« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
به قلم حسن بهنام؛ فعال فرهنگی‌-اجتماعی
امروز جامعه ما زیر فشارها و آسیب‌های متعدد بوده و توان آزار و رنج مضاعف بیش از این را ندارد. با تصمیمات درست و با رویکردی صادقانه می‌توان آرامش و‌ سلامتی جامعه را حفظ کرد، به شرط آن که بذر بی‌اعتمادی نکاریم!
پایگاه خبری آوای رودکوف-حسن بهنام:با اعلام بازگشایی اجباری فیزیکی مدارس و با توجه به نگرانی‌های شدید والدین از آماده نبودن شرایط بهداشتی مدارس برای مدیریت کرونا و مخاطره‌آمیز بودن حضور فیزیکی فرزندانشان در کلاس درس، نظرسنجی آنلاین اینستاگرامی با طرح پرسش زیر از سوی کانال «فرهنگ و توسعه»، روز جمعه ۱۴ شهریور ۹۹، انجام شد:

آیا ۱۵ شهریور فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستید؟

پاسخ‌ مخاطبان چنین بود:
۱_ بله = ۹٪
۲_ خیر = ۹۱٪

۹۱٪ حفظ جان و سلامتی فرزندان خود را بر کاستی‌های آموزش آنلاین ترجیح داده و فقط ۹٪ گفته‌اند با وجود خطر کرونا برای دانش‌آموزان از آموزش مجازی راضی نبوده و می‌خواهند فرزند خود را به مدرسه بفرستند.

گرچه به ظاهر دو گروه پاسخ متفاوت داده‌اند اما هر دو، نگران و به وضع موجود معترض‌اند و در بی‌اعتمادی به تصمیمات دولت مشترک!

در این بی‌اعتمادی به عوامل استرس‌زای زیر می‌توان اشاره کرد:

_سرگردانی و بلاتکلیفی حضوری و غیرحضوری بودن کلاسها،
_نبود صدای واحد از سوی مسئولان آ.پ،
_ابهامات و تناقض‌های موجود در سخنان و تصمیمات مسئولان آ.پ،
_ناهماهنگی و تضاد میان نهادها، مسئولان و جامعه بهداشت و درمان کشور با مسئولان آ.پ.

بی‌اعتمادی‌ و نگرانی‌هایی که بیش از هر چیز ریشه‌ در ناکارآمدی نظام تصمیم‌گیری کشور دارد.

در واقع نگرانی بجایی که ناشی از تغییر ناگهانی موضع وزارت آ.پ برای بازگشایی مدارس از سه سناریوی متفاوت حضوری و غیرحضوری (سفید، زرد و قرمز) به بازگشایی اجباری فیزیکی برای تمام مناطق به صورت یکسان بوده است.

اظهارات متفاوت وزیر آ.پ در آستانه بازگشایی مدارس و به دنبال آن ابلاغ بخشنامه ۹۹/۶/۱۲ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت به مدارس کشور با تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح و در تمام وضعیت‌های سه‌گانه سفید، زرد و قرمز، که برخلاف مطالب و بخشنامه‌ها و به ویژه آیین‌نامه مهم ۳۴ صفحه‌ای بازگشایی مدارس کل کشور (مورخ ۲۴ مردادماه ۹۹) و در ايامى كه همه‌ى استان‌هاى كشور در شرايط قرمز و هشدار قرار دارند و تنها در فاصله ۳ روز مانده به شروع سال‌تحصیلی، موجب تعجب، نگرانی و واکنش شدید خانواده‌ها، جامعه پزشکی و رسانه‌های کشور شد.

موضوع مهمی که رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم درباره آن به وزیر آ.پ هشدار جدی داد و یادآور شد که علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره برای مردم مکشوف نیست و مطالبی مبنی بر وجود علتی خارج از مصالح آموزشى و پرورشی مطرح گردیده ولی آنچه مسلم است هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگارى ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و كادر درمان کشور خواهد شد.

امروزه، عصر افکار عمومی است و هر دولتی که بتواند افکار عمومی را مبتنی بر اعتماد و سرمایه اجتماعی با خود همراه نماید در اجرای سیاست‌ها و تصمیماتش موفق‌تر خواهد بود و هزینه‌ها و ریسک اجرای این تصمیمات کاهش می‌یابد.

به نظر می‌رسد اهمیت این موضوع حیاتی، برای برخی دولتمردان کنونی جدی گرفته نشده و هزینه‌های سنگین این بی‌توجهی همچنان باید بر دوش جامعه و‌ کشور تحمیل گردد. رویکردی پرهزینه و ویرانگر مانند حوادث تلخ گرانی غیرمنتظره بنزین در ۲۴ آبان ۹۸ و تحمیل آن همه هزینه برای کشور!!

امروز جامعه ما زیر فشارها و آسیب‌های متعدد بوده و توان آزار و رنج مضاعف بیش از این را ندارد. با تصمیمات درست و با رویکردی صادقانه می‌توان آرامش و‌ سلامتی جامعه را حفظ کرد، به شرط آن که بذر بی‌اعتمادی نکاریم!

امید است با محوریت اولویت آرامش جامعه و سلامتی دانش‌آموزان و مردم بر امور دیگر برای گذر از شرایط خطیر پیش‌رو به خصوص در فصل پاییز، تصمیم صحیح‌تر مبتنی بر تجربیات علمی مدنظر قرار گرفته و تا دیرتر نشده آموزش مجازی برای مناطق بحرانی و با درجه هشدار بالا اتخاذ و حضور فیزیکی دانش‌آموزان منتفی گردد._ ۹۹/۶/۱۵


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: