درباره اوضاع کشورشان، خود تصمیم گیری کنند و اقدامات لازم را به نفع عراق انجام دهند.

سخنان اوباما در کنفرانس خبر درحالی بیان شد که علارغم اجرای کامل برجام از سوی ایران، واشینگتن هنوز به دنبال وضع تحریم های جدید علیه تهران است و به این کشور اجازه استفاده از دلار در تجارت خارجی را نمی دهد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین