« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۶۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
کهگیلویه و بویراحمد؛
هرچند وزیر محترم آموزش و پرورش تاکید بر بازگشایی مدارس در 15 شهریور دارد ، اما به نظر می رسد علی رغم اقدامات صورت گرفته، هنوز هم دغدغه های بسیاری برای آغاز زودهنگام یک سال تحصیلی متفاوت کرونایی وجود دارد...
پایگاه خبری آوای رودکوف:سال تحصیلی ۱۳۹۹ ـ ۱۴۰۰ برای بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز از فردا 15 شهریورماه آغاز می شود؛ آغازی متفاوت که دست آموزش و پرورش را زیر سنگ کرونا قرار می دهد.

هرچند وزیر محترم آموزش و پرورش تاکید بر بازگشایی مدارس در 15 شهریور دارد ، اما به نظر می رسد علی رغم اقدامات صورت گرفته، هنوز هم دغدغه های بسیاری برای آغاز زودهنگام یک سال تحصیلی متفاوت کرونایی وجود دارد.

واقعیت امر اینست که  اهمیت تحصیل و لزوم جانماندن دانش آموزان از قافله تعلیم و تربیت بر هیچ کس پوشیده نیست اما وضعیت قرمز استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان لنده و روند رو به افزایش بیماری کرونا ، دغدغه ها و سوالاتی را برای خانواده ها ایجاد کرده است که در همین راستا و در ادامه پرسش‌هایی را با هدف آسیب شناسی و رفع معضلات ، از دکتر علی جاویدان رئیس محترم اموزش و پرورش شهرستان لنده مطرح می‌ نماییم.


جناب آقای جاویدان از اینکه دعوت ما را پذیرفتید از شما سپاسگذارم اگر حرفی صحبتی در مقدمه دارید بفرمایید تا بدون فوت وقت سوالاتی را  با هدف آسیب شناسی و رفع معضلات از محضر شما داشته باشیم.

شرایط جدید پیش آمده در عرصه سلامت و بروز بیماری کرونا تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و زیست بوم جدیدی ایجاد کرد که شرایط مختلف جامعه را دستخوش تغییر و آسیب نمود . یکی ازمهم ترین عرصه هایی که در این میان آسیب بیشتر یدید حوزه آموزش وپروزرش بود که به تبع جمعیت 15 میلیونی دانش آموز و حدود 30میلیونی اولیای آن حساسیت بیشتری دارد . تعطیلی مداوم مدارس از اسفند تاکنون آسیب های جدی به حوزه آموزش و عرصه پرورش وارد نمود که لازم است تدابیر جدی اندیشیده شود .

باید بپذیریم که کرونافعلا همراه ما هست باید آن را مدیریت کرد و  آسیب های آن را به حداقل رساند و به نوعی سازگاری مثبت با آن ایجاد کرد  تصمیم بازگشایی مدارس در راستای این سازگاری مثبت و تبدیل تهدیدهای این بیماری به فرصت هایی که ااز جمله آنها جهش ناگهانی دانش آموزان به عمق تکنولوزی می باشد شد که این نکته نیز باید با دقت و تیزبینی مورد نظر قرار گیرد تا تبدیل به آسیب نشود.


 آیا حضور دانش اموزان در کلاس درس از فردا الزامی است؟

 در مصاحبه های مختلف از مقام عالی وزارت تا مدیرکل محترم توضیحاتی داده شد در واقع اصل بر حضور دانش آموز هست مگر در مورادی که ستاد ملی کرونا تصمیم خاصی بگیرد .

حق حضور در کلاس نباید از دانش آموز سلب شود و حتی الامکان تاکید بر حضور هست اما اگر دانش آموزانی باشند که بنا به دلایل موجه امکان حضور نداشته باشند می تواند از روشهای  مکمل مثل شبکه شاد  تلویزیون آموزشی و... استفاده کنند.

 آیا در بحث بازگشایی مدارس برای دانش آموزان یا معلمان و کارکنانی که بیماری زمینه ای دارند چیزی پیش بینی گردیده است؟

آمار این افراد به صورت روزانه و محرمانه دریافت  می شود و همکاران مبتلا تا پایان دوره در کلاس حاضر نمی شوند و پیش بینی معلم جانشین و پر کردن کلاس ها انجام شده اگر امکان حضور ندارند از شبکه شاد تدریس خود را انجام می دهند و اگر این هم امکان نداشت معلم حانشین تعیین می شود تا پایان دوره نقاهت؛ برای دانش آموزان هم امکان دریافت خدمات آموزشی از راههای غیر حضوری فراهم هست.

 آیا برای تهیه ماسک و لوازم بهداشتی دانش آموزان آموزش و پرورش چاره ای اندیشید؟


 با تشکر از عزیزان بنیاد علوی امروز 2000 ماسک تهیه  و تحویل مذیران مدارس گردید انشاالله تا یک شنبه 2000 عدد ماسک دیگر تهیه که جمعیت 4000 نفری دانش آموزان را به طور کامل فعلا یک دوره پوشش دهد.

آب زاوال هم تضمن تشکر از مدیریت اداره آب  تهیه شد و در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت که کار ضدعفونی مدارس را انجام  دهند.

همچنین جا دارد از کانون هم اند یشی جوانان انقلابی شهرستان که در تهیه ماسک با حمایت بنیاد مستضعفان ما را یاری کردند تشکر و قدردانی کنم.

 جناب دکتر اشاره داشتید به خدمات غیر حضوری این خدمات غیر حضوری شامل چه دانش آموزانی خواهد شد؟

 خدمات غیر حضوری در وهله اول شامل همه دانش آموزان می شود که درساعات غیر کلاسی از تلویزیون ْ شبکه شاد و... استفاده کنند در درجه دوم کسانی که به دلایل بیماری یا هر دلیل دیگری امکان حضور ندارن دکه خدمات این افراد به صورت موردی و با تشخیص معلم یا معلمان مربوطه قابل عرضه هست . اگر به دتکنولوزی دسترسی نداشته باشند راهبران با تهیه جزوه به این افراد  خدمات ارایه می کنند.

 آیا پروتکل ویژه بازگشایی مدارس توسط ستاد کرونا تا کنون ارسال شده است؟

پروتکل 05 و 06 مخصوص بازگشایی مدارس عادی و دولتی و خاص و...  تهیه و ارسال گردید  در اولین فرصت روز پنج شنبه در برنامه لایو از طریق شبکه شاد این موراد به اطلاع کلیه مدیران رسید .

از یکی از همکاران پزشک به مدت ده دقیقه علاوه بر پروتکل نکات لازم را در برنامه لایو توضیح دادند.

کارشناس بازرسی موارد اجرایی را توضبیح دادند ؛کارشناس تربیت بدنی و سلامت ادراه که جای تشکر فراوان دارد  از ایشان با تشکیل گروهی متشکل از مدیران به صورت مشترک با کارشناس سلامت شبکه بهداشت سرکار خانم پیروزی به صورت ریز و دقیق همه موارد را ارسال کردند و به تبع آن مدیران ایم موراد را به اطلاع اولیا می رسانند  رصد وضعیت واتساپ همکاران و اطلاعات گروههای درسی گواه این امر می باشد.

 در خصوص برنامه شاد یه توضیح مختصری بفرمایید و این برنامه از کی قابل اجرا می باشد؟

 دغدغه اصلی مسیولین از رهبر معظم انقلاب تا ریاست محترم جمهمور و...مدیریت فضای مجازی می باشد از این رو وزارت آوپ برای اولین بار برنامه ای کاملا داخلی با عنوان شبکه آموزش دانش  آموز طراحی و با ضریب امنیتی بالایی در دسترس  همه قرار داد .

با به رزو رسانی آن که تا پایان وقت امروز انجام خواهد شدامکاناتی مثل پخش لایو . ارسال و ذخیره ساز پیام تعامل ذخیره دسازی و فعالیت های فوق برنامه آزمون ساز تصحیح کننده و دادن بازخورد و ...ضمیمه خواهد شد . نکته مهم رایگان بودن کلیه خدمات این برنامه می باشد.

 جناب دکتر پیش بینی می کنید این تعداد ماسکی که تهیه کردید برای چه مدتی خواهد بود و ایا تهیه ماسک دانش اموزان الزاما به عهده مدارس هست یا اولیاء

 ماسک پارچه ای قابلیت استفاده مجدد تا مدتی دارد اما اینکه وظیفه چه کسی است در درجه اول همه ما مسیول هستیم و سلامت دانش آموزان اولویت اول ماست . اما موارد هزینه بردار نیازمند کمک همه نهادها و افراد دلسوز و خیر می باشد . بنیاد محترم علوی و با پشتوانه کانوان هم اندیشی جوانا انقلابی که بی مزد و منت و بدون خستگی دارند کار می کنند پیشگام این امر خیر می باشد که انتطار داریم کمپین تهیه ماسک توسط گوررهای خیرین راه ادازی شود و اولیای متمکن  که توانایی مالی دارند باز مالی آن را با تهیه ماسک برای بچه های خود کم کنند تا بنوانیم به دانش آموزان ضعیف تر کمک کنیم . ای ن تعداد فعلا برای یک هفته کفایت می کند .

 آیا دولت برنامه ای برای پرداخت کمک هزینه خرید تجهیزات سخت افزاری در اختیار خانواده های دارای دانش آموز قرار می دهد؟ اگر چنین است، نحوه توزیع کمک هزینه به چه صورت خواهد بود؟

 بر اساس صحبت های انحام شده به زودی سیم کارت رایگان که فقط پوش دهنده سایت های داخلی است در اختیار همه دانش آموزان قرار می گیرد . طبق صحبت های ریییس کمیسیون آموزش مجلس رایزینی هایی در سطح وزارت خانه های ذی ربط در حال انجام هست که اگر خبر قطعی  شد به اطلاع عموم خواهد رسید .با تاکید فرماندار محترم به عنوان رییس شورای آوپ  در جلسه شورا جناب آقای  مهندس مرادی مدیر زحمت کش و فعال بنیاد   قول تامین تبلت برای دانش آموزان روستایی را دادند که در صورت تامین با هماهنگی توزیع خواهد شد . کمک سرانه بهداشتی هم قرار است در اختیار مدارس قرار بگیرد که بر اساس نرم دانش آموزی می باشد.

 با توجه به اینکه زدن ماسک برای دانش اموزان پایه اول ابتدایی انهم طی مدت تقریبا طولانی دشوار و نیاز به اگاهی و فرهنگ سازی بیشتر توسط اولیا و مربیان دارد در این خصوص چه راهکار و پیشنهادی  دارید؟

 سه نکته مهم در تاکید بر بازگشایی ماسک  تهویه و فاصله اجتماعی می باشد . باید بپذیریم ماسک بخشی از ضمایم پیوستی ما تا مدتها می باشد . مدیران ندارس این نکته را مد نظر قرار خواهند داد . اما یک راهکار کاهش ساعت کلاسی از یک ساعت و نود دقیقه به سی تا سی و پنج دقیقه و افزایش زنگ تفریح به پانزده دقیقه می باشد.

نرم هر کلاس درس در مدارس شهری چند نفر می باشد و آیا فاصله گذاری اجتماعی با این نرم پیش بینی شده قابل تحقق است؟

 در پروتکل جدید اختیارات کامل به شورای مدرسه داده دشد که تراکم کلاسها و انعطاف در ساعات را مد نظر قرار دهد به نوعی شورای مدرسه که متشکل از همه ارفاد ذی ربط و ذی نفوذ در مدرسه هست تاثیر گذارترین مرجع تصمیمئ گیری است .  اما پیشنهاد ما تقسیم کلاسها به گروههای ده تا  پانزده نفره می باشد .

 یکی از ابتدایی ترین الزامات حضور در مدارس در دست داشتن کتب درسی است اما به نظر می رسد آموزش و پرورش در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه است چرا که توزیع کتب درسی در تمامی مناطق صورت نگرفته است و بسیاری از دانش آموزان علی رغم اینکه قبول خرداد و ثبت نامشان نیز به موقع صورت گرفته اما ظاهرا هنوز فراخوانی از سوی مدارس برای گرفتن کتب درسی دریافت نکرده اند.در این خصوص نیز توضیح بفرمایید.

 طبق آخرین آمار دریافت شده از متصدیان توزیع کتاب ؛ کلیه کتاب های ثبت شده تحویل داده شد. از ابتدایی تا پایه دوازدهم در رشته های نظری توزیع شده . در حوزه کاردانش به د لیل تاخیر در ثبت نام تعداد کمی هنوز از تهران ارسال نشد که دلیل آن ثبت نام با تاخیر خود ذانش آموزان می باشد. اگر مدرسه خاصی هست بفرمایید تا پیگیری بشه

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضرتعالی که در این گفتگو شرکت فرمودید ؛ ذکر این نکته ضروری است که :با وجود تاکید مسولان وزارتی و تمامی دغدغه هایی که اولیاء محترم دارند اما سال تحصیلی در شرایط کرونا از فردا آغاز می شود، و مطالب فوق بخشی از سوالات و ابهاماتی بود که توسط مخاطبان با "پایگاه خبری اوای رودکوف" مطرح شده است امید آنکه این بازگشایی با هماهنگی و همدلی ستاد پیشگیری از کرونا اتفاق افتاده باشد و هر چه زودتر پروتکل های بهداشتی در این زمینه تصویب و در اختیار مدارس قرار گیرد.جنابعالی هم اگر اگر صحبتی در پایان دارید بفرمایید.یا علی مدد

 با تشکر از حضرتعالی و همه اصحاب رسانه که یار و یاور آموزش و پرورش هستید و  بدون هر گونه تعلق خاصی زمینه این بحث را  فراهم کردید لازم است عرض کنم : کرونا یک واقعیت غیر قابل پیش بینی  بود که دنیای ما را آشفته ونظام فکری و ذهنی ما را به هم ریخت . هیاهوی مهر و نشاط کودکانه در ذهن ما مهر را خاطره انگیز کرد. دلمان برای نشاط محروم شده بچه های پایه اول می سوزد که جقدر مشتاق اولین نگاه معلم خود بودند . بپذیریم کرونا یک پدیده هست که نیازمند نگاه علمی و پرهیز معنوی می باشد به جای تحلیل های ساده علم ستیز یا معنویت ستیز در تحلیل این پدیده کلیت آن را فارغ از تعصب و غرض در نظر بگیریم  پله ای برای تکامل معنوی و راهی برای رشد علمی بشر از آن بسازیم . سازگاری مثبت با این پدیده و نه انطباق و پذیرش بی چون و چرای  در دستور کار قرار بگیرد . در ماه محرم ئقرار داریم تهدید های…

راهی که قرار بود در عرض یک یا چند دهه برای ورود تکنولوزی به آو پ طی کنیم کرونا یک شبه طی کرد و به نوعی ما را بهعمق فن آوری فرستاد  آسیب های فناوری  راتحلیل کرده و تعالی گرایانه آنها را به دهکده سبز رویاهایمان تبدیل کنیم . این گامها بدون همراهی همه عناصر در گیر در آوپ امکان پذیر نیست . به افراد نگاه نکنیم می آیند و می روند  به نسلی فکر کنیم که قرار است بعد زا ما وارث این سرزمین باشد .

آموزش و پرورش در حساس ترین گردنه تصمیم گیری بحث بازگشایی مدارس را اجرایی نمود در دام دو گانه سلامت و آموزش نیفتیم آموزش مبتنی بر سلامت هدف مشترک همه ماست . همان طور که در کنکور  امتحانات پایه دوزادهم و به خصوص حماسه حسینی در دهه محرم موفق شدیم الان هم می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده توسط ستاد ملی کرونا از ورود دانش آموز تا خروج که مبنای فعالیت ما ستاد ملی کروناست این مهم را محقق کرد . بچه های ما در دام فناوری در حال غرق شدن هستند و ب نوعی غارنشینی مدرن در خانه ها ایجاد شد و هرگز آموزش مجاز یا اموزش حقیقی برابری نمی کند بلکه مکمل آن می باشد . کمک کنیم تا بازگشایی ایمن داشته باشیم .لنتقادات پیشنهادات  و دغدغه های شما را می پذیریم نگرانی  شما را درک می کنیم اما د رنگرانی نمی مانیم و استمداد می طلبیم برای حل مشکل .


در پایان لازم می دانم ؛ از همه مسیولین ادارت و نهادهای شهرستان در راس فرماندار محترم ؛ امام جمعه فرهنگی ؛  فرمانده فعال سپاه پاسداران ؛ فرماندهی محترم نیروی انتظامی؛شهرداری و شورای شهر؛ اصحاب فعال رسانه ؛ مسیولان بنیاد علوی ؛مدیریت محترم شبکه بهداشت ؛ هلال احمر  ؛ گروههای جهادی و.... و صاحبان اصلی آموزش و پرورش اولیا و دانش آموزان عزیز برای همراهی و همکاری و دادن سیگنال های مثبت به آموزش و پرورش تشکر کنم انتظار ادامه راه تارسیدن به موفقیت داریم .

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
0
درود خدا بر دکتر جاویدان تدبیرتا درجه یک اعلا بوده است،
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
0
درود بردکتر جاویدان نیک اندیش ریاست برحق اموزش و پرورش
Valipor
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
0
درود بر دکتر جاویدان نیک اندیش ریاست برحق اموزش و پرورش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین