« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
قاضی عسگر:
مسئول بعثه رهبری در سازمان حج و زیارت یکی از محورهای مورد توجه تفاهمنامه حج 96 را حفظ عزت، امنیت و حرمت زائر ایرانی دانست و گفت: حج بدون عزت زائران را نمی پذیریم.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت در همایش «اسرار و معارف حج و پاسخ به شبهات» که با حضور زائرین و خادمین گیلانی حج تمتع سال 96 در مصلی رشت برگزار شد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی حج، اظهار کرد: حوادث مسجدالحرام و منا در سال 94 ملت ایران به ویژه رهبری عزیز را داغدار کرد.

وی ضمن قدردانی از مردم به خاطر تشییع و خاکسپاری با عظمت شهدای منا، افزود: براساس استفتای مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را برای تشرف حجاج در سال 95 انجام دادیم، اما سعودی ها مذاکرات را دیر آغاز کردند و حاضر نبودند شروط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و لذا زمان گذشت و حج تمتع سال 95 تعطیل شد؛ این در حالی است که ما بنای تعطیلی حج را نداشتیم.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه مراجع و مسئولان نظام بر انجام حج مصر بودند، تصریح کرد: حج فریضه ای نیست که تعطیل شود لذا برای مقدمات حج امسال دولت سعودی از ما دعوت کرد و ما نیز پذیرفتیم و مذاکرات خوب و قاطعی انجام و مقرر شد که در صورت پذیرش شرایط ریاست سازمان حج و زیارت و تیم مذاکره کننده از جانب سعودی ها، حج را انجام دهیم.

حجت الاسلام قاضی عسگر با اشاره به تمایل وزیر جدید حج عربستان نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات، گفت: یکی از محورهای مورد توجه تفاهمنامه مشترک حفظ عزت، امنیت و حرمت زائر ایرانی است که رهبر انقلاب و همه مسئولان نظام بر آن تاکید دارند و لذا حج بدون عزت زائران را نمی پذیریم.

وی صدور ویزا در داخل کشور، انتقال زائران با هواپیمایی ایران، فعالیت کنسولی و بانکی در کشور عربستان، حضور جدی پزشکی در مکه، مدینه و مشاعر برای رسیدگی به امور حجاج و پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام و منا را از دیگر شروط تفاهمنامه حج تمتع سال 96 دانست و عنوان کرد: دولت سعودی حجاج دیگر کشورها را در حادثه منا مقصر می دانست، اما جمهوری اسلامی ایران این مسئله را قبول نکرد، زیرا ماموران سعودی با سهل انگاری و عدم مدیریت صحیح موجب به شهادت رسیدن تعدادی زیادی از حجاج شدند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت از ارسال 800 مصاحبه با خانواده های معظم شهدا به کمیته تحقیق حادثه منا خبر داد و اضافه کرد: اقدامات تحقیقی از نظر فقهی نیز بررسی شده و رئیس سازمان حج و زیارت طی چند روز آینده مجددا این مسئله را پیگیری خواهد کرد. البته به خاطر مشکلات امنیتی و حادثه منا، شرط عدم برگزاری مراسم دعای کمیل را پذیرفتیم، اما برگزاری این مراسم در محل اسکان حجاج ایرانی بلامانع است.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در تفاهمنامه حج تمتع 96 از مواضع خود عقب نشینی نکرده و وزیر حج عربستان موارد مورد نظر را با امضای تمام صفحات پذیرفته است، متذکر شد: تاکنون ظرفیت کاروان های حج در کشور تکمیل و مدیران و روحانیون کاروان‌ها نیز معرفی شده است. بسیار تلاش کرده ایم تا بهترین امکانات اقامتی، تدارکاتی و پزشکی را برای حجاج فراهم کنیم.

حجت الاسلام قاضی عسگر از تدارک خیمه های نسوز و کولردار برای رفاه حال زائران ایرانی در عرفات خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس تقسیم کار صورت گرفته، اعزام حجاج طبق زمانبندی و از طریق هواپیمایی های هما و سعودی انجام خواهد شد و هیچ جای نگرانی نیست.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه یک موج خطرناک علیه فریضه واجب حج در فضای مجازی شکل گرفته بود، گفت: طبق بررسی های پلیس فتا، عده ای غیر ایرانی از خارج کشور به مخالفت با حج می پرداختند و اینگونه القا می کردند که هزینه حج باید صرف فقرا و نیازمندان شود؛ در حالی که حج رکن دین و فریضه بزرگ اسلامی است و نمی توان واجبات را جایگزین کرد لذا پاسخگویی از نظر منطق شرعی و افشای دروغ پردازی ها را آغاز کردیم.

وی با اشاره به تشویق ائمه اطهار(ع) به حج مکرر، بیان کرد: سازمان حج و زیارت به دنبال انجام واجب الهی است و لذا کسانی که در فضای مجازی با حج مخالفت می کنند از دین و ایمان قوی برخوردار نیستند. همچنین شایعه پس گرفتن پول فیش های ثبت نام حج تمتع توسط زائران در برخی از شهرها کذب بود.

حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه از سال 59 در سازمان حج و زیارت مسئولیت دارد، عنوان کرد: سابقه ندارد در طول این سال ها خبری مبنی بر رفتارهای نامناست نسبت به حجاج ایرانی و تعرض به زنان وجود داشته باشد. البته حادثه منا بسیار تلخ بود، اما نمی توان حج را تعطیل کرد، زیرا برگزاری حج تصمیم نظام است و ما وظیفه داریم امکانات را فراهم کنیم.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت با تاکید بر تعهد وزیر حج عربستان نسبت به فراهم کردن کلیه امکانات مادی و نیروی انسانی جهت حفظ عزت، کرامت، امنیت و حرمت زائران ایرانی، اضافه کرد: در حج خدا میزبان است و لذا مردم فهیم ما به فضای مجازی اعتنا نمی کنند و حساسیت های ایجاد شده از بین خواهد رفت. قطعا راه اندازی حج عمره منوط به برگزاری خوب حج تمتع امسال است.

وی مسئله حج را جدا از روابط دوجانبه ایران و عربستان دانست و گفت: براساس استفتای مقام معظم رهبری و مراجع عظام، خوف مانع از استطاعت نیست. لذا در سفر حج باید نسبت به این فریضه شناخت داشته باشیم، زیرا مکه خانه خدا، قدمگاه انبیای الهی، بلد امن، ام القرا، قبله مسلمانان و مورد طواف فرشتگان قبل از خلقت آدم است. البته هر سفری همراه با سختی است و به ویژه در سفر حج باید با اخلاق مداری، صبر و بردباری زینت اهل بیت(ع) باشیم.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه عرفات تنها مکانی است که در یک فضای محدود کنار امام زمان(عج) قرار می گیریم، خاطرنشان کرد: بخشش و آمرزش در عرفات یکی از زیبایی های سفر حج است لذا قبل از مشرف شدن به حج تمتع باید توبه کنیم تا در ما ظرفیت ایجاد شود و روح و باطنمان آماده ظرفیت پذیری گردد. قطعا نشانه قبولی حج متفاوت شدن انسان نسبت به قبل از زمان مشرف شدن است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: