« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
یاداشت به قلم فرزانه شقاقی روانشناس؛
از آنجا که شكل‌گيري الگوي اعتماد به نفس، خيلي زود و در کودکی در زندگي آغاز مي‌شود، والدین باید شیوه های تقویت این حس را بیاموزند.

پایگاه خبری آوای رودکوف-فرزانه شقاقی/روانشناس:اهمیت رسالت والدین در پرورش کودکانی پویا، شاد، دارای اعتماد به نفس بر هیچکس پوشیده نیست. چرا که کودکان دارای اعتماد به نفس بالا و شایسته به مراتب راحت تر می توانند در مواجهه با چالش ها و مشکلات تصمیم گیری کنند. در واقع شکل گیری اعتماد در برابر بی اعتمادی، پایه و اساس امید و امیدواری در بزرگسالی را تشکیل می دهد. به دیگر سخن اعتماد در سال های نخست زندگی کودک شکل می گیرد و سنگ بنای امیدواری را تشکیل می‌دهد.
 
اما اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس مجموعه‌اي از رویکردها، باورها و احساساتي است كه هر فرد از خودش دارد. تعریف هر فرد از خود، باور ها، ایده ها و عقایدش روي انگيزه‌، نظرات و رفتارهاي شخصی اش تاثيرگذار بوده و هر قدر این تعاریف دارای جنبه های مثبت و امیدوار کننده باشند، فرد دارای اعتماد به نفس بالاتری است.
 
از آنجا که شكل‌گيري الگوي اعتماد به نفس، خيلي زود و در کودکی در زندگي آغاز مي‌شود، والدین باید شیوه های تقویت این حس را بیاموزند. والدینی که به موقع نیاز های کودک در مورد گرسنگی، تشنگی، احساس سرما و گرما، خیس کردن و ... را مرتفع می سازند این حس اعتماد را در کودک به وجود می آورند که اطرافیان قابل اعتماد و اتکال هستند. از سوی هر گونه اهمال و سستی در برآوردن حاجات کودک منجر به افزایش حس بی اعتمادی به والدین می شود و حس بد نا امدی در او شکل می گیرد.
 
نقش والدین در اعتماد سازی

در سنین بالاتر حمایت از کودک در برآورده ساختن نیازهای شخصی خودش، با ارزش ترین هدیه ای است که والدین می توانند به کودکان بدهند چرا که این حس را در کودک به وجود می آورد که گام در راه تکامل گذاشته است و مسیر را صحیح انتخاب کرده است.  مثلا يك كودك نوپا كه راه رفتن را براي اولين بار تجربه مي‌كند، دچار حس انجام يك كار مي‌شود كه باعث تقویت اعتماد به نفس مي‌شود. يادگيري برخاستن پس از تلاش‌هاي ناموفق قبلي به كودك مي‌آموزد كه او مي‌تواند و این توانستن، حس اعتماد به نفس به او را دو چندان می سازد. به همين دليل است كه نقش والدين، كمك به كودك براي شكل‌گيري يك وضعيت دقيق و سالم از خودآگاهي است.
 
چگونه می توان اعتماد به نفس کودکان را افزایش داد؟

ایجاد اطمینان از ناحیه والدین، بر آوردن به موقع نیاز های کودک، تلاش برای ایجاد خودکنترلی، دادن قدرت انتخاب به کودک، جداسازی تدریجی کودک از شرایط حمایتی و قرار دادن کودک در موقعیت های چالشی، پرهیز از تعریف و تمجید بیجا ، عدم مقایسه فرزند با همسالان، دادن مسئولیت به کودکان در امورات مختلف و ... می توانند در افزایش حس اعتماد به نفس کودکان موثر باشند. کودکانی از سنین کودکی قدرت مواجهه با چالش های اجتماعی در مهد کودک ، مدرسه، پارک، باشگاه و ... را پیدا می کنند، در آینده با اعتماد به نفس بیشتری گام در جامعه می گذارند و راحت تر و آسان می توانند احقاق حق کنند و در مقابل کژتابی های جامعه امروز محکم تر دوام می آورند.
 
بیشتر بخوانید:
سخن پایانی
در خاتمه باید اذعان داشت فرصت انتخاب و تصمیم گیری برای کودکان کلیدی اساسی برای اعتماد به نفس است. این موضوع به آنها اجازه می دهد که احساس قدرت کنند. در حقیقت اعتماد به نفس را می توان سلاحی در برابر چالش های موجود در سطح جامعه امروزی نامید و هر چه والدین در دوران کودکی بر روی تجهیز فرزندان شان به این سلاح مطمئن و قابل اعتماد، هزینه کنند، کودک در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد و به زبان ساده راحت تر از پس مشکلات بر خواهد آمد. در ضمن كودكاني با اعتماد به نفس بالا، از ايجاد ارتباط با ديگران لذت مي‌برند، در تصمیم گیری ها منطقی عمل می کنند، در مناسبات اجتماعي راحت تر هستند و از فعاليت‌هاي گروهي لذت مي‌برند و از همه مهمتر اینکه از استقلال کافی برخوردارند.
 
فلذا توصیه می شود خانواده ها برای پرورش کودکانی با اعتماد به نفس بالا خود را از مشاوره با اهل فن و مشاوران دلسوز بی نیاز نبینند و یا با مطالعه منابع مختلف،  مسیر تربیتی صحیح فرزندان خود را بیابند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: