« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
آوای رودکوف گزارش می کند:
انسان تربیت یافته در تربیت توحیدی به آرامشی در زندگی می رسد هم خودش آین آرمش را احساس خواهد کرد و به دیگران هم همچون باران بهاری این آرامش را انتقال می دهد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، انسان پيچيده‌ترين موجود عالم هستی است كه به علت دارا بودن قدرت تفكر و تعقل، توانسته است در عالم مادّی به پيشرفت‌های عظيمی دست يابد و درجهت تأمين رفاه و آسايش خويش تلاش كند؛ اما از آنجا كه به تنهايی از ادراک ذات وجود خود و هدف آفرينش ناتوان است، هر نظريه‌ای كه از طرف خود انسان برای تربيت و هدايت خويش و تامين آرامش و سعادتش بيان شود، با نقصان مواجه و او را از رسيدن به مطلوب نهايی باز داشته است. بديهی است براي نيل به سعادت واقغی و وصول به آرامش حقيقی، زندگانی جاويد، بايد پا را فراتر نهاده و از آفريننده خويش رهنمون طلبد.

تربيت در زندگی انسان نقش مهم و اساسی دارد. هر انسانی به گونه‌ای از آن برخوردار است و كم‌وبيش براساس ديدگاه خود از بعضی ويژگی‌های آن آگاه است.

كسانی كه به جنبه‌های فردی تربيت نظر دارند، آن را كوششی به منظور غنی كردن تجارب فردی انسان و شكوفايی استعداد‌ها و رغبت‌های او معرفی می‌‌كنند. افرادی نيز كه به جنبه‌های اجتماعی تربيت توجه دارند، آن را وسيله‌ای براي اجتماعی ساختن انسان می‌‌داند.

از نظر عالمان قديم، انسان تربيت‌شده كسی است كه فضيلت، در او به صورت‏ ملكه درآمده باشد. براساس نظريه انديشمندان غرب، اساس تربيت فقط پرورش است و آن را بيشتر پرورش نيروی عقل و اراده اخلاقی دانسته‌اند.

یکی از چالش های اساسی و مسایل نظام تربیت رایج، عدم استقرار نگرش جامع توحیدی در متربی است که این نقیصه خود را در فضای پر تردید عصر حاضر بیش از گذشته نمایان کرده است؛ اگرچه به توحید به عنوان غایت نهایی تربیت اسلامی تأکید فراوان و مکرّری شده است؛ اما نظام تربیتی رایج تنها در مراحل اولیه تربیت به ارایه مطالبی سطحی در باب توحید می پردازد و در سایر مراحل تربیتی به این اصل اساسی و بنیادین آنچنان که لازم و شایسته است توجه نمی شود.

زندگانی پیامبران الهی به تربیت انسان با محوریت توحید منتهی خواهد شد
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: داستان های قرآن که زندگی پیامبران بزرگ الهی است و خدا مبارزات آنها درقالب داستان بیان نموده است تا بیشتر جذب و مانوس شویم و زندگانی انبیاء را دنبال کنیم، زندگانی پیامبران الهی به تربیت انسان با محوریت توحید منتهی خواهد شد.

وی، افزود: قرآن کتاب تربیت و انسان سازی و می توان گفت آیین نامه زندگی انسان است.

وی با استناد به آیه 256 سوره بقره(لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ )بیان کرد: در این آیات می‌خوانیم: کار دین به اجبار نیست، تحقیقات راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن شده، پس هر که از راه کفر و سرکشی دیو رهزن برگردد و به راه ایمان به خدا گراید بی‌گمان به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز نخواهد گسست و خداوند به هر چه خلق گویند و کنند شنوا و داناست.با دقت بیشتری به آیات قرآن نگاه کنیم، همه آیات قرآن بی استثنا برای تربیت انسان است.

حجت‎الاسلام شربیانی، از توحیدی نبودن غالب تربیت ها گفت و ادامه داد: غالب تربیت ها توحیدی نیست و براساس شرک و هوای نفس و منافع مادّی صاحبان مکتب است.

امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: اگر با دقت بیشتری به آیات قرآن نگاه کنیم، همه آیات قرآن بی استثنا برای تربیت انسان است، منتهی محوریت توحید مشهود است.

وی، افزود: همه آموزه های انبیاء درمحوریت توحید است.

حجت‌الاسلام شربیانی، عیده به خدا را پشتوانه ای استوار برای انسان دانست وتاکید کرد: عقیده به خدای یگانه، پشتوانه‌ای استوار برای انسان است و به طور کلی کسانی که غیر خدا را تکیه گاه خود قرار دهند تکیه آنها بر تار عنکبوت است.

آنچه در جهان اتفاق می افتد براساس مشیّت خداوند است
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: انسان از لحاظ فکری و تصورات ذهنی به این نتیجه رسیده آنچه در جهان است و اتفاق می افتد براساس مشیّت خداوند است و درجهان چیزی عبث و بیهوده اتفاق نمی افتد و آنچه که به جنبه وجودی هستی مربوط می شود، براساس حکمت، رحمت و قدرت خداوند است.

وی، بااشاره به پوچ بودن همه اراده ها در مقابل اراده خدا افزود: اگر انسان از لحاظ تربیتی و عملی خودش را به جایی برساند که آنکه در جهان خداست که خدایی می کند، همه اراده ها در مقابل اراده خدا هیچ و پوچ است به آراامش می رسد.

وی، بیان کرد: انسان به تنهايی مسئول تشخص خود در عرصه زندگی خويش است و پرورش حس خودآگاهی و مسئوليت، بدون توسل به معيارهای بيرونی و ارزش‌ها و آفرينش ماهيت خويش است.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، با استناد به آیه 32سوره محمد(ص) (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَشَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَىٰ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَسَيُحْبِطُ أَعْمَالَهُمْ ادامه داد: در این آیه می‌خوانیم: كسانى كه كافر شدند و مردم را از راه خدا باز داشتند و پس از آنكه راه هدايت بر آنان آشكار شد، با پيامبر خدا در افتادند، هرگز به خدا گزندى نمى‌رسانند؛ و به زودى خدا كرده‌هايشان را تباه خواهد كرد.

این استاد دانشگاه، ضمن بازگو نمودن آرامش حاصل از تربیت توحیدی یادآور شد: انسان تربیت یافته در تربیت توحیدی به آرامشی در زندگی می رسد هم خودش آین آرمش را احساس خواهد کرد و به دیگران هم همچون باران بهاری این آرامش را انتقال می دهد.

وی،تربیت توحیدب را م.جب کود نشدن چشم مومنان واقعی دانست و افزود: تربیت توحیدی موجب می شود تا چشم مومنان واقعی تا زرق و برق ظالمان و ستمگران کور نشود.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، از سرانجام تربیت یافتن در تربیت توحیدی گفت و تاکید کرد: انسان به آنجا می رسد که نه خوفی دارند و نه محزون است و افسوسی برای از دست دادن پست و مقام و مال و ثروت نمی خورد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین