« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
صمد بهروز، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: کسی که احتکار می کند، به نوعی مرتکب آدم کُشی شده است و به نوعی محتکران از سختی مردم نانی می خورند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ احتکار عبارت است از کاهش دادن يا متوقف کردن جريان توزيع کالا توسط همه يا برخی از فروشندگان به طور موقت. اين اقدام فروشندگان با توجه به وضع بازار و بخصوص تقاضاي تحريک شده خريداران به منظور بالا بردن قيمت و درآمد حاصل از افزايش قيمت کالا صورت می گيرد.

اسلام به عنوان يک دين و آیين راستين هرگز در حاشيه زندگی مردم نيست، بلکه در متن زندگی انسانها قرار دارد و به همين دليل برای تمام دردهای اجتماعی "طبيب" و "دارو" را ارائه می دهد که يکی از اين دردها درد احتکار و يا صحيح تَر، بلای احتکار است و به طور کلی اسلام در برابر احتکار که از گناهان کبيره است روش قاطع و انعطاف ناپذيري را پيش گرفته است.

برای مثال در هنگام به دست آمدن میوه در اواخر تابستان، اگر باغداران محصول خویش را یکباره به بازار عرضه کنند، از آنجا که در آن فصل عوامل عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب ندارد، این عمل نتیجه‌ای جز ضایع شدن و از بین رفتن محصولات نخواهد داشت و عواقب سوء اقتصادی دیگری نیز پیامد آن خواهد بود.

احتکار را به معنای جمع آوری و نگهداری طعام به امید گران شدنش می دانند.

محتکران از سختی مردم نانی می خورند

صمد بهروز، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: کسی که احتکار می کند، به نوعی مرتکب آدم کُشی شده است و به نوعی محتکران از سختی مردم نانی می خورند.

وی، افزود: در پی احتکار مردم زجر و سختی متحمل می شوند ولی محتکر سود بیشتری می برد.

وی با استناد به آیه 34 سوره توبه خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: کسانی را که از زر و سیم گنج می‌سازند و آنها را در راه خدا خرج نمی‌کنند، به عذابی دردناک مژده ده.

بهروز احتکار را موجب دشواری مزدم مسلمان دانست و ادامه داد: معيار در احتکار حرام ايجاد بازار سياه است به گونه اي که موجب تضييق و دشواری مردم مسلمان فراهم شود و گرنه در موارد فراوانی که عرضه بي رويه کالا چه بسا موجب تضييع و اتلاف ما شود، نه تنها حرام نيست، بلکه از جهاتی منطبق با موازين عقلايی است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اسلام برای استوار کردن مصالح مردم و برقرار ساختن توازن اجتماعی اقتصادی و تضمین حقوق مستمندان و درهم کوبیدن انواع سودجویی های فردی و گروهی پیش بینی های لازم راکرده، احتکار و ربا و امثال آن را ممنوع ساخته است.

وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: احتكار، رذيلت است.

بهروز، ضمن بازگو نمودن کاهش خرید مردم درپی احتکار تاکید کرد: احتکار، به لحاظ اينکه قدرت خريد مردم را کاهش می‌دهد، حرام شمرده شده است. هر مقدار پولی که عادلانه و مشروع در اختيار فردی باشد، در سيستم اقتصادی صحيح و دور از سودجويی و استثمار، به معنی آن است که به نسبت آن وجه، حق استفاده از کالاهای جامعه را در رابطه با نياز خود دارد، ولی احتکار اين حق را از او سلب می‌کند.

احتکار حبس اجناس مورد نياز مردم به نيت ثروت اندوزى است

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: احتکار حبس اجناس مورد نياز مردم بخصوص غذا و دارو به طمع گران شدن و به نيت ثروت اندوزى، ستم و ظلم شديد بر بندگان حق، بخصوص ناتوانان از جامعه است.

وی، از حرام بودن احتکار در دین اسلام گفت و افزود: انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد که این کار شرعا حرام است.

همزبان با استناد به آیه 88 سوره یوسف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: پس چون در نوبت بعد که به منظور خرید طعام و نجات برادر به مصر رفتند و بر او وارد شدند، گفتند: ای عزیز، ما و خانواده ما را سختی و تنگی رسیده و سرمایه ای ناچیز آورده ایم، پس ما را پیمانه کامل ده و بر ما تصدّق کن که همانا خداوند متصدقان را پاداش می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه، ضمن بازگو نمودن ملاک ممنوعیت احتکار ادامه داد: ملاک ممنوعیت احتکار شامل همه چیزهایی می شود که مردم در معیشت خود به آن ها نیازمندند، بنابراین تنها به گندم و مواد خوراکی اختصاص ندارد، زیرا احتیاج مردم به گندم از آشکارترین نیازهاست.

وی، یادآور شد: احتکار کردن یکی از مسائلی است که در دین اسلام به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است و افرادی که در هر شغل و منصبی هستند اگر کالا و یا چیزی را که دارند احتکار کنند در قیامت دچار عذابی سخت می‌شوند.

وی اظهار کرد: انسان در مسیر ادامه زندگی خود، ضرورت دارد با دیگران ارتباط اقتصادی و اجتماعی برقرار نماید و نسبت به برطرف ساختن نیاز یکدیگر اقدام نماید و همدیگر را از بهره برداری مایحتاج زندگی و به ویژه مواد غذایی محروم نسازند.

وی، بااشاره به فرموده پیمغبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: كسى كه در بازار ما دست به احتكار زند به منزله كسى است كه كتاب خدا را انكار كند.

همزبان، احتکار را عاملی درجهت اختلال در زنجيره نظام جامعه دانست و تاکید کرد: احتکار نه تنها پايمال کننده حقی از حقوق افراد است، بلکه بر اثر وجود پول، يعنی وسيله مبادله کالا در دست مردم، با نبودن کالا در بازار يا کمبود آن، موجب تورم می‌شود که از مفاسد بسيار خطرناک اجتماع است و درنهايت در زنجيره نظام جامعه اختلال ايجاد کرده و جامعه‌ای فاسد خواهد ساخت.

گزارش از:مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین